BasBQ
Beef en Steak

Ribs: Sticky Fingers Sweet China Ribs

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.089
IMG_2115.JPG



- 2-3 varkensribs (ongeveer 1,5 - 2 kilo)

marinade:

- 150 ml. light soy sauce (Kikkoman mag ook)
- 50 gram gemberwortel in dunne plakjes gesneden.
- 6 el. honing.
- 4 el. rietsuiker.
- 2 tenen knoflook (geperst of gehakt).
- 6 el. Shoahsing rijstwijn of beter droge Sherry .
- 1/2 tl. Chinese 5 kruiden poeder.
- 8 el. oestersaus. (Geen Lee Kum Kee die wordt snel bitter, neem een Thaise zoals Pantai)
- 2 el. Sesamolie
- 4 druppels rode voedsel kleurstof. (Optioneel!)


Verwarm de Soy sauce, honing, suiker in een sauspan totdat het is opgelost. Vermeng de andere ingredienten en voeg toe aan het Soy sauce mengsel, laat dit geheel weer afkoelen.
Marineer hier je vlees 24 uur in. De overgebleven marinade licht ingekoken en 1 a 2 el. Rietsuiker en 1 a 2 el. honing aan toevoegen.
Hiermee heb de ribs elk na een 1/2 uur moppen, na het eerste half uur een stukje appelhout toegevoegd.
Na 3 uur uur bij 130- 150gr.C. dometemp. heb ik de ribs (Baby Back) van de BBQ gehaald.

Tegenwoordig doe ik ze Low en Slow op 110-115 graden C. 4 tot 4,5 uur en gebruik ik bij voorkeur varkenskrabbetjes

IMG_2047.JPG


IMG_2052.JPG


IMG_2051.JPG
 
Laatst bewerkt:
lekker,
bedankt voor het delen  :)
 
Ziet er zeer mooi uit!!
 
Ik denk zomaar dat dit erg lekker is.
 
Hopperdepop hij de to-do lijst op
(man wat ben ik blij met die nieuwe to - do knop)
 
structor zei:
Ook deze ziet er goed uit Ewald, vraagje nog je pakt deze ribs dus niet in, maar tegenwoordig l&s 4-5 uur en dan de gehele tijd moppen?

Goeie vraag Structor, ik pak mijn ribben niet in, ik vind dat de smaak en struktuur niet ten goede komen.
Wij houden ook niet van fall of the bone ribs, er moet nog wel een bite inzitten maar wel zo volledig mogelijk van het bot af komen.
Moppen/glaze doe ik niet de volledige 4-4,5 uur maar start daarmee na 1-1,5 uur en dan ongeveer elk uur een mop dat doe ik 3 keer en het laatste uur doe ik niks meer.
En ik gebruik tegenwoordig het liefst varkenskrabbetjes, daar zit zoveel meer vlees, ja en ook vet en dus meer smaak aan.
 
Mooie ribben, toen ik mijn offsetsmoker nog had deed ik de ribben ook altijd 3 1/2 tot 4 1/2 uur niet ingepakt op 100-110 graden indirect garen meestal met eikenhout, niet te grote/dikke ribben, die hadden dan een echte lekkere rooksmaak. En precies wat Ewald zegt hoeft niet altijd fall-off-the-Bone te zijn, vind ik ook.
 
Damn mooie ribs! Doorgeschoven op de To-do
 
Om je vinges bij af te likken, bedankt voor het delen.
 
Bedankt voor het recept!

Heb deze gisteren gemaakt (eerste keer ribs op de barbecue), z??r lekker!

Jammer genoeg geen foto's gemaakt! :(

Had ze ongeveer 2u laten bakken op ongeveer 180?C (weber dome temp), tussendoor wat gerookt met hickory chips en na een anderhalf uur insmeren met de resterende marinade! Ze vielen goed in de smaak dus.. :)

Had alleen een vraagje over de sojasaus, gebruik je zoete of zoute sojasaus? (Ik heb nu zoete gebruikt)


 
Berndd,

als er in een recept over Sojasaus gesproken wordt bedoelt men altijd de zoute!
Anders staat er expliciet bij: Sweet Soysauce of in Nederland en Indonesie, Ketjap.

De Chinezen zelf gebruiken nagenoeg nooit Ketjap, altijd Sojasaus in combinatie met suiker
(behalve dan in de Minder goede Nederlandse Chineze restraurants)
Zoete sojasaus (Ketjap) is typisch Nederlands/Indonesisch wat wij uit onze koloniale tijd hebben overgehouden.

berndd zei:
Bedankt voor het recept!

Heb deze gisteren gemaakt (eerste keer ribs op de barbecue), z??r lekker!

Jammer genoeg geen foto's gemaakt! :(

Had ze ongeveer 2u laten bakken op ongeveer 180?C (weber dome temp), tussendoor wat gerookt met hickory chips en na een anderhalf uur insmeren met de resterende marinade! Ze vielen goed in de smaak dus.. :)

Had alleen een vraagje over de sojasaus, gebruik je zoete of zoute sojasaus? (Ik heb nu zoete gebruikt)
 
Lijkt me een heerlijke marinade voor ribs ga het zeker een keer proberen.
 
Deze marinade ziet er heeerlijk uit, ik ben van plan deze komend weekend te maken.! Ik heb heb echter twee vraagjes:

- Kan ik de '50 gram gemberwortel in dunne plakjes gesneden' door Conimex Djahe? En zo ja, houd ik dan ook 50gram aan? (de lokale AH heeft geen verse gemberwortel, zover ik weet)
- De 'Chinese 5 kruiden poeder'..bij AH hebben ze de 'Verstegen Strooier 5 spices' is dat wat je hier gebruikt hebt?
 
Het lijkt me sterk dat Appie geen "verse" gember heeft... Zo niet, dan zeker geen 50gram djah? gebruiken! Ik zou beginnen met een theelepeltje.
5-spice is 5-spice lijkt me, al zijn er natuurlijk kwaliteitsverschillen. Pas op met de hoeveelheid. Als het nieuw voor je is, is het snel overheersend.

Succes met de ribbels!
 
Terug
Bovenaan Onderaan