BasBQ
Beef en Steak

Ribeye TRex Methode

 
 

Jaakke

Pitmaster
Berichten
763
Vandaag gelezen over de TRex methode en had nog een Ribeye liggen van 500 gram dus dat ben ik eens gaan proberen.

Hier een linkje naar de site waar de methode uitvoerig beschreven staat: NakedWhiz

TRex methode wil zoveel zeggen dat je de een dikke steak pakt (minimaal 4cm dik) en deze op 400C/750F aanbraad 90 seconde per kant.
Dus ik had mijn MiniMax opgestookt tot 400C en terwijl hij op stond te warmen heb ik de ribeye van peper en zout voorzien.

Als je de steak op je Q legt dan is dit wel een redelijk vuur spektakel wat aardig in de buurt komt bij het afvlammen een pichana  :D
Helaas geen foto's want had mijn handen vol.

Ik had al van andere gelezen dat 90 seconde per kant echt wel lang aan voelt maar dat je steak er echt wel netjes afkomt.

Hier het resultaat van de eerste fase:
23712315940_2398152252_c.jpg


Daarna de ribeye 20 minuten laten rusten onder alu folie en temperatuur van mijn MiniMax flink omlaag gebracht door de eerste 10 minuten gewoon alles dicht te zetten. Daarna weer Ei geopend en er gloeide nog wat kolen dus heb ik hem weer op low en slow stand gezet. Na 20 minuutjes de rib eye indirect afgegraard naar de gewenste kern temperatuur.

Het resultaat:
24008031455_c1ee2dbfff_c.jpg


Wat vonden we er van?
Wow wat een smaak, net als een steak in de betere steakhouses in de USA.
Doordat je het vlees aanzet op 400C krijg je dat net niet verbrande bij de grillmarks. Als je hem dan laat rusten en low en slow weer afgaard trekt de smaak ook subtiel in het vlees. Enige nadeel aan deze methode is dat je voorraad houtskool er snel van slinkt :)
Maar gaan we zeker nog eens doen.
 
ziet er inderdaad overheerlijk uit
 
Voor het allermooiste zou je dit eens moeten vergelijken met de reversed sear... vind ik ook een erg fijne methode. Vlees ziet er wel echt zalig uit zo Robert!
 
Lijkt me ook lekker op deze manier, op welke temperatuur had je deze verder gegaard ?
 
Thanks, ik heb voor overmorgen nog een dagje Q staan, als ik morgen het juiste vlees kan scoren gaat het gebeuren :)
 
Maccie zei:
Ziet er heerlijk uit.

Is dat wel bevordelijk voor je vilt?

Het aanbraden doe je met de deksel open. Ik heb mijn vilt gecheckt en daar kon ik geen donkere plekken ontdekken.
Het gaar dus vooral om de straling warmte van de kolen en de grill (bij voorkeur gietijzer)
 
Ziet er super uit met die grillmarks.  Dit gaat op het todo lijstje...
 
Zeker het proberen waard
 
Mooi steak! Ik doe normaal reverse sear, deze methode ook maar eens proberen.
 
Ga ik ook eens proberen op mijn gasser. Heb helaas (nog) geen gietijzeren rooster, maar de 400C is te halen met alle branders op vol vermogen.
 
Goed gelukt, ziet er erg lekker uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan