BasBQ
Beef en Steak

rookbakje roest. is dat gevaarlijk en hoe te verhelpen/voorkomen

 

sieb

Vuurmaker
Berichten
93
even een onnozel vraagje. omdat ik niet weet hoe je dit soort bakjes noemt kan ik het op google niet vinden. :-/

Dit bakje heb ik 1 keer gebruikt om houtsnippers in te leggen en deze naast het vlees te laten roken.  de dag erna zat hij onder de roest. iemand enig idee of het gevaarlijk is dit nu weer te gebruiken en zo ja hoe ik dit bakje het beste kan behandelen?

Bestand%2022-07-16%2021%2015%2026.jpeg
 
ok gelukkig. was een beetje bang dat die roest in fijne deeltjes op het vlees komt maar dat is dus niet het geval?
 
sieb zei:
in fijne deeltjes

dat is wel mogelijk , maar  niet schadelijk.
k werk 45 jaar in de metaal en heb geen medische  klachten,en nooit bloed armoede
 
Ik zou de smokerbox even borstellen en daarna gewoon gebruiken. Zolang je je eten er niet uit eet gaat het prima.
Ijzer is in principe niet schadelijk (tenzij het grote scherpe stukken zijn ofc, of je hem tegen iemand aan gooit :D :D :D )
 
thnx. nou ik heb hem een klein beetje geborsteld en daarna afgespoeld. hij staat nu naast een pulled pork te roken dus we gaan het zien
 
AV zei:
BertM zei:
Roest is geoxideerd ijzer.. naar mijn weten brand ijzer niet

ffn koeglen Bert

Drikusniet zei:
Branden is oxideren

net anders om: oxideren is verbranden :D

Roest (corrosie)is een reactie van een molecuul van ijzer met zuurstof (en water) en is idd een exothem proces. heb ik geen koegel voor nodig...
Dit is een zeer langzaam proces.
Oxideren is overgaan naar een hogere oxidatietoestand. Dat kan mbv zuurstof als oxidator maar dat hoeft niet per se.
Zoals Drikusniet zegt is branden een vorm van oxidatie, namelijk het reageren van zuurstof met een brandbare stof.
hier heb je wel hitte voor nodig om het proces in gang te houden. dus branden is een vorm van oxidatie met de hele stof.
Verbranden is een ook een exothermische reactie met zuurstof.
brandstof + zuurstof ? verbrandingsproducten + warmte
doe je je schuiven dicht van je Q krijg je geen zuurstof en kan er geen oxidatie plaatsvinden en gaan je vuur uit en je kippetje niet gaar.

Als men over corrosie praat heb je het niet over verbranden maar over roesten, vaak als je over een verroeste auto spreekt is het iets anders dan wanneer je over een verbrande auto praat..


 
toch maar ffn 1 minuut gekoegeld ....http://www.startpagina.nl/v/huiswerk/vraag/583480/roesten-ijzer-verbrandingsreactie

Maar een verbindingsreactie met zuurstof kan ook langzaam verlopen. Bijvoorbeeld bij ijzer, dat zich met zuurstof verbindt tot ijzeroxide, beter bekend als roest. Die reactie verloopt zo traag dat er te weinig warmte ontstaat om het ijzer en/of de lucht te laten gloeien. Er ontstaan dus geen vlammen. Maar het is nog steeds een verbindingsreactie tussen de brandstof (in dit geval ijzer) en zuurstof, en dus is het een verbrandingsreactie.

BertM zei:
doe je je schuiven dicht van je Q krijg je geen zuurstof en kan er geen oxidatie plaatsvinden en gaan je vuur uit en je kippetje niet gaar.

jawel : kip gewoon  laten liggen en t wordt vanzelf op de duur gaar en verbrand..jakk

 
Mss rare vraag maar waarom een rookbakje? Ik gooi de houtsnippers gewoon op het vuur. Werkt uitstekend want houtsnippers gebruik ik alleen bij low&slow.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Kan makkelijk zijn met weghalen in bijvoorbeeld een kamado (of essentieel wanneer je wil roken in een gasser).
Als je bijvoorbeeld op de kamado de volgende keer wil roken met appel ipv eiken is het met chuncks makkelijk, chunk eruit en klaar, das met chips een stuk lastiger. Je krijgt dan heel snel een smeltkroes van verschillende soorten hout. Iets dat niet altijd gewenst is. (En om nou iedere keer alles uit de kamado te halen)
 
ik heb zakken vol met snippers staan. keer gekregen. als ik die in de kolen kieper, al dan niet in folie, is het iedere keer in 2 tellen opgefikt. in zo'n bakje rookt het mooi lang. en als ik er mee wil stoppen is het idd erg makkelijk weghalen
 
Als je box van gietijzer is zou je deze eens kunnen behandelen met crisco. maar gewoon chunks hout gebruiken als je een rooksmaak wil,.dit werkt beter. Hout Weken in wiskey, rum bier enz. gwoon zonde, dit kan je veel beter gebruiken om de pitmaster te marineren
 
Terug
Bovenaan Onderaan