BasBQ
Beef en Steak

Ribbetjes

 

Janus

Sprokkelaar
Berichten
28
Afgelopen zaterdag met dat heerlijke weer geprobeerd mijn Spareribs te overtreffen  :)
Begonnen met het membraan te verwijderen en de ribs met een beetje mosterd ingesmeerd,en voorzien van een DryRub welke ik een paar uur heb laten intrekken.

Daarna de BBQ in gereedheid gebracht op een temp van 110/120 graden en de ribben daar drie uur gegaard na een uur steeds gemopt met een mopsaus bestaande uit olie,water,appelsap,ketjap,worcestersaus en de DryRub welke ik gebruikt heb dit heb ik elk uur herhaald.

Daarna ingepakt in de aluminiumfolie met de mopsaus, een beetje boter,honing en bruine suiker dit heb ik een uur laten pruttelen.

Na dit uur de ribs weer uitgepakt en geglaceerd met de BBQ saus naar keuze en na een kwartier weer geglaceerd na een half uur van de BBQ gehaald en waren goed gaar maar met een bite dat vinden wij persoonlijk lekker  ;)

De volgende keer wil ik toch grotere stukken rookhout gebruiken want ik mis nog steeds de mooie rode rookkring op de ribbels (gebruik nu appel snippers) Eikenhout een idee?

Mocht iemand op en of aanmerkingen hebben dan verneem ik dit graag  :)

Foto's zeggen meer dan duizend woorden dus hierbij  ;)



Ribben in de DryRub



Na een paar uur is de rub lekker ingetrokken



BBQ op temperatuur



Ribben na drie uur op de BBQ



Lekker ingepakt voor een uurtje



Glaceren met een saus naar keuze



Gereed om aangesneden te worden



Bordje vol lekker met gemengde salade en stokbrood met kruidenboter

Ze waren lekker gaar met een bite nu nog een mooie rookkring  :-S
 
Hoi Janus,

je ribbels zien er lekker uit hoor!
Ik zie dat je t toch weer ff anders doet en ik ga t ook eens zo doen.
Ik doel op de mopsaus, bestaande uit de rub en combi van boter etc.
ik had van t weekend ook ribbels op de Q

zie: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/10-ribbels-op-de-gasq/

en die waren lekker maar met net iets teveel kluiven, ik had ze liever 'bonesucking' gehad.

volgende keer beter.

B-)
 
bladerunner zei:
Hoi Janus,

je ribbels zien er lekker uit hoor!
Ik zie dat je t toch weer ff anders doet en ik ga t ook eens zo doen.
Ik doel op de mopsaus, bestaande uit de rub en combi van boter etc.
ik had van t weekend ook ribbels op de Q

zie: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/10-ribbels-op-de-gasq/

en die waren lekker maar met net iets teveel kluiven, ik had ze liever 'bonesucking' gehad.


volgende keer beter.

B-)

Ja ik ben nu voor mijzelf eerst aan het uitproberen wat ik voor mij de juiste bereidingstijd vindt voor mijn ribjes later kan ik dan altijd met de rubs en saus experimenteren  ;)
 
Toevallig afgelopen zondag ook voor het eerst low and slow ribbels gemaakt. Kwa, rub, mop saus en bbq saus de recepten van Noskos aangehouden. Wel na 3 uur de ribbels met een flinke scheut appelsap in folie gewikkeld en een uur laten sudderen. Daarna ingesmeerd met bbq saus en jawel: het was een succes ;)

Maar goed, waarom ik eigenlijk reageer: ik heb Hickory chips van Weber gebruikt vanaf het begin en dat later nog een keer bijgevoegd toen de eerste op waren. Ik had een mooie rookring (helaas geen foto's) erin zitten.
 
Zien er heerlijk uit en gebruik eens chuncks(blokjes) als rookhout, snippers zijn vaak al op zodra ze de kolen raken.
 
Richard Soeteman zei:
Zien er heerlijk uit en gebruik eens chuncks(blokjes) als rookhout, snippers zijn vaak al op zodra ze de kolen raken.

Bedankt Richard ga dat zeker proberen nog een tip om deze chuncks aan te kopen?  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan