BasBQ
Beef en Steak

Runderhart met kaneel en rozemarijn

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
Ik zag de fotowedstrijd en dacht 'ik heb geen tijd voor die onzin' en 'eerst maar eens wat beproefde recepten maken', maar gisteren had ik toevallig het Herman den Blijker kookboek in mijn handen, en ik kwam een recept voor hart tegen. Volgens sommige internetbronnen smaakt hart naar een goede biefstuk. Ahem.

Ik vond het in elk geval grappig het eens te proberen. En als het niks is, gaat dat hele herman kookboek met de remia saus de prullenbak in ; )

Gek genoeg zijn er geen bergen recepten voor runderhart. Ik heb dus maar een oudhollands recept voor rosbief gebruikt, met een marinade van kaneel, rozemarijn, mosterd, kruidnagel, nootmuskaat, geraspte schil van een citroen, peper en zout en olie.



De bbq indirect opgestookt en toen het vlees uit de verpakking gehaald.



Tja. Dat was toch even slikken. Maar goed, ik heb alles wat niet op biefstuk leek er maar afgesloopt.



Daarna zag het er een stuk eetbaarder uit. Of misschien ben ik er inmiddels aan gewend.



Had ik al gezegd dat dit vlees bij de meest luxe slager uit de buurt over de toonbank gaat voor 5,95 per kilo?



En nu ligt de boel er warmpjes bij! Afwachten maar h?...

Super fastforward, en dit was het resultaat:

hart.jpg

 
Lijkt mij een bijzonder gerecht, helaas zie ik geen foto's  ;)
 
Ik ook niet
 
Met enige huivering kijk ik toch naar dit stukje vlees. Ben erg benieuwd hoe het gesmaakt heeft en of het voor herhaling vatbaar is.
 
Ik heb er ook eens mee in de hand gestaan, in een franse super. Verkering kwam er mee aan, die dacht idd ook dat het biefstuk was. Gelukkig lees ik een klein beetje frans....

Dat gezegd hebbende ben ik zeer benieuwd hoe dit uit gaat pakken, heel gedurfd!
 
Stoer stukkie vlees hoor!! ??? Ben erg benieuwd naar de afloop!! ;D
 
Ben benieuwd hoe het smaakt ik snij dit dikwijls als ik het voor de hond koopt ik koop altijd 10 kg tegelijk en ik moet zeggen als ik het snijd ziet het er niet slecht uit ik had het er pas met mijn vrouw over dat je het zelf wel kon eten maar nooit geprobeerd.Misschien wie weet we wachten je reactie af.
 
ik sla deze over :) maar het ziet er leuk uit!
 
Oei nu heb ik een beetje last van wat de boer niet kent dat vr**t hij niet. Tegelijkertijd ben ik benieuwd hoe dit er uit ziet als het af is! Bij je 3e foto dacht ik nou dat hoeft voor mij niet, de 4e ziet er al ok uit. Dus ik ben benieuwd!!!
 
Ik vind het leuk mijn stem heb je in ieder geval!
 
Wij zijn een van de weinige landen waar het niet gegeten wordt.
Je kunt er ook prima stooflappen van snijden.
Ik heb het zelf al wel op. Gebakken smaakt best lekker.
Vroeger bij ons thuis werden er ieder najaar 2 hele varkens en een stier geslacht voor eigen gebruik. Daar werd alleen wat botten huid en ingewanden van weggegooid de rest werd allemaal gebruikt. Mijn ouders waren van de oorlogsgeneratie en verspilden nooit voedsel.
 
Mheh.
Mhah.

We hebben het gegeten. Mislukt als vlees was het zeker niet, perfect gegaard, mals, sappig. De kruiden vond ik echter wel een mislukking. Ossehaas met kaneel mag dan heerlijk zijn, deze combi met kaneel, rozemarijn en mosterd was veel te overheersend en daardoor niet lekker.

De buitenkant heb ik er deels afgesneden, om het vlees zelf goed te kunnen proeven. Ik begrijp dat mensen het vergelijken met biefstuk of andere steak. Het heeft geen typische orgaanvlees structuur (logisch, het is een spier). Het is wel compact, waardoor je merkt dat het geen steak is. Maar het is niet zo compact als tong, het zit tussen biefstuk en tong in. Een soort supercompacte dichte steak, stevig vlees, mals maar niet zacht. We vonden ook niet dat het vlees een sterke smaak had. Het had zelfs relatief weinig smaak wat mij betreft, maar dat kan komen door de mislukte kruiden.

Dus, geen ramp, maar ook geen succes, daarvoor is er teveel over : )

Ik ga morgen nog proberen een deel in dunne plakjes te serveren op een broodje met olie, balsamico en wat schilfers parmesan, en kijken of het op een broodje bresaola lijken wil.
 
BBQ68 zei:
Dapper om deze klaar te maken. Niet direct mijn keuze, maar .... het is natuurlijk wel zo dat je alles een keer moet proberen.
Het kan nog erger... ;)
 
ff afwachten.... ;)
 
Zo, dat is weer eens heel wat anders om te zien zeg, leuk verslag. Denk alleen niet dat ik hem zelf durf te maken ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan