BasBQ
Beef en Steak

Ribs en paddestoelen op een mooie herfstmiddag

 

liesje

Vuurmaker
Berichten
66
Probeersel gepland, na vele posten gelezen te hebben over de 3-2-1 methode voor spareribs en saus op basis van coca cola wilde ik één en ander gaan proberen dit weekend. Ik heb dus geen weber / kamado of wat dan ook, gewoon zo'n bol op pootjes zonder thermometer of wat voor handigs dan ook, en natuurlijk mijn morso forno houtoven, maar daar wilde ik het deze keer zonder doen.
Ok, ik ben echt heel apart aan de gang gegaan, ik had namelijk bedacht dat als ik éénmaal een goeie laag gloeiende briketten zou hebben het misschien slim zou zijn om daar een laagje lavastenen overheen te doen, en die vervolgens met rooksnippers te bedekken.
Ik weet het, nogal ongebruikelijk, maar ik wilde proberen...
Geen ribs meer in de schappen, dus vriendelijk aan de slager gevraagd en ja, hij kon nog een mooi rack voor me afsnijden en zo ging ik met een flink vet en vlezig rack van bijna 2kg aan de slag, vlies er af gepeuterd volgens videootje van Noskos ( erg handig, bedankt) en in een goeie laag rub gezet
WhatsApp Image 2023-10-09 à 08.38.35_41fb28b4.jpg

WhatsApp Image 2023-10-09 à 08.38.34_4a44dc5c.jpg

Ondertussen had ik dus een mooie laag gloeiende briketten met daaroverheen lavastenen waar ik een pak in water geweekte rooksnippers overheen had gestrooid, het rookte en rook lekker ;-)
WhatsApp Image 2023-10-09 à 08.38.33_d96b75c9.jpg

Ruim twee uur laten roken, maar het lukte me niet om de temperatuur laag te houden, deze bleef zo tussen de 120 en 130 schommelen, dus het ging wat te snel ...
Daarna ingepakt met bruine basterdsuiker en boter aan beide kanten mooi in de alufolie en weer ongeveer anderhalf uur terug
De colasaus vond ik wel zoiets verbazingswekkends, stond lekker te pruttelen en ik moet eerlijk zeggen dat ik met niet kon voorstellen dat het wat ging worden tot mijn jongste dochter beneden kwam en vroeg waarom het zo naar bbqsaus rook in de keuken...en inderdaad, éénmaal ingekookt, ongelovelijk maar waar, mooi stroperige bbq saus, echt heel gaaf!
Uiteindelijk dus de ribs daarmee bestreken en ongeveer een half uur/drie kwartier weer terug op de Q.
WhatsApp Image 2023-10-09 à 08.38.32_c294005d.jpg

Het was mij wat te donker geworden, helaas geen foto van toen ik ze heb gesneden want hoewel ik ze zelf te donker vond was het hele rack werkelijk waar in no time weg...de smaak was dus blijkbaar goed en ze vielen van het bot, sappig, goeie rooksmaak en de colasaus was zeker voor herhaling vatbaar !
Ik ga dit zeker opnieuw proberen maar dan met een 'scherm' tussen de warmtebron en het vlees zodat het minder snel zal gaan! En o ja, volop herfst hier dus paddestoelen in het bos ! Dus terwijl alles lekker beneden stond te roken en te grillen kon ik lekker in het najaarszonnetje onze 'oogst' van de dag schoonmaken en klaarmaken als voorafje, niet op de barbecue, maar toch wel een fotootje waard ;-) ( niet ikke hoor, maar wel de paddestoelen ;)
WhatsApp Image 2023-10-09 à 08.38.32_186e8758.jpg

WhatsApp Image 2023-10-09 à 08.38.31_175a2d06.jpg

Als moeder natuur gratis weggeeft zou het stom zijn ze te laten staan......
Eerst klein beetje geproefd om te checken of ze lekker waren dit jaar ;-)
WhatsApp Image 2023-10-09 à 08.38.26_153373ae.jpg

En dat waren ze, dus hupakee, alles in de pan en smullen maar :
WhatsApp Image 2023-10-09 à 08.38.26_1f379fad.jpg

Bedankt voor het lezen ;-)
 
Wat gaaf dat je zoveel mooie paddestoelen uit het bos kunt halen. Ik zie ook wel eens mooie staan maar geen idee of ze giftig zijn, dus kies ik maar voor de veilige weg en haal ze gewoon in de winkel 😁.
 
Wat gaaf dat je zoveel mooie paddestoelen uit het bos kunt halen. Ik zie ook wel eens mooie staan maar geen idee of ze giftig zijn, dus kies ik maar voor de veilige weg en haal ze gewoon in de winkel 😁.
Dat is zo leuk, paddestoelen plukken, en hier echt een volledige diep ingewortelde traditie, ik ga al zo'n twintig jaar elke herfst de bossen in en ik pluk lang niet alles hoor, bij de geringste twijfel laat ik staan, of ik neem ze mee naar de apotheek, hier in Frankrijk kan de apotheker je namelijk vertellen of ze wel of niet eetbaar zijn en dat is ook heel normaal, met je mand paddestoelen naar de 'pharmacie'. Vorig jaar geweldig seizoen gehad, drie weken achter elkaar elke keer zoiets :
312481472_10219819467948603_1084585010478314667_n.jpg

Daar wordt ik dus echt heeeeeeeeeeeeel gelukkig van ......hoop dat dat er dit jaar ook weer in zit, maar op het moment is het nog wat te droog in de bossen, al hadden we gister een goed maaltje bij elkaar geplukt ;)
Overal zie je dan autootjes aan de bosrand staan en mensen met mandjes in de bossen struinen, alleen verdomd oppassen want het is ook jachtseizoen en je hebt geen zin in een schot hagel in je kont......jagers beginnen s'morgens om half zeven al met een glaasje 'rouge' tegen de kou dus rond tien uur weten ze niet meer wat ze doen en schieten ze op alles wat beweegt...
 
Wauw Liesje die paddenstoelen zien er echt prachtig uit 😍
Als ik jou was zou ik fel gekleurde kleding dragen als ik dat bos in zou gaan, al moet je dan geen jager treffen die kleurenblind is 😜
Ik ben dol op champignons/paddenstoelen en heb nog een heel simpel maar heerlijk receptje, misschien vind jij/jullie dit ook wel lekker.

 
Wauw Liesje die paddenstoelen zien er echt prachtig uit 😍
Als ik jou was zou ik fel gekleurde kleding dragen als ik dat bos in zou gaan, al moet je dan geen jager treffen die kleurenblind is 😜
Ik ben dol op champignons/paddenstoelen en heb nog een heel simpel maar heerlijk receptje, misschien vind jij/jullie dit ook wel lekker.

oei, dat ziet er goed uit, zeker de moeite van proberen waard thx, lekker hoeft niet moeilijk te zijn, vaak hoe simpeler hoe lekkerder ! En ja, inderdaad, meestal gaan we in een felle oranje of rooie jas het bos in, elke kleur die niet op een zenuwachtig opgefokt wild zwijn lijkt is goed, maar je moet gewoon vreselijk oppassen want de heren jagers borrelen zoals ik al zei vanaf 's morgens vroeg en ze worden helemaal testosteron-gek als er een zwijn in beeld komt, heb vorig jaar een keer een paniek wild zwijn achter mijn huis het pad af zien rennen en de schuur van de overbuurman in, en een minuut later er weer uit en het bos weer in, twee minuten later was de hele horde honden er ( een stuk of 40, allemaal uitgerust met antennes en schuimende snuiten van de opwinding ) en een minuut daarna zeker 10 autos met opgefokte jagers met de karabijn in de hand, wel indrukwekkend hoor, ik hou er niet zo van maar ze schijnen het hier nog te doen om de wilde zwijnen bevolking te reguleren, bovendien is al het wild zo zenuwachtig in het jachtseizoen omdat ze de hele tijd opgejaagd worden dat er ook veel meer wild wordt doodgereden, ze vliegen in paniek de weg op en boem...van mij mogen ze het afschaffen, maar daar hoef je hier echt niet mee aan te komen...
 
Dat is zo leuk, paddestoelen plukken, en hier echt een volledige diep ingewortelde traditie, ik ga al zo'n twintig jaar elke herfst de bossen in en ik pluk lang niet alles hoor, bij de geringste twijfel laat ik staan, of ik neem ze mee naar de apotheek, hier in Frankrijk kan de apotheker je namelijk vertellen of ze wel of niet eetbaar zijn en dat is ook heel normaal, met je mand paddestoelen naar de 'pharmacie'. Vorig jaar geweldig seizoen gehad, drie weken achter elkaar elke keer zoiets : Bekijk bijlage 58971
Daar wordt ik dus echt heeeeeeeeeeeeel gelukkig van ......hoop dat dat er dit jaar ook weer in zit, maar op het moment is het nog wat te droog in de bossen, al hadden we gister een goed maaltje bij elkaar geplukt ;)
Overal zie je dan autootjes aan de bosrand staan en mensen met mandjes in de bossen struinen, alleen verdomd oppassen want het is ook jachtseizoen en je hebt geen zin in een schot hagel in je kont......jagers beginnen s'morgens om half zeven al met een glaasje 'rouge' tegen de kou dus rond tien uur weten ze niet meer wat ze doen en schieten ze op alles wat beweegt...
Boooo nu begint het bij mij ook weer te jeuken om het bos in te gaan met een mandje! Wat een prachtige wilde paddestoelen heb je daar Liesje 😍 Dit is een van de redenen waarom ik zo verzot ben op de herfst! Al het lekkers wat voor het oprapen licht in het bos en dan niet alleen paddestoelen maar ook wilde kruiden die je alleen in de herfst vind in het bos waarmee je waanzinnig lekker kunt koken. Ik deed dit vroeger met mijn oma altijd in de herfst, maar die is er helaas niet meer. Ik ben blij dat ik van haar de kennis heb gekregen om op pad te gaan in de herfst om al het lekkers te plukken wat de herfst geef 😀

Ik hoop dat het in Nederland de komende tijd wat gaat regenen in combi met wat zon en ze springen als paddestoelen uit de grond 😅 hier is het op moment ook nog te droog voor grote hoeveelheden paddestoelen te plukken

Wij hebben de laatste paar maanden veel last van zwijnen in het bos bij mij achter, ze zijn die nu in de avonduren aan afschieten, alleen zijn die jagers nogal van paard getild want verkopen doen ze het vlees helaas niet wat ze schieten. Veel plezier de komende tijd in het bos Liesje! Met al die heerlijke geuren en kleuren wat de herfst mee brengt 😀
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan