BasBQ
Beef en Steak

Roest op mijn BBQ

 
 

groundhog667

Stoker
Berichten
406
Hoi Dames & Heren,

Net terug uit het hete en regenachtige Itali?.
Helaas is door de mega stortbuien onze BBQ gaan roesten. Ding is behoorlijk verroest. De BBQ lijkt wel op die van Mosseltje:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/de-rookkamer/mijn-laatste-bbq-aanwinst/3330/

Is de BBQ het waard om op te poetsen: zeer zeker niet... ware het niet dat deze door de vader van mijn schoonvader handmatig gemaakt is en wij het ding al zo'n 15 jaar in bezit hebben! Een hele oude getrouwe dus met een portie emo-waarde!

De vraag: hoe verwijder ik de roest van de BBQ zodat deze nog heel blijft. Vooral de houder voor het BBQ rooster is relatief dun (we hebben het over enkele millimeters).

Thnx!

 
Dat is balen.

Ben ook benieuwd naar je foto's.  Oppervlakkige roest kun je nog wel wegpoetsen met bijvoorbeeld WD40. Zou voorlopig even wachten met schuren ed.
 
Een paar foto's zou handig zijn.

Ik denk zo dat je met flink schuren en een laagje nieuwe verf (hammerite vuurvast) een heel eind komt, maar ik weet niet hoe erg het is.
 
groundhog667 zei:

Ik mag hopen dat je het hebt over de bbq en niet over mijn motor..?  :-O


Nooit over roest heen verven.
Dus stap 1 is alle roest weg (laten) halen.
Dit kan met ouderwets schuren of je zoekt een zandstraler die 10 minuten over heeft.

Dan goed ontvetten, vuurvaste grondlak en afwerken met vuurvaste verf.



Maar ik zit nu te denken aan optie 2: en dat is seasonen zoals je met gietijzer doet. Iemand enig idee of dat zou werken?
 
goed vet houden werkt , maar dat houd ook in dat je vaak "moet" BBQ'en  , en steeds moet smeren , op het hete ijzer
Mogelijk goed idee, het is tenslotte heerlijk eten :)
 
Mosseltje zei:
groundhog667 zei:

Ik mag hopen dat je het hebt over de bbq en niet over mijn motor..?  :-O


Nooit over roest heen verven.
Dus stap 1 is alle roest weg (laten) halen.
Dit kan met ouderwets schuren of je zoekt een zandstraler die 10 minuten over heeft.

Dan goed ontvetten, vuurvaste grondlak en afwerken met vuurvaste verf.



Maar ik zit nu te denken aan optie 2: en dat is seasonen zoals je met gietijzer doet. Iemand enig idee of dat zou werken?
Seasonen is om roest te voorkomen, niet om het weg te halen.
 
nielss055 zei:
Mosseltje zei:
groundhog667 zei:

Ik mag hopen dat je het hebt over de bbq en niet over mijn motor..?  :-O


Nooit over roest heen verven.
Dus stap 1 is alle roest weg (laten) halen.
Dit kan met ouderwets schuren of je zoekt een zandstraler die 10 minuten over heeft.

Dan goed ontvetten, vuurvaste grondlak en afwerken met vuurvaste verf.



Maar ik zit nu te denken aan optie 2: en dat is seasonen zoals je met gietijzer doet. Iemand enig idee of dat zou werken?
Seasonen is om roest te voorkomen, niet om het weg te halen.

Duh...  ;)

Stap 1 is altijd ontroesten.

Maar zou je zo'n BBQ (geen gietijzer) kunnen seasonen na het ontroesten?
 
Mosseltje zei:
nielss055 zei:
Mosseltje zei:
groundhog667 zei:

Ik mag hopen dat je het hebt over de bbq en niet over mijn motor..?  :-O


Nooit over roest heen verven.
Dus stap 1 is alle roest weg (laten) halen.
Dit kan met ouderwets schuren of je zoekt een zandstraler die 10 minuten over heeft.

Dan goed ontvetten, vuurvaste grondlak en afwerken met vuurvaste verf.



Maar ik zit nu te denken aan optie 2: en dat is seasonen zoals je met gietijzer doet. Iemand enig idee of dat zou werken?
Seasonen is om roest te voorkomen, niet om het weg te halen.

Duh...  ;)

Stap 1 is altijd ontroesten.

Maar zou je zo'n BBQ (geen gietijzer) kunnen seasonen na het ontroesten?

O, zo. Verkeerd begrepen.
Ik denk dat dat wel mogelijk is, alleen zien ik het punt er niet van bij zo'n bbq.
Van een mooi nieuw laagje verf knapt ie vast en zeker (voor het oog) meer op.
Maar het is moeilijk oordelen omdat ik niet weet wat voor bbq en materiaal het precies is.

Dus beste TS, graag foto's.
 
Ik gebruik voor mijn smoker weleens een doek met dat restje olie waar ik het rooster vooraf mee insmeerde om over de ketel heen te halen als die nog warm is , resultaat is dat het water er dan een periode weer met druppels op staat.
Zie het als vertragen van een proces, en optisch knapt er niets op.
 
Joop130 zei:
Ik gebruik voor mijn smoker weleens een doek met dat restje olie waar ik het rooster vooraf mee insmeerde om over de ketel heen te halen als die nog warm is , resultaat is dat het water er dan een periode weer met druppels op staat.
Zie het als vertragen van een proces, en optisch knapt er niets op.
Olie is, zoals eerder genoemd, om te voorkomen. Niet om het op te knappen of een proces te vertragen.
Olie is goed voor gietijzer e.d. het houdt het vet en voorkomt roest et cetera.

Het heeft dus niet te maken met het vocht, dat door de olie op het oppervlak blijft, te maken.
Dat is een korte bijkomstigheid die na een paar uur, als de olie is ingetrokken, al zo goed als weg is.
 
ik ga maar weer nieuwe foto's maken en kijken hoe ik die kan delen. Mijn photobucket account heeft de geest gegeven. ik krijg het ww niet meer gereset. knommel.
 
groundhog667 zei:
ik ga maar weer nieuwe foto's maken en kijken hoe ik die kan delen. Mijn photobucket account heeft de geest gegeven. ik krijg het ww niet meer gereset. knommel.
Mijnalbum.nl werkt ook goed. 2GB opslag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan