BasBQ
Beef en Steak

Runderhamburgers voorgaren

 
 

Superjohn

Stoker
Berichten
357
Ik moet morgen de bbq bedienen, een vrij kleine gas bbq.
een van de eerste gangen is een mooi compleet, mini broodje hamburger.
Alle garnituur er op natuurlijk dus moet goed komen, de hamburgers zijn ca 6 cm doorsnede en ik wil ze 3 tot max 4 cm dik hebben.

nu moet ik er in korte tijd veel klaar maken op een kleine bbq, dus ik dacht sous vide voorgaren en alleen nog even op hete bbq dicht schroeien.

De tijden en temp voor een hamburger die ik tegen kom verschillen nog al....wat is jullie mening?

Gr John.
 
Superjohn zei:
, de hamburgers zijn ca 6 cm doorsnede en ik wil ze  max 4 cm dik hebben.

....wat is jullie mening?

Gr John.

  6 bij 4 cm :dat zijn bijna gehakt blokken.

voorgaren :-?? pas op meerendeel vind dit vloeken in de kerk.
ik zou t niet durven vragen en t zelf uitzoeken.
denk je legt de lat te hoog ,,ik zou diepvries burgers halen bij de super.
 
Maak de hamburger 1 a 1,5 cm dik. Dan is de verhouding tov de doorsnede wat minder "gehakt blok". En dan hoef je ze ook niet voor te garen,.gewoon meteen grillen.
 
Ik snap dat dit vloeken in de kerk is ....maar nood breekt wetten.

en een reverse sear door sous vide rustig naar de juiste kern temp te gaan en dan afgrillen is nix mis mee....denk ik....als het nodig is, ik kan dan wel in korte tijd veel uitserveren!

hier wordt tot slechts 54 graden gegaan: http://recipes.anovaculinary.com/recipe/sous-vide-hamburger
terwijl elders toch richting 70 graden wordt aangegeven...ik vind het ver uit elkaar liggen.

P.S. ze zijn 6 x 2,5 cm geworden.
 
als je rund hebt blijf ikzelf ook rond de 60. Dit geeft een veel sappigere en malse burger, 70 graden is safety ivm bacterien, maar geeft een droge burger.
Half om half is nog beter, vetter vlees geeft een lekkerder mondgevoel en betere burger.
 
Superjohn zei:
Ik snap dat dit vloeken in de kerk is ....maar nood breekt wetten.

je hoeft mij niet te overtuigen hoor..ik begrijp t wel.
maar tijdje gelee over ribs voorgaren hoorde ik Keulen donderen.

 
Superjohn zei:
Ik snap dat dit vloeken in de kerk is ....maar nood breekt wetten.

en een reverse sear door sous vide rustig naar de juiste kern temp te gaan en dan afgrillen is nix mis mee....denk ik....als het nodig is, ik kan dan wel in korte tijd veel uitserveren!

hier wordt tot slechts 54 graden gegaan: http://recipes.anovaculinary.com/recipe/sous-vide-hamburger
terwijl elders toch richting 70 graden wordt aangegeven...ik vind het ver uit elkaar liggen.

P.S. ze zijn 6 x 2,5 cm geworden.

een beetje te laat misschien want je bent waarschijnlijk al bezig  ;)

54 graden is prima voor rund-burgers uit de sousvide. je kunt ze immers medium serveren?
Of vertrouw je het gehakt niet en morgen ze niet medium maar moet het inderdaad maximaal voedselveilig? dan moet je de temperatuur en de tijd even nazoeken (lagere temperatuur moet je langer aanhouden voor voedselveiligheid, maar dat is bij sous vide natuurlijk geen punt). ik vind 70 graden voor sous vide hamburger veel te hoog, dan ben je de voordelen van sous vide garing mijns inziens kwijt...

ik zou ze wel direct uit de sous vide grillen, dus niet eerst laten afkoelen, anders loop je het risico dat ze koud zijn vanbinnen...

je kunt zorgen voor wat extra barbecue smaak met rokerige bbq saus of een beetje liquid smoke door het hamburger gehakt. alleen even kort op de gasser geeft immers minder smaak dan volledige bereiding op de houtskoolgrill.

en ach, vloeken in de kerk gaat ook prima hoor. heb het wel eens geprobeerd en ik werd niet weggevaagd door een bliksemschicht :p
 
Onlangs ook voor het eerst hamburgers sous vide gegaard en kort op de grill gehad.
Beste hamburgers die ik zelf ooit gemaakt heb. Lekker sappig en niet een stugge spons waar het vet uit spuit bij de eerste hap.
 
eikie zei:
Beste hamburgers die ik zelf ooit gemaakt heb. Lekker sappig en niet een stugge spons waar het vet uit spuit bij de eerste hap.

dan moet jij nog een hoop leren,,,of maw gezegd je huiswerk overdoen
 
Goed gelukt, veel complimenten gekregen!

aanrader als je met een beperkte BBQ in korte tijd veel wil serveren.

Sous vide naar 60 graden...durf dat de volgende keer wel een paar graadjes lager aan te houden.... en ff snel een paar mooie strepen er op  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan