BasBQ
Beef en Steak

Rubs van de Action en Spare Rib fiasco!!

Maar dan heb je het over het verschil tussen ‘normaal’ houtskool en een kokosbriket denk ik?
Frits heeft het over de kokosbriketten en houtskoolbriketten. Normaal houtskool heeft ook mijn voorkeur. Maar een houtskoolbriket laat ik links liggen.
Zijn er echte houtskool briketten dan? :unsure:
 
De laatste jaren voornamelijk ecobrasa maar sinds de ontdekking van écht goed houtskool ben ik daar toch echt weer vanaf gestapt.

Wat is écht goed houtskool?
Laatste tijd gebruik ik vooral black ranch acacia (en ecobrasa briketten in de WGA) waar ik best tevreden over ben, maar iets anders is altijd leuk om uit te proberen.
 
Nou dit is officieel de grootste tegeltjesonzin die ik gelezen heb😅 als je restaurant kwaliteit houtskool hebt kan daar geen briket tegenop.
(edit ik las te snel en las over briket heen achter houtskool 🙈) Ik heb nagenoeg 10 jaar op (kokos)briketten gestookt. De laatste jaren voornamelijk ecobrasa maar sinds de ontdekking van écht goed houtskool ben ik daar toch echt weer vanaf gestapt.
?? het tegeltje klopt....Er staat briket......

De stelling is dat elke COCOS briket beter is dan een HOUTSKOOL briket. Er staat niets over briketten en ander houtskool waar geen briketten van gemaakt zijn. Tegeltjes wijsheden moet je altijd goed lezen ;)
 
White Quebrancho. Restaurant quality, grotere chunks niet die kleine verpulverde stukjes. Grotere chunks branden lang, heet en constant.
Daar zijn de meningen nogal sterk over verdeeld.
Persoonlijk vind ik (en ik niet alleen) White Quebracho van Black Ranch, wat een premium merk is (wat overigens totaal niks zegt, elke fabrikant mag zijn product premium noemen)
een waardeloze houtskool, net ofdat je carboleumpalen aan het verbranden bent, ik proef het aan het eten terug, en terecht mag ik het ook niet eens meer in huis halen van mijn meisje, was ik overigens ook niet van plan.
Sterker nog, tijdens jureren op wedstrijden proef ik aan de samples wie dat smerige houtkool gebruikt.
Houtskool en briketten moeten neutraal van geur zijn, en geen smaak afgeven aan je product, daar heb je rookhout voor of een heel klein beetje paks van het verbrande vet.
 
Black Ranch Argentina is ook wat wij bij wedstrijden vermijden omdat een deel van de jury het goor vind. Ikzelf trouwens ook. Dan liever neutraal en iedereen te vriend houden 😜
 
Alle houtskool is geschikt voor low en slow. Dat is echt weer iets van de laatste tijd dat mensen onderscheid daarin gaan maken. Zelfde dat ze alleen maar grote stukken willen hebben. Die kleinere stukken branden ook en daar zit net zoveel energie in per volume.
 
Daar zijn de meningen nogal sterk over verdeeld.
Persoonlijk vind ik (en ik niet alleen) White Quebracho van Black Ranch, wat een premium merk is (wat overigens totaal niks zegt, elke fabrikant mag zijn product premium noemen)
een waardeloze houtskool, net ofdat je carboleumpalen aan het verbranden bent

Dit heb ik wel vaker gehoord / gelezen van de rode quebracho. Is dit bij de witte quebracho (paraguay) hetzelfde?

Zelf vind ik rode quebracho niet vies. Ik ken zelfs mensen die niets anders willen. Gelukkig maar dat smaken verschillen (ik heb zelf niet zo veel met marabu....sterkte net niet zo snel/makkelijk aan als acacia, en brandt niet zo heftig als quebracho...en toch minder neutraal dan acacia, het zal een smaakkwestie zijn of dat dan allround is of juist allemaal net niks :) )
 
Laatst bewerkt:
Black Ranch is juist "het merk" volgens de kenners.... Ligt meer aan het soort hout, niet iedereen proeft de teer aan Quebracho
Ik vind het ook meer een open grill houtskool, dus zonder deksel, zoals de meeste Argentijnen BBQ-en
De Marabu van Black Ranch daarentegen brandt heel neutraal zonder stank, en is net als Quebracho knoerthard
Ik dacht de laatste keer quebracho dat ik teveel Rookhout had gebruikt....toch nog een keer kijken hoe de smaak is met marabu

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan