BasBQ
Beef en Steak

Ribs op de WSM

 

Noot

Sprokkelaar
Berichten
31
Morgen ga ik voor het eerst een paar ribben (babybacks) op de WSM uitproberen. Dit wordt voor mij de derde keer dat ik dit soort ribben klaar maak op een BBQ. Eerste waren een groot succes, de tweede minder. Recept was van Beef&Steak (Southern Blues ribs). De eerste keer vielen ze van het bot, de tweede keer waren ze te stug.

Ik heb de ribben bij Beef&Steak vandaan. Er zit erg veel vlees aan! Ik heb de nodige methodes voorbij zien komen, o.a. van dit forum. Rub en saus ben ik over uit. Die staan klaarr. Maar ik heb twee vraagjes:

- De 3-2-1 methode, of toch korter voor babybacks (ondanks het feit dat ze goed bevleesd zijn)?
- Water in de water pan of deze leeg laten?
 
Mijn mening is dat babybacks best wat korter kunnen, maar vind het lastig inschatten omdat het ene stuk vlees gewoon weleens een langere bereiding vraagt als het andere, en ik herken dit (nog?) niet van te voren.
Probeer eens 2,5-1-1?
 
Als ze wat dunner zijn zelfs 2,1,1
 
Water in de pan. Makkelijker om temp spikes tegen te gaan
 
Ik deed vroeger ook water in de pan tegenwoordig leg ik er een grote terracotta onderschotel in die ik inpak in aluminiumfolie en doe ik geen water meer in de pan. Works like a charm.
 
backupdevice zei:
Water in de pan. Makkelijker om temp spikes tegen te gaan

Ik zal het morgen eerst maar eens een keertje proberen MET water inderdaad.

ndesqunfhks.jpg

Zojuist het vlies van de ribben verwijderd.

j8eqmqmryo7.jpg

De rub erop.

vxuzt3vvx8t.jpg

En nu een nachtje laten slapen...

Morgen mogen ze op de WSM. Ik zal het resultaat na afloop natuurlijk even posten.
 
Noot zei:
Morgen ga ik voor het eerst een paar ribben (babybacks) op de WSM uitproberen. Dit wordt voor mij de derde keer dat ik dit soort ribben klaar maak op een BBQ. Eerste waren een groot succes, de tweede minder. Recept was van Beef&Steak (Southern Blues ribs). De eerste keer vielen ze van het bot, de tweede keer waren ze te stug.

Ik heb de ribben bij Beef&Steak vandaan. Er zit erg veel vlees aan! Ik heb de nodige methodes voorbij zien komen, o.a. van dit forum. Rub en saus ben ik over uit. Die staan klaarr. Maar ik heb twee vraagjes:

- De 3-2-1 methode, of toch korter voor babybacks (ondanks het feit dat ze goed bevleesd zijn)?
- Water in de water pan of deze leeg laten?

3-2-1 is meer voor buikspareribs, die hebben een langere Farina nodig dan babyback ribs.
Als je "fall of the bone" wil zou ik 1-2-1 toepassen.
Als je een "bite" wil zou ik 2-1-1 toepassen. Deze heb ik 2 weken geleden geoefend voor de grote wedstrijd in oktober.

Succes met je run, ben benieuwd naar het eindresultaat :D
 
Farina = Garing
 
Noot zei:
backupdevice zei:
Water in de pan. Makkelijker om temp spikes tegen te gaan

Ik zal het morgen eerst maar eens een keertje proberen MET water inderdaad.

ndesqunfhks.jpg

Zojuist het vlies van de ribben verwijderd.

j8eqmqmryo7.jpg

De rub erop.

vxuzt3vvx8t.jpg

En nu een nachtje laten slapen...

Morgen mogen ze op de WSM. Ik zal het resultaat na afloop natuurlijk even posten.
Suc6. Wel warm water erin doen h?.  Liefst zo warm mogelijk.
 
Ik ken je probleem. Heb ik ook gehad.
Nu al een paar keer 2-1-1 gedaan met de babybacks van B&S.
Dat gaat erg goed. Garing is goed, en er blijft een bite. daar houden wij hier van.
Heb wel gemerkt dat je bij het inpakken het beste 2 eetlepels appaelsap kan toevoegen ipv 1. Het wordt dan malser.

Wat mij betreft is 2-1-1 een mooie basis voor baby-backs, maar smaken verschillen natuurlijk.
Lekker blijven proberen  :D
 
Ik heb nu 3x spareribs gemaakt op mijn kamado. Eerste keer op Noskos' 2-1-1 wijze en de laatste keren het recept van Easterwood gevolgd (indirect-175?-105 minuten-bak water). Laatste versie geeft ook heerlijke spareribs (goede bite-komt mooi los) maar is veel sneller klaar. Laatste recept heeft daarom mijn voorkeur.
 
Lowietje72 zei:
Ik deed vroeger ook water in de pan tegenwoordig leg ik er een grote terracotta onderschotel in die ik inpak in aluminiumfolie en doe ik geen water meer in de pan. Works like a charm.

Merk je niets nadeligs hiervan?
Vraag me af of de damp van het water dat normaal in de waterpan zit nog iets toevoegt (in positieve of negatieve zin).
 
Het maakt het makkelijker om de temp onder controle te houden .

Hey Hoe waren de ribs
 
Zo... Na een gezellige (en vooral lekkere avond) kan ik eindelijk even wat plaatjes posten..

De ribs waren erg goed! De garing was goed en ze waren goed sappig. Wel ga ik nog wat vari?ren met rubs en sauzen. Dit waren in ieder geval mijn beste ribs tot nu toe! Trouwens ook nog wat moinkballs gemaakt, welke ook zeer smakelijk waren!

00z4zk2bkuu.jpg

Na 2 uur en 15 min.

vhzzt5syevt.jpg

Na 4 uur.

8d96x49ef2f.jpg

Na 4 uur en 30 min

w6bcbtwf4jo.jpg

Tijdens het eten, want ik vergat uiteraard toen we eenmaal konden aanvallen om een foto te maken!

Ik ben gegaan voor 2,15-1,45-1. Erg tevreden over het resultaat! De rub was trouwens de all-purpose rub van BBQ-guru en de saus was van Stockyard (KC Pitmaster).


 
lekker hoor, mooi resultaat
 
dennis zei:
Lowietje72 zei:
Ik deed vroeger ook water in de pan tegenwoordig leg ik er een grote terracotta onderschotel in die ik inpak in aluminiumfolie en doe ik geen water meer in de pan. Works like a charm.

Merk je niets nadeligs hiervan?
Vraag me af of de damp van het water dat normaal in de waterpan zit nog iets toevoegt (in positieve of negatieve zin).

Nee, merk ik vrij weinig van. Maar dat komt waarschijnlijk ook door het inpakken van je ribs of je pp. Maar deze mod heb ik van Noskos  trouwens.
 
Ga ik zeker eens proberen, dat water weggooien is iedere keer weer een grote bende :)
 
Super mooie Ribs!  Ik ga morgen weer  aan de gang met ribbels
 
Terug
Bovenaan Onderaan