BasBQ
Beef en Steak

Ribeye met gegrilde groene asperges en bospaddestoelen risotto

 
 
 

Tom Hendriks

Pitmaster
Berichten
688
Goedemorgen op deze zonnige Zondag,

Wat een mooie dag om een mooi verslag te presenteren van de "Ribeye" die ik gisteren heb gemaakt.
Met dank aan Dominique  :)
Zij heeft vorige week een ribeye van een kilo gemaakt met een rub van: peper, zout, tijm, oregano, olie, knoflook en picante pimento.
Ik heb dezelfde rub gebruikt voor mijn 1750 gr Ribeye.

Ik heb als rookhout een stuk eiken gebruikt en de BBQ op het begin op 110 gr gehouden.
Ik heb wel even een stress moment gehad want ik dacht dat dit stuk wel 2,5 tot 3 uur nodig zou hebben om tot een kern van 46 gr te komen. Dus ik had het stuk er om 14:30 op liggen.
Toen ik een half uur later ging checken was de kern al 28 gr, het was toen iets na drie?n. Ik dacht dit gaat te snel. Ik heb toen de Q temp laten zakken naar 80-90 gr om tijd te trekken.... :(
Om 16 uur gaf de vleesthermometer 46 gr aan. Ik stressen want het bezoek zou pas om 17 uur komen.
Ik wist even niet wat te doen. Ik kon me herinneren dat de slager van de Hanos zei: als je vlees eerder klaar is leg het dan in de oven op 50 gr. Het blijft dan warm maar gaart niet verder. Ik heb dat gedaan en heb de ribeye in de alufolie 2,5 uur in de oven gehad op 50 gr.
Ik was zo benieuwd wat het resultaat zou zijn en toen ik het vlees ging aansnijden werd ik zo BLIJ, want wat ik zag was zoooooo lekker mals.. En de smaak was zooooo lekker, het verlaagje was zo zacht dat je het bijna kon opslurpen.
Het bezoek vond het heerlijk en ik was zo blij en opgelucht dat het uiteindelijk toch gelukt was.
Genoeg geschreven, hieronder volgen de foto's:

29ps1ti.jpg


1zgdbav.jpg


zyaue8.jpg


6hkg2v.jpg


2rraxx2.jpg


2vjubgg.jpg


Bedankt voor het kijken en bedankt iedereen voor de tips die ik gekregen heb.

PS: Dominique, JA dit stuk was heerlijk en ik denk dat wij net zo genoten hebben als dat jullie vorige week hebben gedaan. Bedankt!!












 
Heel mooi stuk vlees, mooi gegaard.
Ik heb alleen 2 puntjes van kritiek.
Allereerst ben je aan de verkeerden kant gaan aansnijden. Nu is het met de draad mee gesneden en je moet juist op de draad snijden. Dan is het de volgende keer nog malser.
Punt 2, ik verdraai mijn nek als ik je post bekijk X(
 
Bedankt Bert. Aansnijden klopt maar gelukkig weinig van gemerkt. Was toch lekker mals.
En de foto's??? Bij mij staan ze goed?
Wat is er dan met de foto's? Staan ze niet goed?
 
Tom Hendriks zei:
Bedankt Bert. Aansnijden klopt maar gelukkig weinig van gemerkt. Was toch lekker mals.
En de foto's??? Bij mij staan ze goed?
Wat is er dan met de foto's? Staan ze niet goed?

Die van de klare ribeye en van het bord staan recht. Bij de andere moet ik mijn hoofd gaan draaien. Kan ook aan mij liggen.
 
Ik moet mijn hoofd ook draaien, niet alleen om de foto's te bekijken maar ook om te zorgen dat het kwijl niet op mijn toetsenbord valt.  :D
Man, wat ziet dat er lekker uit, mooie combi ook met bospaddestoelen risotto en groene asperges.
(p.s. asperges ook op de q gedaan?)
 
prachtig gemaakt, water loopt me uit de mond.
Ik moet ook opzij buigen voor de foto's
 
Dat heb je zeer mooi gedaan. Ziet er heerlijk uit!!
 
Ha Tom, wat geweldig dat het zo goed is uitgepakt, en leuk dat je zo enthousiast bent. Dank voor het compliment, ik had een ruggesteun aan Mike ( Boldeagle) en zo helpen we elkaar. Hoe geweldig is dat?

En die stressmomentjes? Heel herkenbaar, ik hang regelmatig in de feestverlichting hoor. "BBQ moet ontspanning zijn", jaja. Ik wil graag lekker eten, daarna kan ik ontspannen. ( over twee weken heb ik hier 16 mensen, die komen proeven van mijn BBQ, shoot me now)

Ik heb enorme interesse in jouw paddenstoelenrisottorecept.... please?????
 
wat een straf,.... wel foto's zien maar niet kunne proeven  %-(

ik ga maar even ontkennen dat ik dit heb gezien =))
 
Bedankt voor jullie reacties en bij deze: sorry dat de foto's gedraaid zijn. Ik snap het niet.
Als ik nu kijk staan ze bij mij wel allemaal recht, vreemd dat ze bij jullie wel gedraaid staan afgebeeld.
Ik zal er de volgende keer beter op letten.
En ik zal niet meer de fout maken om MET DE DRAAD mee te snijden...
Dat is het fijne van zo een forum, foutjes mogen ook aangegeven worden. Daar leer je alleen maar van.
 
McPeet zei:
Ik moet mijn hoofd ook draaien, niet alleen om de foto's te bekijken maar ook om te zorgen dat het kwijl niet op mijn toetsenbord valt.  :D
Man, wat ziet dat er lekker uit, mooie combi ook met bospaddestoelen risotto en groene asperges.
(p.s. asperges ook op de q gedaan?)

Ja, ik heb de asperges ook op de BBQ gehad. Ik heb ze eerst een beetje geschild en vervolgens 3 minuutjes voorgekookt. Af laten koelen, parmaham eromheen wikkelen insmeren met een beetje olie en dan 5-6 minuten grillen op direct. 200 gr Q temperatuur.
Op het bord met een beetje rucola, pijnboompitten en balsamico siroop.
HEERLIJK!!!
 
Dominique zei:
Ha Tom, wat geweldig dat het zo goed is uitgepakt, en leuk dat je zo enthousiast bent. Dank voor het compliment, ik had een ruggesteun aan Mike ( Boldeagle) en zo helpen we elkaar. Hoe geweldig is dat?

En die stressmomentjes? Heel herkenbaar, ik hang regelmatig in de feestverlichting hoor. "BBQ moet ontspanning zijn", jaja. Ik wil graag lekker eten, daarna kan ik ontspannen. ( over twee weken heb ik hier 16 mensen, die komen proeven van mijn BBQ, shoot me now)

Ik heb enorme interesse in jouw paddenstoelenrisottorecept.... please?????

Hoi Dominique,

Idd, bbq moet ontspanning zijn maar ik zou echt balen als het mislukt zou zijn.
Als het te gaar zou zijn geweest...Gelukkig heeft het goed uitgepakt.
Dus voor mij geen stress meer als het vlees te vroeg klaar is, gewoon in de oven op 50 gr.

Idd geweldig, alle tips die ik/wij krijgen via dit forum.
Bedankt MIKE (Boldeagle)  :D
Super dat je elkaar zo kunt helpen.

Volgende week krijg ik weer bezoek en ga dan het andere stuk Ribeye maken maar dan zonder stress.
Ik weet nu hoe het moet.

Jij succes met je 16 man bezoek. Komt goed.
Ik zal aan je denken.


Hier volgt het recept, wat overigens wel een beetje op gevoel gemaakt is.
- 1 grote ui of 2 sjalotjes
- pak excellent paddestoelenstoelenrisotto
- 1 doosje/bakje paddestoelnmix
- 1,5 liter kippenbouillon
- 8 blaadjes munt


Snipper 2 sjalotjes of 1 grote ui en maak kleine stukjes van 3/4 van het doosje paddestoelen. Snij de blaadjes munt fijn.
Gooi flink wat (gewone) olie in een kookpan en bak hierin de 1/4 van de paddestoelen (hele paddestoelen). Haal ze uit de pan en bewaar ze even op een bordje. Deze zijn voor de garnering. Fruit daarna de sjalotjes in dezelfde pan. Als deze glazig zijn doe er dan de 3/4 paddestoelenstukjes bij. Doe er nog wat olie bij en gooi het pak risotto erbij. Flink blijven roeren totdat de risotto ook wat glazig gaat zien. Doe dan de fijngesneden munt erbij. Dan is het een kwestie van beetje bouillon erbij en roeren, wachten totdat de bouillon is opgenomen door de risotto. Dit herhaal je net zo lang totdat de risotto niet meer hard is van binnen. Ik proef dus regelmatig tussendoor aangezien ik niet zo ben van de tijd precies bijhouden :)
Ik heb de risotto in kleine voorverwarmde schaaltjes bij het gerecht geserveerd. Leg er de  hele paddestoelen op met een blaadje munt (voor de kleur) of rucola slablaadje.

Bedankt en succes!!
 
Ik krijg alweer trek...
 
Lekker gerecht, ziet er ook super heerlijk uit.
Zeker eentje om te onthouden
 
Dank voor je risottorecept Tom, ik ga er eens mee aan de slag binnenkort.
 
Terug
Bovenaan Onderaan