BasBQ
Beef en Steak

Rookhout drogen

 
 

J'elle

Pitmaster
Berichten
532
Mijn opa had nog een appelboompje staan wat uit zijn tuin moest, een mooie gelegenheid om wat appel rookhout te bemachtigen 😄
Ik zit eraan te denken om de meest dunne takken (zo'n 2,5 cm doorsnee) in korte stukken te zagen, de wat dikkere takken ook in stukken te zagen maar die vervolgens in tweeën te choppen. En de dikste stukken in schijven te zagen om hier vervolgens chunks van te maken.

Vervolgens alles een jaartje laten drogen onder de overkapping..

Zouden jullie dit ook zo doen of juist anders?
Thanks alvast :)

1659024274475.jpeg

1659024303109.jpeg
 
Als je de stukken nu in bruikbare maten klieft en zaagt zal het snel drogen hardhout droogt ongeveer 1 CM per jaar.
 
1 jaar lijkt me wat kort.
maar de aanpak is zeker goed.
succes
 
Dan ga ik het op die manier klein maken aankomende week en dan lekker laten drogen.

Qua tijd zit er toch geen druk achter want ik kan tot het gebruiksklaar is gewoon rookhout aanschaffen, dus laat ik het gewoon zolang drogen als nodig is Uiteindelijk wacht ik dan liever wat langer zodat ik dan zeker weet dat het goed is..
 
Als het met een kettingzaag gezaagd is kan er wat smeerolie op de kopkanten zitten!
 
Als het met een kettingzaag gezaagd is kan er wat smeerolie op de kopkanten zitten!

Bedankt voor de tip! Het is ouderwets met de hand gezaagd dus daar heb ik gelukkig geen last van
 
Ik heb hier zo een appelboom en een kerselaar liggen.
Na een jaar zijn de kleinste chunks wel bruikbaar, de grotere stukken duren iets langer...
 
Ik heb hier zo een appelboom en een kerselaar liggen.
Na een jaar zijn de kleinste chunks wel bruikbaar, de grotere stukken duren iets langer...

Okee! Komende week maar eens stukken van maken en dan maar wachten haha
 
Even een kleine tussenstand..
Tot zover ziet het er intussen zo uit:
1660060478504.jpeg


Ik heb nog twee dikke stukken, die ga ik binnenkort even bij mijn vader thuis in schijven zagen en dan in chunks hakken omdat ik daar thuis niet het goede materiaal voor heb om het klem te zetten..

1660060547439.jpeg


Ik had ook een schijf hout als soort van test gewogen omdat we benieuwd waren hoeveel vocht eruit verdampt (meten is weten haha). :ROFLMAO:
Het begingewicht vlak na het zagen was 622 gram..
1660060622261.jpeg


Nu pas 2 weken later zitten we op 334 gram

1660060687830.jpeg


Voor nu maar lekker heel lang laten drogen en hopen op een heerlijk eindresultaat waar we gezien de hoeveelheid, wanneer het eenmaal droog is nog wel even plezier van zullen hebben.😎
 
Mooie voorraad 👍
Die schijf is al bruikbaar.
Hout droogt via de kopse kant.
Dus een schijf van 2 CM dik is zeer snel bruikbaar.
Als ge uw hout nu gans de dag in de zon kan leggen zal de rest ook snel droog zijn.
 
Of als het nog sneller moet, in de oven ermee, van rookhout heb je toch maar een beetje nodig
 
Heb ook een appelboom moeten vellen, heb dezelfde methoden toegepast heb zelfs het zaagsel bewaard als rookmot 😜.

Als je het sneller wilt drogen kun je het in van die oranje haardhout zakken in de wind te hangen. Of als je klaar bent met bbq-en ze in de restwarmte gooien. Kun je het met een half jaar gebruiken
 
Hout droogt een cm per jaar aan elke kant. Gaan we uit van wat dikker hout 5-10 cm. Al het dunnere / kleiner gezaagde stukjes gaat sneller.
Heb je snel wat nodig gooi ze in de magnetron. Eerst wegen en als het eruit is weer wegen steeds opnieuw tot het gewicht gelijk blijft. Dan is het echt droog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan