BasBQ
Beef en Steak

Ribs! Noskos-style

 
 

Jodam

Tondelzoeker
Berichten
14
Na vorige week de pulled pork & de beer can chicken te maken, was het tijd voor de laatste klassieker die ik écht gedaan wou hebben. Wat anders dan ribbetjes! Geen BBQ is compleet zonder ribbetjes, al had ik alleen nog maar ervaring met het grillen ervan. Dit heeft me altijd gesmaakt, maar nu wou ik toch eens weten wat de echte smokey ribs zouden zijn.

Omdat vorige recepten van Noskos me zo bevielen ben ik maar opnieuw gaan kijken hoe hij ze maakte. Never change a winning team!
Recept gevonden, ribben gekocht, en klaar om eraan te beginnen!

2 racks ontvliesd en in de pulled pork rub gezet (van not just BBQ, is mijn eerste rub maar bevalt heel erg. Later wil ik hier wel meer mee gaan experimenteren)
1605710098848.png


Na het rubben even een uurtje in de frigo en de kamado aangestoken. Volgende keer moet ik echter beter letten op hoeveel kolen er nog inzitten :p dit leek op het eerste zicht voldoende, maar ik kwam naar het einde van mijn run toch in de problemen. Eens hij op de 110 graden zat mochten de ribben erop.

1605710237966.png


nog steeds geen deflector in bezit, dus moest de pizzasteen maar terug redding brengen.

2 blokjes appel erop, deksel toe, en dan mocht hij 3 uur garen. Helaas kwam ik hier enorm in de problemen om mijn temperatuur te regelen. Wat ik ook deed, veel warmer dan 105 graden kreeg ik hem niet. Ik vermoed dat dit lag aan het feit dat ik met de restjes kolen bezig was en er dus moeilijker lucht doorkon? Volgende keer wat meer aandacht aan besteden in elk geval.

Na 2 uur begonnen ze er best mooi uit te zien (en die geur, fantastisch gewoon)

1605710389176.png


Nog een uurtje verder laten garen en dan de folie in! Beetje appelsap, wat boter & wat suiker, best braaf gehouden dus :) Terug de Q op, en dan een uurtje wachten. Temperatuur nog steeds op 105, ondanks dat de schuiven bijzonder ver openstonden tov mijn vorige runs waarbij ik wel vlot de 120 aantikte en kon houden.

Dit vertaalde zich in een beperkte pullback, maar bij het prikken voelde alles best ok, dus toch maar besloten om ze eraf te halen zodat ik ze in de saus kon zetten.

Half uurtje laten drogen, en dan saus erop! Eentje met, eentje zonder, want de vrouw is geen fan van BBQ saus.

1605710619846.png


Mooi laten karameliseren, en dan hop op de plank, klaar om te eten.

1605710670775.png


Gegeten met wat zoete aardappel en een slaatje (vergeten foto's trekken). Rooksmaak kwam er heel mooi door, lekker mals, maar helaas niet fall of the bone :( deze moet ik dus nog eens opnieuw proberen :D

Voordeel is wel dat mijn vrouw die mét saus veeeeeel lekkerder vond dan zonder, dus volgende keer gewoon alles insausen :)

Al met al geslaagd experiment dus, maar iets meer aandacht voor de kolensituatie bij de start dus, dan kan ik volgende keer beter de temperatuur onder controle houden hoop ik.

Ook nogmaals dank aan Noskos voor alle inspiratie :) Ik ga even kijken in het archief voor de volgende opdracht ;)
 
Mooie ribs hoor! Zien er goed uit :) Goed dat je je vrouw (wellicht onverwachts) hebt weten te overtuigen! Welke saus heb je gebruikt?
 
Mooie ribs hoor! Zien er goed uit :) Goed dat je je vrouw (wellicht onverwachts) hebt weten te overtuigen! Welke saus heb je gebruikt?
Heb dit keer saus guru original gebruikt ipv de baby rays die ik normaal altijd gebruikte. Ik vond die van saus guru ook wel iets milder van smaak, dus dat zal er misschien wel wat mee te maken hebben. Die met puur kruiden zou ik volgende keer ook wel durven aflakken met wat honing, dat moet ook lekker zijn lijkt me
 
Zien er prima ribben uit. Die temperatuur van 110° is geen must. Als je hem rond de 105° heb kunnen houden, is ook prima. Zelf ga ik uit van tussen de 100 en 110° is goed. Boven de 120° heb ik me laten vertellen dat dit in een L&S niet zo goed is.

De fall of the bone kan ik moeilijk verklaren. Ik denk dat het ook te maken kan hebben met type ribben en hoe ze bevleesd zijn. Denk niet dat je echt iets mis gedaan hebt in je sessie.

Ik zelf besproei wel elk half uur de ribben met een mengeling van 50/50 appelsap met appelazijn. Doe ik tijdens de 3u om het half uur. Dan voordat ze in de folie gaan samen met boter. En daarna bij het uitpakken nog eens en na een half uurtje de laatste keer. Maar geen idee of dat iets toe brengt aan de zachtheid.

Zelf eet ik ribben op alle manieren graag. Knabbel er ook wel eens graag aan.
 
Ziet er goed uit hoor! hoelang heb je ze in de folie gehad? Dat kan ook nog wel eens helpen met het "fall of the bone".
 
Ribbetjes zien er goed/lekker uit. 👌
Wat langer in de folie wil wel helpen maar het kan ook wel eens door het vlees komen :unsure: dat het wat moeilijker van de botjes loslaat.
 
Mooie ribbetjes

Moet de ribben er toch niet zo uit kunnen trekken
 
mooie run zeg
ribben zien er goed uit.

en tja, fall of the bone...
is afhankelijk van de ribben die je heb, temperatuut, kooktijd, ook het inpakken en de vloeistof die je erbij doet......
gewoon veel oefenen en dan komt het vanzelf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan