BasBQ
Beef en Steak

Ribbetjes

 

Gerardb

Vuurmaker
Berichten
50
Gisteren op Hemelvaart de eerste keer ribbetjes gemaakt op basis van het recept op https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/overheerlijk-spareribs-recept/. Maandag had ik bij de lokale slager al de ribben besteld, en die woensdag opgehaald. Wat een mooie ribben en wat een vlees eraan - heel verschil van de ‘kant en klaar ribben’ die ik wel eens bij de supermarkt had gehaald. Woensdagavond de rub gemaakt en de ribben daarmee ingesmeerd. Het bleek dat de slager het vlies er al had afgehaald, dus dat was zoeken voor niets :). Donderdag rond 12 uur de BBQ aangezet en eerst rustig op temperatuur laten komen. Het was even puzzelen met het neerzetten van de aluminium opvangbakjes - mijn Bastard heb ik pas sinds zaterdag en ben er erg zuinig op. Toen de ribben erop, en de ‘mop sauce’ gemaakt om regelmatig de ribs in te smeren. Na 3 uur de ribben ingepakt in het zilverpapier, nog een beetje appelsap toegevoegd, en de ribben een uur op de BBQ gelegd - ik heb nog geen ervaring hoe ‘zacht’ de ribben worden na 45 minuten, of 1 uur, of nog langer - dus laat ik eens met 1 uur beginnen. Daarna de ribben uit het zilverpapier gehaald en het laatste uur nog gegaard. Ondertussen had mijn vrouw een lekkere salade gemaakt, en hebben we heerlijk gegeten. Bleek dat de 2 ribben nog wat veel waren en we wat over hadden. De rest vanavond heerlijk opgepeuzeld!

Dat BBQ-en bevalt mij goed - voor morgen had ik iets van een borrelplankje in gedachten met gamba’s, MOINK-balls & drumsticks...
c454f5e4eff5e1fb7637f367cd5501e9.jpg

9d8c710f95c1f782eda9029a9b3d196c.jpg

e14cbb165bea53e4dc334ed04fe7dd67.jpg

dc02825b79f44d8bcec5070adbe1fec6.jpg

3c09165ffb286294dbe90ffdd7a66391.jpg

2f36520be86632fc0b145f6b4d4ceb0a.jpg

fb16ed97b5aa8634509177a3372db404.jpg



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Die zien er prima uit. Had je ook rookhout gebruikt?
 
Zien er super uit dat zal gesmaakt hebben.
 
Mooie dikke ribbels...
 
Die zien er prima uit. Had je ook rookhout gebruikt?

Ja, appel-hout. Had ik bij de Welkoop gehaald. Weet jij of er nog veel verschil zit tussen de verschillende merken?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Nu wil ik ook ribben
Zien er goed uit
 
Mooie ribben gemaakt en zekers goed vlees erop
En tijd over omdat de slager de vliezen er al af had gehaald, top service
 
Ja, appel-hout. Had ik bij de Welkoop gehaald. Weet jij of er nog veel verschil zit tussen de verschillende merken?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
In de vorm en formaat zit het verschil. Je hebt of vierkante gelijke blokjes of chunks van verschillende formaten met soms nog schors er nog op. Qua verschil in smaak heb ik er nooit echt wat van gemerkt.
Persoonlijk vind ik verschillende maten wel handig. Dan kan ik het formaat aanpassen op het gerecht. Of ik pak even een bijl om er een stukje af te hakken als de chunk te groot is.
 
In de vorm en formaat zit het verschil. Je hebt of vierkante gelijke blokjes of chunks van verschillende formaten met soms nog schors er nog op. Qua verschil in smaak heb ik er nooit echt wat van gemerkt.
Persoonlijk vind ik verschillende maten wel handig. Dan kan ik het formaat aanpassen op het gerecht. Of ik pak even een bijl om er een stukje af te hakken als de chunk te groot is.
Bedankt!
 
Mooi resultaat, en inderdaad voor de garing dan moet je het"helaas" :devilish:vaker proberen om goed te weten welk verschil de 45min, uur etc doen
 
Lekkere ribbeltjes. Mooi resultaat.
 
Dit is goed gelukt hoor, mooie run en dito foto's! (y) 🔥
 
Terug
Bovenaan Onderaan