BasBQ
Beef en Steak

Ribbels & PP

 

Mace

Kooltjesharker
Berichten
124
Nu ik mijn GMG Daniel Boone ingewijd heb, is het dit weekend tijd voor het grotere werk: Spareribs en Pulled Pork in ??n run!

Gisteravond al met de voorbereidingen begonnen: Rubs (Southern Succor Pork Rub voor de PP en Gepatenteerde Mace Brown Sugar Rub voor de Ribs) en saus gemaakt (Sweet & Smokey BBQ Sauce). De S&S viel aardig te pittig uit, ws. omdat ik alleen maar chili 'flakes' had ipv. poeder. Uiteindelijk na wat extra zoets en een potje appelmoes (tip op blog van Noskos) is het nu goed te doen.

Het resultaat van een avondje prollen:
Sauce-n-Rubs.jpg


Vandaag het vlees binnengekregen van B&S. Enorm lopen tobben om de Spareribs ontvliesd te krijgen, heb ik nog nooit meegemaakt, het was echt niet te doen:
SR_Vlies.jpg


Uiteindelijk na veel gepiel en ge@#$&, besloten om vlies zo goed mogelijk 'in te prikken', met als resultaat:
SR_virgin.jpg


Daarna lekker in de rub:
SR_Rubbed.jpg


Vervolgens de Boston Butt aangevallen en wat vet weggesneden:
BB_naked.jpg


En natuurlijk lekker in de rub gezet en ingepakt:
BB_Rubbed.jpg


Daarna gezellig bij de ribbetjes in de koelkast gelegd.

Morgen rond 9 uur de DB opstoken en hopelijk rond 1900 uur eten....

More to come!
 
mooie en goede voorbereidingen, succes morgen
 
Succes morgen, en benieuwd naar de foto,s
 
Goed bezig!
Al begonnen?
 
Hij ligt erop! De DB had gister nog een nieuwe Firmware gehad (Jawel, ook BBQ's zijn tegenwoordig 'connected') en op de ??n of andere manier moet je dan een beetje pielen om de temps weer stabiel te krijgen. Maar nadat dat gelukt was, was het tijd om de Butt erop te leggen:

PP_Start.jpg


Links een bakje met rookpellets, rechts een bakje aangelengde appelsap, baat het niet, dan schaad het niet...
TBC.....
 
Tuberculose? Hoop voor ons die willen komen proeven dat je gewoon To Be Continued bedoelde.......
 
En de laatste update....

Alle knorren in een hok:
BB%26Ribs.jpg


Na 5 uur net de 73 graden aangetikt intern, dus tijd voor de Butt om een glimmertje te krijgen (zoek de verschillen):
BB_Glazed.jpg


Na 3 uur was het voor de ribbetjes tijd om verwend te worden:
Spareribs_pack.jpg

Laagje aardbeienjam, bruine suiker, honing en twee toefjes roomboter, in een bedje van appelsap...

Na 7 uur was het ook voor de Butt tijd om een jasje aan te krijgen:
PP_packing.jpg


En weer volledig aangekleed terug:
PP_Packed.jpg


Aangezien de vorige keer de 3-2-1 voor de ribs net te lang was, nu 3-1-1 gedaan:
SR_Ready.jpg


Gesneden:
SR_Cut.jpg

Mooie rookringen, al zeg ik het zelf...

Na het 'voorgerecht' was het tijd om de Pork te Pullen:
BB_Pulling.jpg


En de helft gepulled en voorzien van een sapje:
PP_Pulled.jpg


En het resultaat? De ribbetjes waren overheerlijk, maar gezien de dikte hadden ze net iets langer ingepakt mogen zitten, leer voor de volgende keer!. De Boston Butt had nog veel vet binnenin wat niet gesmolten was, volgende keer maar weer 'gewoon' een procureurtje....

Maar: De eters hebben hun bordjes netjes leeggegeten, nog een doosje PP meegenomen voor thuis, dus al met al zeer geslaagd!

Mooi ook om te zien hoe makkelijk de Q de temperatuur vasthoud, moet alleen nog een goede plek vinden voor de rookbak: Ik had hem eerst links gezet, maar na een uurtje waren alle pellets aan het branden ipv smeulen, ws. teveel luchtcirculatie op die plek. Vervolgens wat andere plaatsen geprobeerd, maar daar ging die juist weer vaak helemaal uit.

Ook erg fijn om zoveel ruimte te hebben, die Daniel Boone is echt huge van binnen. En dan heb ik nog een verhoogd rek, waar ook nog met gemak twee strengen ribben op passen.....BBQ-en voor een weeshuis....  :D
 
Dat ziet er heerlijk uit, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Gefeliciteerd met je knorretje !!!!
Wat de butt betreft , raar dat er nog zoveel vet in zat.
Zelf laatst op een gewone 57cm Q een butt gehad en die kwam er na ongeveer 9 uur op 110-120 graden zonder teveel vet vanaf.
Ik had zelfs de dikke vetlaag aan de buitenkant laten zitten , ook die was nagenoeg verdwenen.
 
Flinke run!
Ziet er goed uit allemaal. Gefeliciteerd met je knor
 
Terug
Bovenaan Onderaan