BasBQ
Beef en Steak

(Runder) Tomahawk reversed sear

 

Knoopje413

Sprokkelaar
Berichten
37
Ierse Tomahawk, rechtstreeks van de Makro. Inspiratie opgedaan van Smoking Dad BBQ (Youtube video) en volgens (grofweg) zijn methode aan het werk gegaan. Hij bestempelt 5 handelingen die deze steak zo de moeite maken:
- Dry brine
- Umami in de binder
- Een sterke rub
- Subtiele rook
- "Sear sauce"

20230605_150921.jpg


In de rub gezet met Meat Church's Holy Cow, welke we hebben laten plakken met een binder zoals werd aangeraden. In de video gaat het over een "chili infused truffle oil", welke ik heb gecreëerd door truffelolie te mengen met wat hot sauce, verhouding 2 om 1.

20230605_153204.jpg


Volgens het recept vervolgens een nacht laten staan. Daar had ik echter de tijd niet voor, wel voor zo'n 3 uur. Zo gezegd zo gedaan, en mooi op tijd de BBQ kunnen voorbereiden voor de reversed sear. Een deflector plate en een speksteen op onderste niveau, twee RVS roosters op het bovenste niveau. Enkele chunk appelhout onder de kolen, en stoken maar.

20230605_183341.jpg


Richtte op een temperatuur van 120° in de dome en 47° intern voor de indirecte fase. Temperatuur schoot wat door tot 140° maar verder niks noemenswaardigs. Waaraan dat lag, ben redelijk structureel in het opzetten van de kamado, maar een nieuw merk houtskool zou een logische verklaring kunnen zijn.

Anyway, tijdens de indirecte garing tijd om de volgende stap volgens de video voor te bereiden: een "Steak Sear Sauce". Simpelweg halve cup mayo, teelepel rode wijn azijn, teelepel water, teelepel knoflook, snufje zout en snufje peper. Zou moeten helpen met het zetten van een mooie korst.

Meater op 47° intern dus rusten, roosters eruit en temperatuur opstoken. 10 minuten later stond de dome op 220° indirect en dus een mooie temperatuur om de stek op de speksteen te leggen!

20230605_192401.jpg


20230605_192522.jpg


2x minuutje per kant was het idee. Totdat de hond in een perk begon te spitten en een kant dus net iets teveel liefde van de speksteen kreeg. Afgezien daarvan een geslaagd maaltje.

20230605_192703.jpg

20230605_192903.jpg


Lessons learnt:
- Timer bij het afgrillen, al is het maar voor secondewerk.
- Het rookhout, niks van de appel gemerkt. Had een tip gelezen het licht te houden, maar bleek niet mijn ding. Volgende keer gewoon weer eik ofzo.
- De vetcap was vrij dik. Daar trim ik volgende keer een stukje vanaf.
 
Other lesson learned: voortaan de hond binnenhouden tijdens het grillen ;)
 
Ziet er enorm lekker uit!

Merkte je dat de mayo sear een beter korst opleverde?
 
Ziet er enorm lekker uit!

Merkte je dat de mayo sear een beter korst opleverde?
Het was voor mij de eerste keer dat ik hem überhaupt afgrilde op de speksteen, en op zich was het goed. Ik denk eerlijk gezegd wel dat het nog beter was geweest op een gietijzeren rooster, nu met de tweede kant lag er een poeltje van en kleurde die kant niet heel mooi, dus wat dat betreft nòg een lesje 🙂
 
Terug
Bovenaan Onderaan