BasBQ
Beef en Steak

Riblappen in Rode wijn en BBQ saus

 
 
 

ZBBQZ

Stoker
Berichten
304
Geinspireerd door Nosmo in het topic: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/'boneless-beef-ribs-by-the-pitboys'-maar-dan-een-beetje-anders!/ en omdat het vandaag gewoon maandag is, heb ik de bbq maar weer eens opgevuurd. Deze stond namelijk alweer een volle dag niks te doen  :p


In plaats van bier en BBQ saus, ga ik voor rode wijn en bbq saus. Ik heb al wat ervaring met stoofpotjes met rode wijn (gewoon op het gas binnen  :blush:) en die bevielen mij beter dan mijn probeersels met bier. Ik had ook nog gekregen Hunt's BBQ saus staan en die smaakt best goed.

De ingredi?nten voor de saus:

fTlzRma.jpg



Nadat ik voor een groot gedeelte de alcohol uit de wijn had gekookt ben ik aan het mengen geslagen. Uit ervaring weer ik dat je niet gewoon de goedkoopste wijn kan pakken en daarom heb ik maar een lekkere volle ronde gepakt. Na wat mengen, roeren en proeven, was ik toch nog niet helemaal tevreden. Ik heb daarom een derde ingredi?nt bijgemengd, namelijk: Noskos' sweet & smokey BBQ Sauce. Mijn verhouding kwam denk ik uiteindelijk uit op ongeveer 70/20/10 (wijn/Hunt's/Noskos')



Even het vlees gegrild op hoge temp:

CyImNNs.jpg



Vervolgens de warme saus en het vlees in een ovenschaal gedaan en nadat de Q een redelijk temp van 150 had, de schaal in de Q gezet:

2PzKS13.jpg







Ik heb een temp probe in de saus zitten en zorg ervoor dat de saus niet gaat koken. Nu is het afwachten.... af en toe draaien.....


Z.


Update 17:00 uur: We eten er witlof kaas/ham en gebakken aardappeltjes bij. De witlof gaat ook op de Q;

PewczkK.jpg



Z.





Update 17:30: hier het resultaat zoals het van de Q kwam:

q6xuHjA.jpg





Omdat ik de saus nog niet echt dik genoeg vond en er weinig tijd was (vrouw moest weg), heb ik een klein beetje vals gespeeld door de saus in een pan wat in te koken:

PwovNeG.jpg





Vervolgens de saus weer bij het vlees:

bmiqHNk.jpg





En hier het uiteindelijke resultaat met de witlof en de aardappeltjes:

HphlK6d.jpg





Helaas, was het toch een beetje haasten. Ik vond het vlees nog niet mals genoeg. Sommige stukken waren prima, andere ronduit hard. Dan de saus: wauw! Nog nooit zo'n lekkere saus gegeten! Dit wordt een blijvertje (zolang de voorraad Hunt's strekt (nu nog 1 1/2 fles), heerlijke saus waarin je duidelijk ook de wijn proeft! Alles bij elkaar was de smaak super, alleen het vlees te taai. We hebben de malse stukken opgegeten en de rest staat nu weer op de Q! Over anderhalf a twee uur moet ook dat vlees super mals zijn. Vanavond laat dus verder snoepen.



Bedankt voor de inspiratie hier en uiteraard voor het meekijken.

Z.
 
zit nu al te water tanden, en dan is het nog niet eens klaar
 
Ziet er lekker uit zeg!
 
Ziet er prima uit hoor  :)
't water loopt mij in de mond bij het zien van de plaatjes.

Mac
 
Ik denk dat ik dit ook wel lust... :D
 
Ziet er super lekker uit!

Jammer van de taaie stukken maar zoals je zelf al gemerkt hebt, heeft dit vlees gewoon veel tijd nodig om lekker mals te worden.
 
Ja hoor, lust ik!! :)
 
I love stoofpotjes! ziet er goed uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan