BasBQ
Beef en Steak

roken met hazelnoothout

Geen ervaring, maar het schijnt wel te kunnen. Het gebruik voor lange sessies (12 uur en langer) word afgeraden ivm de scherpe smaak.

Ik zeg gewoon proberen!
 
Verschillende houtsoorten geven een andere geur wanneer het smeult.
Persoonlijk vind ik appelhout heel lekkere geur afgeven.

Maar proeft iemand ook daadwerkelijk verschil in het eind product?
Ik zelf niet namelijk. Heb eens een stuk buikspek in twee?n gesneden en gerookt op eik en op appel.
In verschillende blinde testen daarna kon ik echt geen verschil proeven.
 
Oh zeker.... heb een rode poon filets zachtjes gerookt geproefd. Eentje met appel en eentje met hickory (walnoot?) en appel was veel verfijnder. Demo was expres met sterke hickory gedaan om het verschil te laten proeven. In andere gevallen proef je geen of toch minder verschil.... neem Jack Daniels snippers, ruikt heerlijk in de zak en ook best tijdens het roken, maar dat whisky smaakje proef je niet terug!
 
Ik heb elders wel eens gelezen dat je in principe alle houtsoorten kunt gebruiken van bomen/struiken die eetbare waar produceren. De hazelnoot is eetbaar, dus het hout zou bruikbaar moeten zijn.
Daarentegen is een tomaat eetbaar, maar is de rest van de plant redelijk giftig.... dus misschien wel goed om even te googelen naar evt gevaren van een houtsoort die je verder niet goed kent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan