BasBQ
Beef en Steak

Ribroast(?) bereiden

Niels

Sprokkelaar
Berichten
44
Hallo,

Ik heb voor de kerst 3x cote de boeuf aan 1 stuk (volgens mij een ribroast?) en vroeg me af wat grofweg de bereidingstijd zal zijn met reverse sear?
Ik denk dat ik een kerntemp van 56 Celsius ga aanhouden om een donker roze kleur te krijgen
 
eens, hoe groter je stuk vlees (massa) en hoe beter je het inpakt om te rusten, hoe meer de temperatuur nog zal oplopen als het van de bbq af is.

met een groot stuk vind ik het bovendien niet erg als de temperatuur helemaal in het midden iets te laag blijft. je krijgt zelfs met low en slow toch altijd net iets meer garing aan de randen van je vlees dan binnenin en er zijn altijd mensen die staan op rare en mensen die liever wat meer medium hebben.

als ik een dik stuk (2-2,5cm) reverse sear doe, ga ik indirect tot 45 graden, na de eindsear is het vlees dan iets boven de 50graden (max 52) en bij het rusten ingepakt in folie loopt de temperatuur op tot 55 graden. ik denk dat bij jouw stuk de nagaring groter zal zijn omdat het vlees meer massa heeft.

als je de eindsear met de gasbrander doet, gaat het sneller en kun je de interne temperatuur dus beter beheersen. maar hoe nauwkeurig je het ook bedenkt, het maakt ook uit waar je de thermometer steekt (zou ik iets uit het midden/dikste stuk gaan zitten, beter iets rare dan alles medium) en je weet niet precies hoeveel graden je stuk doorgaart.

als je eerst dichtschroeit en dan low en slow afmaakt, zou je dus iets verder kunnen gaan, omdat je alleen nog met de nagaring bij het rusten rekening hoeft te houden en geen extra garing bij het searen.

ben benieuwd of er meer mensen goede tips hebben voor zo'n groot stuk, ik wil binnenkort ook een cote de boeuf maken namelijk  ;)
 
Marieken +1!

Wij hebben gisteren ook een ribroast gehad, helaas zonder Q, en deze krokant gemaakt met de gasbrander, dat werkt super om de interne temperatuur te beheersen en toch de krokante buitenkant te hebben die niet doorslaat naar de binnenkant!

Ik weet zeker dat die van de Q nog beter smaakt als die van ons gisteren, en die was super lekker! Eet smakelijk!
 
28-07-13+-+1
 
Terug
Bovenaan Onderaan