BasBQ
Beef en Steak

Rosbief uit Szechuan

Tante Agnes

Kooltjesharker
Berichten
104

Ik had nog een stukje Hooglander rosbief in de vriezer liggen dat gilde om een feestje op de WGA.
En daar manlief graag "iets" Aziatisch wilde eten daar "natuurlijk" naar geluisterd ...
Nou het was een feest hoor!

Bron: Julius J maar toch ook wel een groot deel van Aggie

Ingredienten

Voor de marinade:
30 ml ketjap
30 ml sojasaus
20 ml rijstwijn
1 rawit fijngehakt
2 tenen knoflook uit de pers
1 groene rawit fijngehakt
chillivlokken
versgemalen peper
2 el palmsuiker

Voor de groenten:
Overgebleven Marinade (zie hierboven)
2 stengels bleekselderij in reepjes
1/2 komkommer in reepjes zaad verwijderd
winterwortel geschild en in reepjes
1 rode rawit
2 handjes sperziebonen uit de vriezer
2 el sesamzaadjes






Mooi stuk rosbief van 500 gr.
1/2 dag marineren was voldoende maar mijn rosbief was niet zo dik en groot


Indirect op ongeveer 120 gr C. voor 1 uur

WGA ingericht op de als ik het goed zeg Minion methode dus indirect met slang en ingepakte baksteen
Geen foto 😊



Marinade bewaren voor door de groenten

WGA schoot eerst omhoog, uiteindelijk heb ik de onderste schuiven helemaal dicht gedaan, de schuif boven de indirecte kant bijna dicht en boven de directe kant wat meer open. Met succes bleef de temp nu rond de 116 gr steken.


Na een half uur moest ik echt even voelen of het goed ging daar binnen. Even op de rosbief geduwd en toen al wist ik dat we goed gingen.
Door de steen was de temp echt stabiel even de schuiven boven wat meer open en we zaten zo weer rond de 120.


Vlees nog een 1/2 uur laten gaan.

Ondertussen de groenten gesneden en gewokt.
Eerst de ui gebakken met de rode rawit en toen de rest van de groenten mee gewokt




Marinade er door en nog even mee verwarmen dan de sesamzaadjes er over strooien.


Vlees nog even een paar minuten per kant op de directe kant gelegd




En toen....
Stond ik weer een te juichen hoe goed ik wel niet ben, waar manlief gelukkig inmiddels wel aan gewend is...


 
Wauw Agnes, mooi gerecht, hele mooie garing van de rostbeef
 
Jet zei:
Wauw Agnes, mooi gerecht, hele mooie garing van de rostbeef

Goed h?, was echt precies goed hebben zitten smullen met z'n tweetjes, puber is weekeindje naar z'n vriendin....
 
Mooi gerecht ziet er heerlijk uit!
 
Het is wel behoorlijk pittig maar de pepers kun je naar smaak toevoegen...
 
structor zei:
Ik zal Dominique voor zijn, ik wijk wel eens een beetje van een recept af ;) Ik zal sowieso de hitte eruit halen anders krijg ik hem hier thuis (helaas) niet verkocht..

Is ook wel heel belangrijk hoor een tevreden thuis front :)
 
knap stukje werk op de WGA.
Ook een heel mooi recept, kan goed begrijpen dat jullie hebben zitten smullen
 
Aan de andere kant, als je het thuis "niet verkocht krijgt".....heb je zelf meer <:p
Wat ziet dat er allemaal heerlijk uit!
 
Frits zei:
De man van Tante Agnes is een bofferd!

Dat probeer ik hem ook steeds uit te leggen maar ja verwend h?...
 
Lekker! Lust ik! En doe mij maar met pit! :)
 
Ja potverdrie!! Ga mij een beetje lekker lopen maken!! Nu moet ik ook!! :D
 
Ziet er heerlijk uit! En mooie foto's ook!
 
Een vraagje... heb je ook gekeken naar de kerntemperatuur of gewoon puur op gevoel een uurtje op 120 graden?

Dat ziet er echt een schitterend stuk vlees uit :D 'k wil em ook!!
 
berndd zei:
Een vraagje... heb je ook gekeken naar de kerntemperatuur of gewoon puur op gevoel een uurtje op 120 graden?

Dat ziet er echt een schitterend stuk vlees uit :D 'k wil em ook!!

Pfieuwww daar zeg je me wat. Zo lang geleden. Aan een van de foto's te zien denk ik van wel maar ja...
Wat meer alla Agnes is, is dat ik meestal de wabber van meters krijg en ik uiteindelijk voor m'n gevoel ga.
Dit stukje was niet zo dik en ? 400 gr. Dus als je dan op de tijd en temp van de Q let moet het lukken. Ik druk altijd met m'n hand op vlees om te voelen of ik goed zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan