BasBQ
Beef en Steak

Runderwangen

NielsNH

Vuurmaker
Berichten
77
Weer een weekend voorbij, weer een low & slow sessie gedaan. Deze keer stonden er runderwangen op het menu. Het recept was een samenraapsel van verschillende recepten die ik hier en elders had gevonden, maar de afwerking was initieel het idee van @L... Wat vlees, salsa en guacamole op een taco, altijd een feest in de mond!

Ik ben begonnen met een kilo runderwangen. Deze heb ik gerubd met gerookte paprikapoeder, lookpoeder, chilliepoeder en PeZo.

IMG_3694.jpeg


IMG_3695.jpeg


IMG_3696.jpeg


Daarna de GMG opgestart en naar 115°C gebracht. De runderwangen hebben er zo ongeveer een twee uurtjes opgelegen tot de stall begon (68°C).

IMG_3697.jpeg


Daarna heb ik ze in een alu bak gedaan met wat runderbouillon, blauwe Chimay en boter. Ik heb ze nog een uurtje of twee laten doorgaren tot ze 98°C interne temperatuur hadden. Ze hadden hiervoor de rook al mooi opgenomen.

IMG_3699.jpeg


Daarna uit elkaar getrokken en smullen maar!

IMG_3700.jpeg


IMG_3702.jpeg


Het vlees was op zich was overheerlijk en we hebben er goed van gegeten, maar ik vond dat het eigenlijk nogal droog was en toch niet zo gemakkelijk uit elkaar te trekken was. Het vet was ook nog niet helemaal mooi gesmolten, vond ik. Met 98°C IT vermoedde ik echter dat ze klaar waren, maar misschien moesten ze toch nog langer doorgegaard hebben. Geen idee waar het aan kan liggen. Volgende keer ga ik dit eens maken met varkenswangen, misschien dat dit iets beter lukt.

Bedankt voor het kijken en tot volgende week!
 
Volgende keer Kalfswangen gebruiken die zijn zo ontiegelijk lekker.
Ik zou ze de volgende keer na een bepaalde tijd inpakken in alu folie net zoals brisket en shortribs
Als wij kalfswangen maken smelten ze zowat op je tong.
 
Dit ziet er heerlijk uit! Jammer dat je ze droog vond.

Moet dit toch ook eens gaan proberen.
 
Wangen zien er iig wel goed uit. Er lijkt zo op het eerste zicht niet veel vet in te zitten. Of miss is er teveel getrimd. En net als Ewald aangeeft. Optijd inpakken of in de DO stoppen na het roken. Blijft het sappiger. Je hebt iig genoeg redenen om het lekker nog eens te maken. Zijn hele moiie stukjes vlees om mee te stoeien op de Q
 
Mooi Mexicaans tintje aan de runderwangen. Jammer dat het wat droog was maar genoeg redenen om het nog een keer te maken. ;)
 
Ik had het bakje na toevoegen van het vocht afgedekt met alufolie. Maar misschien moet ik ze inderdaad per stuk inpakken met wat vocht en boter, zoals bij ribs en gewoon de 3-2-1 methode gebruiken.

Voor wat betreft het vetgehalte, ik denk dat ze komen van Belgisch Wit Blauw. Dat is sowieso al wat minder vet vlees. Maar goed, we leren elke keer weer bij, hé.
 
Ik rook de wangen altijd eerst, en doe ze vervolgens in wat vocht/saus stoven. Dus dan krijg je meer een stoofpotje en niet alleen vlees.
Wellicht iets voor de volgende keer, dat je de runderwangen beter in een stoofpotje kunt doen...
 
Volgende keer Kalfswangen gebruiken die zijn zo ontiegelijk lekker.
Ik zou ze de volgende keer na een bepaalde tijd inpakken in alu folie net zoals brisket en shortribs
Als wij kalfswangen maken smelten ze zowat op je tong.
Kalfswangen in chilisaus, machtig lekker recept!!
 
Mooi gerecht! Ik ga mij er ook eens in verdiepen, bedankt voor de inspiratie! 🤗👍🏽
 
Zooooo lekker dit
Te lang geleden alweer
 
Terug
Bovenaan Onderaan