BasBQ
Beef en Steak

Rookhout weken.

 

Sandeman

Kooltjesharker
Berichten
144
Oke, vandaag lid geworden (hoi) en meteen een vraag.

Zie dat in een aantal gevallen rookhout eerst geweekt wordt in water, zou het de smaak ten goede komen als je (bijvoorbeeld) rookhout van appel in appelsap laat weken?
En andere in bijvoorbeeld, bier, wijn of andere drank, wat te goedkoop is om te drinken uiteraard ;-)
 
Nee. Weken heeft geen nut. Zeker niet wat betreft de smaak.
Het kan wel nut hebben als je kleine snippers heb die makkelijk kunnen ontbranden. Dan bedoel ik dus echt kleine snippers.
Door ze even te weken voorkom je dat ze meteen in de fik vliegen als ie ze op de briketten gooit. Zo heb je net wat meer tijd om je ding te doen.
Maar zodra het vocht verdampt is kunnen ze ontbranden, dus voor die tijd zorgen dat het deksel erop zit.

Grotere snippers en chunks hoef je niet te weken
 
Nee. Weken heeft geen nut. Zeker niet wat betreft de smaak.
Het kan wel nut hebben als je kleine snippers heb die makkelijk kunnen ontbranden. Dan bedoel ik dus echt kleine snippers.
Door ze even te weken voorkom je dat ze meteen in de fik vliegen als ie ze op de briketten gooit. Zo heb je net wat meer tijd om je ding te doen.
Maar zodra het vocht verdampt is kunnen ze ontbranden, dus voor die tijd zorgen dat het deksel erop zit.

Grotere snippers en chunks hoef je niet te weken
Het nut even daar gelaten.
Je kunt ook chunks van wijnvaten of whiskyvaten kopen.
Tuurlijk zit daar goede marketing achter, maar zou je hier ook niet iets van terug proeven??

Daarnaast heb ik al diverse recepten gelezen met in je Q een lekbak met daarin rode wijn of bier.. Dit zou je terug proeven in je vlees..
Dan zou rookhout weken in bier of wijn ook niet zo'n gek idee zijn.

Persoonlijk denk ik dat je beter de drank in een glace, saus of dmv injecteren kunt toevoegen.
 
Het hout van wijn- en wiskeyvaten, zal hetzelfde smaken als wanneer het een leeg vat was geweest, of een vat gevuld met water. (Maar dat klinkt zo sneu; rookhout van watervaten )
Dat hele kleine beetje vloeistof dat in het hout zat en vervolgens compleet gedroogd is, daarvan zijn slechts enkele deeltjes verantwoordelijk voor de sensatie op onze pappillen. Daarvan verbrandt een gedeelte, een heel groot gedeelte gaat met de rook / lucht mee naar buiten en die 3 deeltjes die misschien wél op je vlees komen, die worden echt wel overstemd door alle andere smaken die zich op de buitenkant bevinden.

Bier, wijn, of iets anders dan water in de lekbak; zelfde soort verhaal. En voor de sappigheid; het vlees is tijdens de opwarming vooral bezig vocht naar buiten te duwen (zweten), niet om vocht op te nemen.

Als je extra sappigheid wil dan is pekelen of injecteren handiger ;)

Het verdampen van bier of wijn in een bakje, zorgt er wel voor dat je misschien iets meer ruikt in de tuin. Dat maakt de beleving op zich wel leuk.
 
Laatst bewerkt:
Smaak wordt natuurlijk voor een groot gedeelte ook bepaald door reuk
Zeker!
Veranderd verder niet zoveel aan de overige factoren, die beïnvloeden immers ook je reuk ;)
 
Zoals al geschreven wordt veranderd niets tot wellicht heel weinig aan de smaak van je vlees maar rookhout weken in een fikse slok sterke drank dan ruikt het heerlijk als je aan't bbq-en bent. 🥳(alcohollist) 🥳
 
Ik heb wel het idee dat je de rode wijn wel proef als je rookt met hout van wijnvaten. Maar dat kan ook komen omdat ik de helft van de tijd met m’n neus half in de topvent van de kamado zit


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ik heb wel het idee dat je de rode wijn wel proef als je rookt met hout van wijnvaten. Maar dat kan ook komen omdat ik de helft van de tijd met m’n neus half in de topvent van de kamado zit


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Dat is ook een manier om je neushaar te verwijderen :ROFLMAO: alle gein terzijde, ik gebruik ook wel eens chunks van wijnvaten maar ik merk echt geen verschil.
 
