BasBQ
Beef en Steak

Ribs: Sticky Fingers Sweet China Ribs

Wikkes zei:
Deze marinade ziet er heeerlijk uit, ik ben van plan deze komend weekend te maken.! Ik heb heb echter twee vraagjes:

- Kan ik de '50 gram gemberwortel in dunne plakjes gesneden' door Conimex Djahe? En zo ja, houd ik dan ook 50gram aan? (de lokale AH heeft geen verse gemberwortel, zover ik weet)
- De 'Chinese 5 kruiden poeder'..bij AH hebben ze de 'Verstegen Strooier 5 spices' is dat wat je hier gebruikt hebt?

Kan vervangen worden door Djahe maar geen 50 gram zoals Ceriel al reageerde, overigens is verse gember overal te koop en die verdient absoluut de voorkeur, heeft een veel frissere citrusachtige smaak dan de poedervorm.

Raar maar waar de ene 5 spice is niet de andere 5 spice, ze verschillen nog wel aan verhoudingen maar ook ingredienten, daarom maak ik het zelf.
recept:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/sauzen-rubs-en-marinades/rub-chinees-5-kruidenpoeder-(5-spice)/

2 tl. Szechuan Peper korrels, geroosterd en gemalen;
8 Ster Anijs, geroosterd en gemalen
? tl. Kruidnagel, gemalen
3 tl. Kaneel, gebroken, gemalen;
3 tl. Venkel Zaad, gemalen;

De kruidnagel wordt vaak in commerciele poeders vervangen door Djahe, daar begrijp ik niks van (smaakverschil) ook doen ze er nog wel eens extra ingredienten in, tot totaal wel 7 soorten, gek genoeg noemen ze het dan nog steeds 5 spice.
De 5 spice van "mijn" recept komt overigens het meeste voor als je gaat googelen.
Ik ga hem de volgende keer maken met iets meer kruidnagel (1 tl)
Heb ooit bij Nam Kee in A'dam heerlijke Peking Eend gegeten en daar was de kruidnagel iets meer aanwezig dan in mijn versie. De versie van Nam Kee vond ik geweldig.

Mee Chun is een commerciele vorm uit Hong Kong, deze kom je het vaakst tegen in supermarkten etc.
Mee Chun gebruikt gewoon Anijs ipv. Steranijs, gewone peperkorrels ipv. Szechuan Peper korrels en Djahe ipv. kruidnagel.

Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan