BasBQ
Beef en Steak

Rookafzuiging, buizen etc

 
 
 

Axedeo

Vuurmaker
Berichten
94
Hallo allemaal

Volgend weekend ga ik starten met de bouw van mijn buitenkeuken in de overkapping en ik wil daarbij ook een
afzuiging regelen voor de barbecue. De afzuiging zal via een buizen systeem een einde verderop aan het huis
de rook uitblazen (ongeveer 5-6 meter) De vraag waar ik eigenlijk geen echt goed antwoord op kan vinden
is: hoe heet wordt de rook uit de bbq maximaal? Dit ivm met welke buizen ik daarvoor het beste kan gebruiken.
De plaatselijke kachelboer heeft wel buizen die speciaal voor openhaarden zijn en mijn oom (de timmerman voor de buitenkeuken)
denkt dat ik dat echt nodig ga hebben vanwege de temperatuur van de rook, maar ik denk dat 't lang niet zo heet zal worden.
Zou ik gewoon met simpele enkelwandige buizen kunnen werken?
Hopelijk heeft iemand hier er ervaring mee.

Wouter
 
ik moet mijn afzuiging nog gaan plaatsen maar wilde geen risico nemen en dus dubbelwandig gekozen zeker omdat ik door een houten dak moet.

als je door huis heen gaat zo ik sowieso een de regels mbt brandveiligheid en verzekeringstechnische eisen opzoeken, mogelijk laten die je weinig keuze.
ik denk dat het elkaar niet veel scheelt qua kosten als je een nette koof bouwt en isolatie moet aanbrengen of direct dubbelwandig en gewoon ophangen met beugels

succes met je project :)
 
je bouwt m aan de buitenkant woning als ik t zo lees.
dus niet ingewikkeld doen.

pvc kan tot 120 graden dacht ik.
misschien de 1e paar meter van alluminium en de rest pvc.
om die 6 meter te halen zou wel beginnen met een electrisch afzuig systeem
 
AV zei:
je bouwt m aan de buitenkant woning als ik t zo lees.
dus niet ingewikkeld doen.

pvc kan tot 120 graden dacht ik.
misschien de 1e paar meter van alluminium en de rest pvc.
om die 6 meter te halen zou wel beginnen met een electrisch afzuig systeem
Hij komt inderdaad aan de buitenkant van de woning te zitten, door het dak boven de bbq, via een buis
over het dak en dan langs de regenpijp naar boven langs 't huis. Ga waarschijnlijk voor een buis ventilator systeem.
 
Doorvoeren zou ik dubbelwandig doen. Idd ook vanwege regels omtrent brandveiligheid. Verder idd niet te moeilijk doen.
 
Alles hangt af van waar je de rook opvangt. Ik denk dat je een open systeem hebt, dwz dat de je rook los van de BBQ opvangt. Indien dit zo is kun je werken met dikwandige PVC zonder problemen. indien je de afvoerbuizen rechtstreeks op de BBQ aansluit en dan ook nog op hoge temperatuur gaat werken zou je moeten overschakelen naar aluminium. Ga je werken met een motor of niet?? Hoe groot gaat de diameter zijn van je buizen??
Indien wel moet deze, als je rechtstreeks aansluit, bestand zijn aan hogere temperaturen, niet voor kachels, maar toch.
Dubbelwandig ivm brandgevaar gaat niet nodig zijn, of je moet rechtstreeks aansluiten en doorvoeren minder dan een meter na BBQ en lange tijd op hoge temperatuur BBQ-en.
Ik denk dat je perfect kunt werken met alu of gegalvaniseerde stalen buizen zoals gebruikt worden in de prof. dampkappen. Belangrijkste gegeven zal zijn motor of niet, want dit bepaald bijna alles.
 
Wat bedoel je precies met motor?
De "afzuigkap" komt ongeveer een metertje boven de bbq te hangen, dus inderdaad een open systeem. Hoe hij er precies uit gaat zien weet ik nog niet,
dat ga ik bekijken zodra de tafel waar de bbq in staat klaar is.
De diameter en zo weet ik ook niet. Dacht zelf aan ongeveer de maat van standaard regenpijp.
Als ik zo op google kijk dan lijken die gegalvaniseerde buizen inderdaad perfect! Ook is de prijs iets schappelijker dan die kachelbuizen :D
 
Je heb volgens mij geen kachelpijp nodig. De rook word zeker niet heet. Ik heb zelf een afzuigkap boven mijn bbq hangen, en ff als test ( nog niet klaar met me project) een lange pcv pijp erop zitten en dat gaat helemaal prima. Ik ga straks door het dak heen met een aluminium afvoerpijp. meer is echt niet nodig, en al helemaal niet dubbelwandig.
maar goed.. dat is mijn mening natuurlijk.
Zo hangt mijn afzuigkap ( ik heb ff geen foto van mijn tijdelijke pvc pijp die er aan zit )

 
En werkt het nou goed, zn afzuigkap in de buitenlucht?
Zou het zelf ook graag willen, alleen de gok of het werkt is best groot...
 
Interessant ik ben ook opzoek naar dit systeem.  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan