BasBQ
Beef en Steak

Ribs.... Gerookt

 
 
 

vogels

Pitmaster
Berichten
855
Donderdag mijn boek van Steven Raichlen "culinair Barbecue?n" binnen gehad... Dus dit weekend maar meteen aan de slag met een gerecht.
Ik had enorme zin in Ribben dus meteen naar blz. 135..

Heb het recept gevolgd, dus 6 uur in de appelcider 2 uur in de kruiden rub (meteen ook maar zelf gemaakt uit het boek  :p) en vervolgens 2,5 uur op de Q met wat Hickory.
waarvan de laatste 20 minuten met de zelfgemaakte BBQ saus..

Foto's:

In de marinade:
IMG-20140510-WA0000-1024x768.jpg


net op de Q:  (dat mooie ribbenrek is trouwens van de IKEA (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70154800/)
20140510-184549-1024x768.jpg


eindresultaat:
IMG-20140510-WA0008-1024x768.jpg


 
ziet er goed uit.


Kwam het vlees goed los van het bot? 2,5 uur op de Q lijkt me opzich iets aan de korte kant. Maar ikzelf leg ze ook nooit in een 6 uur durend weekbad met appelcider. Dit zou er wel voor kunnen zorgen dat ze goed loskwamen.







 
Ziet er prima uit, ben inderdaad ook benieuwd naar de "gaarheid" na 2,5 uur
 
Ze zien er lekker uit, wat was de temperatuur van je BBQ ?
Er liggen naar mijn idee best veel kolen in, tip is om een ogende keer maar aan 1 zijde kolen te leggen.
 
Temperatuur was rond de 140*C in het begin en rond de 110*C laatste uur. Heb ze na 1,5 uur even ingepakt in folie omdat het te snel ging. Gaarheid was prima, en hoefde bijna niet te kluiven.. Het vlees liet goed los van t bot.

Volgende keer iets minder kolen dus en iets lagere temp?
 
Mooie dikke ribben!!
 
vogels zei:
Temperatuur was rond de 140*C in het begin en rond de 110*C laatste uur. Heb ze na 1,5 uur even ingepakt in folie omdat het te snel ging. Gaarheid was prima, en hoefde bijna niet te kluiven.. Het vlees liet goed los van t bot.

Volgende keer iets minder kolen dus en iets lagere temp?
Yep, temp rond de 110- 120. Dit bereik je door iets minder brandende kolen te gebruiken
 
Rookhout gevonden zie ik. 
 
Boldeagle zei:
Rookhout gevonden zie ik.


Jazeker, in Son voor deze keer. Maar moet nog een goed adres hebben voor te toekomst.. Dus als iemand tips heeft.
 
Ziet er goed uit!

Zoek eens op marktplaats op appelhout, je krijgt dan een advertentie van John uit Tricht (Betuwe). Hier heb ik vorig jaar voor 10,- een flinke stapel meegekregen.
 
ze zien er erg smakelijk uit!
 
Niks mis met deze ribben. Al had ik ook wel m'n twijfels over de gaarheid, maar dat was dus ten onrechte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan