BasBQ
Beef en Steak

Roken

Gerrit1975

Tondelzoeker
Berichten
21
Beste mensen,

Ik heb sinds 2 weken de Auplex Kamado XL 21 inch.
Nu wil ik binnenkort pulled pork proberen te maken maar zie allemaal recepten waar je rookhout bij moet gebruiken.

Hoe kan ik dat het beste doen? Wat is de beste manier en wat heb ik er allemaal voor nodig?

Ik zie de tips graag tegemoet.
Bedankt.

Groeten Gerrit
 
Rook hout is niet noodzakelijk,  maar geeft wel extra smaak aan het vlees. 
Voor een eerste keer kan je ook heel goed zonder doen. Mocht je toch willen spelen met hout,  dan heeft de gemiddelde doe het zelf winkel wel een bbq sectie waar rook hout snipers verkocht worden. 
Strooi een handje hout snipers op de brandende kolen een geniet van het resultaat!

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
+1 voor wat Bart zegt. Kan prima zonder maar het geeft wel een lekkere smaak.

Mocht je snippers gebruiken, raad ik je aan ze te weken voor gebruik. Anders zijn ze zo weg. Je moet ze wel een paar keer bijvullen. Meestal heb je rook voor 30 minuten a 1 uur bij snippers. Afhankelijk van de hoeveelheid natuurlijk.

Ik gebruik in mijn BGE altijd chuncks rookhout. Deze gooi je er bij het aansteken bij en branden een paar uur. Omdat ze groter zijn, hoef je ze niet te weken. Appelhout chuncks zijn gemakkelijk te vinden en passen goed bij PP.
 
Werkt ook goed. ;)
Van dubbel aluminiumfolie een envelop vouwen en vullen met natte of droge rooksnippers een paar gaatjes boven en onder in prikken en pakje op je vuurtje leggen, als het niet meer rookt zou ik het eruit halen.
Aluminium dampen zijn niet zo gezond in je voedsel. :-?
Je kan ook een rookdoos aanschaffen, werkt ongeveer het zelfde.
 
Dank je voor jullie reacties. Ik lees ook veel over chunks, rookhout, mot. Weet gewoon niet wat ik moet kopen  ;). Misschien is een rookdoos ook welhandig. Neem aan dat je die dan gewoon op de kolen zet?
 
Een box zou ik niet doen op een kamado. Een handje geweekte chips of 1 a 2 chunks er op. Maar zoals gezegd kan de eerste keer makkelijk zonder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Als toch nog iets moet kopen zou ik voor chunks gaan, heb je niks extra nodig en kwa prijs vallen deze ook wel goed mee.
 
Rookhout chunks zijn vuist grote stukken hout die je tussen je houtskool of briketten stopt om zo een uur rook te hebben zonder dat je het elke keer moet bij vullen.

https://bbq-helden.nl/soorten-rookhout-gebruiken/
 
Snippers week ik ook niet. Gewoon in het vuur gooien en deksel dicht. Heb je net je vuur brandend ga je er water op gooien.

Blokjes zijn het fijnst. Gewoon op het vuur gooien net als snippers, gaan alleen langer mee
 
KamadoNovice zei:
Sterker nog is een heel boek over geschreven :D
het boek is ook wel een aanrader.
 
noskos zei:
Snippers week ik ook niet. Gewoon in het vuur gooien en deksel dicht. Heb je net je vuur brandend ga je er water op gooien.

Blokjes zijn het fijnst. Gewoon op het vuur gooien net als snippers, gaan alleen langer mee

Het is idd krom om eerst vuur te maken en dan natte snippers er op te gooien.. Maar anders heb je ongeveer 3 minuten rook en daarna is t weg. Kortom snippers is niks :D
 
Dat valt reuze mee, als je maar niet je deksel open laat staan. Je kunt bij low & slow ook de snippers tussen de kolen doen als je een deel kolen hebt dat niet brandt.
 
velen denken ook dat je veel rook moet zien maar eigenlijk streef je naar rook die je bijna niet ziet, gewoon een licht blauwe schijn in de lucht die uit je smoker komt.
 
Brecht zei:
velen denken ook dat je veel rook moet zien maar eigenlijk streef je naar rook die je bijna niet ziet, gewoon een licht blauwe schijn in de lucht die uit je smoker komt.


Brecht + 1
Het schijnt dat het de rook is die in je ketel circuleert en door je bovenste schuif naar buiten komt  :-?
Heb ik ook ergens gelezen maar kan het even niet meer vinden. :blush:
 
Terug
Bovenaan Onderaan