BasBQ
Beef en Steak

rollade roken op een weber 57

patrick1976

Vuurmaker
Berichten
64
Ik wil a.s. Zaterdag low en slow, een varkensrollade van 1,2 kg gaan roken op m'n weber one touch premium 57. Zodat ie van buiten een mooie kost krijgt maar van binnen heerlijk mals en sappig is.

Nu heb ik een aantal vragen.

Ten 1e : kan, of moet ik de rollade injecteren, en zo ja, wat voor injectie marinade is aan te bevelen ?
Ten 2e : is een dry rub aan te bevelen, of moet ik juist naturel, en tussendoor glazen/moppen ?
Ten 3e : welke temperatuur ( dome, want ik heb geen meter voor het rooster ) kan ik het beste aanhouden.
Ten 4e : hoe lang moet de rollade op de q en welke kern temperatuur moet de hebben voor hij klaar is ?
En als laatste : moet ik de brikketen op de minion methode doen, of gewoon meteen een volle starter er in kiepen, en tussendoor brikketen bij leggen ?

Ik hoop dat iemand mij hier een advies over kan geven, t word namelijk de eerste keer dat ik een rollade ga doen op de q.

 
patrick1976 zei:
Ik wil a.s. Zaterdag low en slow, een varkensrollade van 1,2 kg gaan roken op m'n weber one touch premium 57. Zodat ie van buiten een mooie kost krijgt maar van binnen heerlijk mals en sappig is.

Nu heb ik een aantal vragen.

Ten 1e : kan, of moet ik de rollade injecteren, en zo ja, wat voor injectie marinade is aan te bevelen ?
Ten 2e : is een dry rub aan te bevelen, of moet ik juist naturel, en tussendoor glazen/moppen ?
Ten 3e : welke temperatuur ( dome, want ik heb geen meter voor het rooster ) kan ik het beste aanhouden.
Ten 4e : hoe lang moet de rollade op de q en welke kern temperatuur moet de hebben voor hij klaar is ?
En als laatste : moet ik de brikketen op de minion methode doen, of gewoon meteen een volle starter er in kiepen, en tussendoor brikketen bij leggen ?

Ik hoop dat iemand mij hier een advies over kan geven, t word namelijk de eerste keer dat ik een rollade ga doen op de q.

Ik heb niet alle antwoorden en veel is ook een smaakkwestie. Maar

1) Geen idee of je een rollade moet injecteren. Met een beenham doe ik dat nooit en het smaakt altijd prima. Zal dus ook wel een smaakkwestie zijn

2) Wederom een smaakkwestie. Waar houd je zelf van? Ik houd van gekruid eten en zal het zelden naturel klaarmaken. Een rub, of marinade, kan lekker zijn.  Tussendoor glazen/moppen is echter bij langere bereiding wel handig om de zaak vochtig en sappig te houden.

3) Er bestaat niet zoiets als 'de' temperatuur. Ieder heeft er zijn eigen idee?n over. Wel is het zo dat hoe lager de temperatuur hoe langer het duurt voor ie gaar is. En dus ook hoe meer rook er in de rollade kan trekken. Dus wil je het rokerig hebben dan is een lage temperatuur sowieso aan te raden. Je zou rond de 100 graden kunnen gaan zitten. Maar net zo goed op 120 of 150 graden. Zoals gezegd net wat je wilt. Hoe hoger de temperatuur des te korter de bereidingstijd en des te minder rooksmaak.

Als je het low en slow doet is een bak met heet water in de Q vaak ook aan te raden. En dan zal de temperatuur vanzelf wel rond de 100 graden blijven (mits je je Q niet volstort met kolen).

4) Hangt er ook weer vanaf wat je smaak is en hoe heet de Q is. Als je nogal van de voorzichtige bent dan wil je een hogere kerntemperatuur hebben zeg een graadje of 70 zodat het goed gaar is. Ben je wat makkelijker, en dat kan met het vlees in Nederland zonder problemen, dan kun je ook wat lager gaan. Denk er ook aan dat het altijd nog nagaart als je het na afloop in de folie legt. Dat kan zomaar 5 graden extra zijn. Dus je zou ook 60 graden kunnen proberen. Zelf doe ik mijn beenham, heb geen ervaring met rollade maar zal denk ik vergelijkbaar zijn, altijd tot een kern van 57 graden zodat het lekker sappig blijft. Your milage may vary.

Tijd vind ik altijd lastig. Als je de Q tot 175-200 graden stookt zal het met drie kwartier tot een uur wel gebeurd zijn denk ik. Doe je het echt low en slow met 100 graden en rookhout kun je er wel 2-3 uur voor uittrekken. Het is helaas geen exacte wetenschap en het verschilt zelfs van sessie tot sessie.

Tot slot, als je een volle starter erin kiepert zal je temperatuur aardig hoog worden (150 graden of hoger) en ben je niet echt low en slow bezig. Wil je 100 graden halen dan moet je de minion methode gebruiken of een snake. Gewoon een halve cirkel maken van briketten (bijvoorbeeld ecobrasa) van 2 diep en 2 hoog. Die steek je dan aan ??n kant aan met een kooltje of 6-10. Dan kun je zeker wel 6-8 uur vooruit. Wat je overhoudt kun je de volgende keer hergebruiken.

Have fun :)
 
Het belangrijkste wat we nog missen aan informatie is het volgende :

Wat voor een rollade ga je maken/kopen?

Is het er een van de filet, of wordt het een procureur rollade, een braadrollade of eentje gemaakt van de buik.

Vele soorten rollades en dus vele manieren om deze klaar te maken.
 
Heel erg vriendelijk bedankt voor de info tot zover.
Wat de vraag, waar de rollade van gemaakt is betreft, durf ik niet te zeggen.
Ik haal het vlees altijd bij onze vaste kilo slager , bossers vlees, in eindhoven,
en die heeft de rollades altijd vacuum verpakt liggen. Ik ga er vanuit dat hij deze gewoon inkoopt.
De volgende keer zal ik eens bragen of hij weet van welk deel van het varken de rollade is gemaakt.
 
Als het een filet rollade is dome rond de 150/170 graden
en dan 63 graden kern temperatuur aanhouden(medium)
68 graden is medium well 
meestal is een rollade zo gekruid dat injecteren niet nodig is
moppen of een glaze is puur naar eigen smaak 
 
Terug
Bovenaan Onderaan