Ik moet het maar eens met gewoon eikenhout proberen om te kijken of ik echt verschil proef


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Het zit meer tussen je oren dan op je vlees. Zelfde als dat je bier proeft in je beer can chicken
 
Ik vind die wijnvaten vooral een praktisch uniform formaat chunks. Ik heb er een keer een hele gekocht dus dacht voorraad voor 't leven te hebben (inmiddels hoop ik dat ik iets langer leef).

Snippers weken raad ik zelfs af eigenlijk. Nat hout geeft in het slechtste geval dikke witte rook wat aanslag (roet) kan geven. Mocht je snippers gebruiken: pak ze in in aluminiumfolie met een paar gaatjes erin, dan rookt het lang en constant.
 
pak ze in in aluminiumfolie met een paar gaatjes erin, dan rookt het lang en constant.

Daar ben ik dan weer tegenstander van.

Heb 1 keer meegemaakt dat mijn alu folie (deels) was weggebrand.

Aluminium dampen 🤢

dat risico wil ik niet meer nemen.
Ik weet dat het een veel gebruikte techniek is maar de menen moeten hier toch op gewezen worden.

Investeer dan in een smokerbox.
 
Daar ben ik dan weer tegenstander van.

Heb 1 keer meegemaakt dat mijn alu folie (deels) was weggebrand.

Aluminium dampen 🤢

dat risico wil ik niet meer nemen.
Ik weet dat het een veel gebruikte techniek is maar de menen moeten hier toch op gewezen worden.

Investeer dan in een smokerbox.
Helemaal mee eens Stijn ik heb ooit 't zelfde meegemaakt en ook zoiets gezien bij een ingepakte pizza steen die men als hitteschild gebruikte (ook aan de onderkant ingepakt) , je wil niet weten hoe het er uit zag.
Voor mij alleen maar of naakte chips of chuncs.
Als ik chips gebruik dan maar wat meer dan maar GEEN aluminium pakketjes meer!
 
Laatst bewerkt:
Het zit meer tussen je oren dan op je vlees. Zelfde als dat je bier proeft in je beer can chicken
Dat zeg je maar nu had ik laatst geen bier maar een blikje Fanta elderflower. Dat proefde ik dus echt wel in de kip terug.
Niet echt een super combi maar dat proefte ik dus echt wel en bier idd nooit.
In theorie kan het spul hebben gekookt en aan de binnenkant gespat zijn dacht ik maar het was duidelijk in de filets te proeven...
 
Dat zeg je maar nu had ik laatst geen bier maar een blikje Fanta elderflower. Dat proefde ik dus echt wel in de kip terug.
Niet echt een super combi maar dat proefte ik dus echt wel en bier idd nooit.
In theorie kan het spul hebben gekookt en aan de binnenkant gespat zijn dacht ik maar het was duidelijk in de filets te proeven...

Tijdens het opwarmen en roken is je kip vooral bezig met het naar buiten brengen van vocht (zweten) en zal niets van buiten naar binnen komen
Ik weet niet hoe jou opstelling was maar mede omdat het grootste gedeelte van het blikje in de kip zit en de kip hopelijk niet niet heter is geworden dan een graad of pak weg 75 C. kan je dat koken dus ook van je Fanta wel vergeten denk ik zo maar.
Dus moet je wat anders geproefd hebben of de smaak moet er op een andere manier in gekomen zijn.
Maar wellicht wie weet.
 
Nou, dat dus
 
Ik had laatst en BCC waar ik het bier duidelijk proefde.
Het kan natuurlijk zijn omdat de C en de BC waren omgevallen 😱
 
  • Leuk
Waarderingen: pko
Terug
Bovenaan Onderaan