BasBQ
Beef en Steak

Rundertong Gyutan stijl (Jawel, nog eens rundertong)

 

boyke ten broeke

Stoker
Berichten
257
9857EDFC-542B-40A5-A905-EC11BD036632.jpg


Als je een rundertong koopt, krijg je best wel veel waar voor je geld. In mijn geval zeker want ik kon hier 2 gerechten mee maken. Taco de lengua was de eerste ,maar daarnaast omdat ik zo'n grote rundertong kreeg besloot ik om daarnaast nog een gerecht te maken. Dit keer Rundertong Gyutan stijl. Een enorm eenvoudig gerechtje maar wat was dit lekker op de BBQ!

rundertong1.jpg
IMG_9643 (1).jpeg
IMG_9645.jpeg
IMG_9647.jpeg

IMG_9684.jpeg


INGREDIENTEN​

  • 1/2 rundertong
  • 2x 2 eetlepels Soya saus
  • 2 x 2 eetlepels rijst azijn
  • 2 x 1 theelepel sesam olie
  • 2 x 1 theelepel citroensap
  • 2 eetlepels Ketjap Manis
  • 2 lenteuitjes (dun gesneden)

BEREIDINGSWIJZE​

  • Bereid de rundertong door deze in een grote pan met water te doen en aan de kook te brengen. Eenmaal aan de kook deksel op de pan en 3 uur zacht laten doorkoken. Je kunt de rundertong ook in een slowcooker voor 8 uur op low zetten. Na bereidingstijd de buitenlaag van de tong er af plukken zodat je het vlees overhoud
  • Snij de tong in mooie dunne plakken van ongeveer een halve cm. leg deze in een bakje
  • Doe 1 eetlepel soyasaus, 1 eetlepel rijstazijn, 1 theelepel sesam olie en 1 theelepel citroensap in een kom en roer goed door. Giet het mengsel nu over de plakken rundertong en laat minimaal 2 uur intrekken
  • steek de BBQ nu indirect aan op 150C aan
  • Doe nu de andere eetlepel soyasaus, eetlepel rijst azijn, theelepel sesam olie en theelepel citroensap EN 2 eetlepels ketjap manis in een kom en zet met kwastje apart
  • Leg de lappen rundertong op de BBQ en laat deze lekker liggen. TIP. Voeg een beetje houtsnippers toe om de rooksmaak te creeren. Keer de lappen iedere 5 minuten even om
  • Na 20 minuten kwast je de lappen aan de bovenkant goed in en laat even nog liggen alvorens je deze omdraait en hetzelfde proces herhaalt. Herhaal dit nu nog een paar keer
  • Eet smakelijk!
 
Het ziet er heerlijk uit, maar ik geloof niet dat het ooit op mijn bordje komt. 😋
Als het gebakken is ziet het er goed uit, maar voor mij is het ook niks ga ik niet proberen..😮‍💨
 
Wederom mooi gemaakt. Bedankt voor het delen.
 
Het ziet er heerlijk uit, maar ik geloof niet dat het ooit op mijn bordje komt. 😋
Als het gebakken is ziet het er goed uit, maar voor mij is het ook niks ga ik niet proberen..😮‍💨

Ik zou het toch eens proberen... je grootouders vroegah aten dit best vaak :) het is echt vergeten vlees. :) En als je het eet is het eigenlijk het meest te vergelijken met heel mals draadjesvlees. Echt zacht... en de smaak van de marinade maakt het extra smakelijk.

Ik ga het zeker vaker maken.. Veeeeeeelsss te lekker
 
Laatst bewerkt:
Wat een mooi gerecht weer en ook een heldere uitleg, ik had meer dan graag meegegeten.

Voor de twijfelaars/weigeraars 😇 het lijkt in de verste verte niet op de tongenworst of, zoals het tegenwoordig genoemd word, tongkaas in plakjes uit de super of slagerij, je moet je alleen over het idee heen kunnen zetten en willen proeven dan ben je geheid om.
Helaas hoef ik het hier ook niet op tafel te zetten :cry:
 
Dit had ik wel willen proeven had ook al eens iets gemaakt vonden het wel oké maar er waren ook mensen dat ga ik niet eten 😀
dit ziet er prima uit 😋😋
 
Ik ben geen moeilijke eter en ik zou het heus wel proeven als het klaar gemaakt op mijn bord komt. Maar het zelf klaar maken zie ik ook niet zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan