BasBQ
Beef en Steak

Rotisserie - welke techniek?

marcvdeijk

Tondelzoeker
Berichten
10
Hoi allen,
ik heb deze week mijn rotisserie binnen gekregen en deze meteen uitgetest!
Omdat ik half Mexicaans ben wilde ik graag zo dicht mogelijk bij de originele tacos al pastor komen, wat vrij aardig gelukt is!

Over de uitvoerig had ik wel wat vragen, wellicht dat iemand hier ervaring meet had. Ik begon zoals je kan zien in de foto hieronder met het spit in het midden met daaronder een lekbak, en aan beide kanten kolen zodat het vlees aan twee kanten wordt gebraden. Probleem is dat dit erg lang duurde en vlees niet mooi knapperig werd en het erg lang duurde.

Vervolgens plaatste ik de kolen in het midden zodat de hele spies werd gedekt met directe warmt. Probleem hier is dat het vlees dan lekt op de kolen. Dit loste ik op om een lekbak te plaatsen, maar zo gaat dan weer de directe warmte verloren.

Wat denken jullie dat de beste oplossing is hier?

885BD9BC-D3CB-411A-B5A2-249FD836BE87 copy.jpg
 
Hallo Marc,

Wat ik doe is een kant van de barbecue de kolen opstapelen tegen de kant op. ik gebruik geen lekbak maar laat het vet op de kolen vallen. Ik grill met de deksel dicht.
Wat je ook nog kunt doen, is met een gasbrander nadat je klaar bent, even over het vlees te halen. Dat ziet er leuk uit en je krijgt wat meer karamelisatie aan de buitenkant.
 
Wellicht is het een idee om je kooltjes in 2 kolen bakjes te doen en op het rooster te zetten zodat het vlees wat hoger draait
(wat meer tussen i.p.v. boven) je vlees.
 
Ik gebruik de zelfde wijze van inrichting.
Alleen wat experimenteren hoeveel kolen je voor welke temperatuur nodig hebt.
Knapperig velletje is geen probleem.
adc6c4283a30f5dfbea98ff1d65f2d30.jpg
a2651202e53e2c12938c366d75ccd98e.jpg
 
Goed punt. Ik heb denk ik gewoon te weinig kolen gebruikt voor indirect waardoor de temperatuur te laag was. Over twee weken het vervolg, dan ongetwijfeld een update ;)
thanks!
 
Je hebt wel gewoon de deksel erop als je aan het grillen bent toch?

Ik vind het zelf fijn om naast je briketten ook wat grotere stukken houtskool te gebruiken dat geeft toch wel wat meer hitte.
 
Wat drdre en Sander72 zeggen zijn m.i. de juiste antwoorden.
Je kolen direct onder je vlees zou ik niet doen bij een rotisserie, te veel pax en kans dat de boel affikt door het verbrande vet.
Een vleugje pax is lekker, te veel wordt het vlees bitter van, het wordt gelukkig pas giftig als het niet meer eetbaar is.
 
eens met bovenstaande
-zorg voor voldoende brandstof, eventueel ook wat houtskool voor meer hitte
-deksel gesloten houden en af en toe kerntemp meten
-je opstelling is goed, links+rechts, lekbak in het midden
-haal je vleesrooster eruit. heb je niet nodig en wordt alleen maar vies=meer schoonmaakwerk
-en hoe groter de bonk vlees, hoe langer het duurt. er hangt behoorlijk wat aan
-voor het knapperige zou je af en toe het buitenste eraf kunnen snijden, net als bij shoarma
 
Even inbreken:

Welke rottiserie gebruiken jullie? Ben nog op zoek naar een set voor de weber 57cm variant.
 
Even inbreken:

Welke rottiserie gebruiken jullie? Ben nog op zoek naar een set voor de weber 57cm variant.
Hi, ik heb deze besteld van VidaXL https://www.vidaxl.nl/e/8719883572598/vidaxl-bbq-rotisserie-ring-57-cm-zwart
Was de enige die voor de 47 beschikbaar was, plus vgm de goedkoopste. Je hebt volgens mij met de 57 wat meer opties. Deze werkt mooi en goed, enige nadeel is dat er een kiertje zit tussen de ring en de kettle:
7BC89282-6462-4CDD-B199-EEFD86CE2F53.JPG


Wellicht zijn er nog een paar die dit wat netter hebben afgewerkt. Verder een aanrader hoor!
 
Afstand tot kolen lijkt me veel te groot. Tacos al Pastor is principe van met hete korte bursts een krokante buitenlaag te creëren. Ik zou beginnen met kolen rooster hoger te leggen.
 
Ik heb deze ook en de eerste keer dat hem gebruikte had ik moeite om de temperatuur te regelen. Als oplossing vul ik de opening met aluminiumfolie en dat werkt perfect.

35AEEF84-9270-479E-874D-DE729B319B15.jpeg
 
Betreft techniek ik heb beide gedaan dus links en rechts kolen maar de laatste keer aan 1 zijde. Beide zijdes kolen geeft het beste resultaat. Maar de ring wel afdichten met folie! succes!
 
Ben nog opzoek naar een rotisserie. Zie ander draadje wat loopt.
Is het een optie, en wellicht bedoelt Hans dit, omtwee kolenmanden op het vleesrooster te zetten.
De afstand tot het spit wordt dan kleiner.
 
Ik heb laatst gyros gemaakt op praktisch dezelfde manier, maar de kolen mandjes bijna eronder. Dus er zat nog een ruimte van ongeveer 7cm ofzo tussen beide mandjes. Zo kwam er af en toen een druppel vet op de kolen, met alle lekkere gevolgen van dien en kreeg het vlees toch wat meer hitte. Zonder deksel trouwens. Wel deed ik steeds een laagje er af snijden om daarna weer verder te laten garen. En pas tegen het einde ging de deksel er nog even op en de bakjes wat uit elkaar. Ging voor gyros iig perfect! 👍👌

Screenshot_20200607-093740_Gallery.jpg


Screenshot_20200607-093821_Gallery.jpg
 
Dit is opstelling die ik in mijn smoker wil bouwen. Wacht nog op laatste paar onderdelen. Heb een deur ruimte van 125cm. Afstand tussen houtvuur/kolen en produkt wordt zo'n 30cm. Wat volgens meerdere sites zo ongeveer de ideale afstand is.

CarnoTaurusFoodv1.1.jpg
 
Deze zou ook perfect moeten passen op de weber, zelfde afmeting nl
Ennn voor nog geen 90 euro daar🥳
 
Terug
Bovenaan Onderaan