BasBQ
Beef en Steak

Rib Run

 
 
 

Ooievaar

Vuurmaker
Berichten
53
Vandaag staan er twee ribs op het menu.

Fette Sau Beefribs (uit Stevens BBQ Sauzen boek) en St. Louis pork ribs.

Voor de liefhebber kan de run gevolgd worden op: LINK

De beefribs hebben we donderdag bij de Hanos gekocht, het was lastig te zien wat de kwaliteit van de ribben zijn, daar gaan we dus vanavond achterkomen, de ribben zagen er iig goed dooraderd uit.

IMG_20180128_094815.jpg


Maar helaas na het wegsnijden van het vet to wel een aanzienlijk deel zonder vlees. Is dit normaal of heb ik gewoon pech gehad?

IMG_20180128_100244.jpg


Beefribs in de koffierub gezet en de BBQ aangestoken, vandaag begonnen op 105C

IMG_20180128_111112.jpg







 
Na een uur de St. Louis ribs op de BBQ gelegd.

Een kleine edit, ik heb deze ribs bij BBQuality gekocht onder de noemer BBQuality ribs.
Kort citaat van hun site: "Doordat wij ons vlees zelf uitsnijden kunnen we voor u de perfecte spareribs leveren."

Helaas was er toch te enthousiast uitgesneden, aan de bovenzijde van het stuk vlees was een stuk van een rib afgeschaafd als het ware. Niet echt een ramp, maar ook weer niet perfect.

Ik had nog wat piggy mix uit het eerste Smokey Goodness boek liggen en dit gebruikt als rub.

IMG_20180128_113606.jpg


Tussenstand met beide stukken vlees op de BBQ

IMG_20180128_140423.jpg
 
Wordt smullen straks. ;)
 
Lekker🤗
 
Lekker hoor
 
DE St. Louis ribs waren iets eerder klaar dan gepland. Afgelakt en nog even kort op de BBQ gelegd.

IMG_20180128_165822.jpg


Omdat de ribben zo snel klaar waren heb ik besloten om de short ribs toch maar in te pakken om het proces iets te versnellen. Hij kwam overigens wel net uit de zone als ik de grafiek moet geloven (blauwe lijn). Ik heb besloten niet te wachten tot de shortribs 92C hadden bereikt, bij 86C bleek ik er al vrij gemakkelijk met een sat? prikker doorheen te komen. Good enough, en dat bleek ook wel.

IMG_20180128_173330.jpg


IMG_20180128_175025.jpg


Deze foto lijkt niet helemaal scherp, maar dat was de damp er nog vanaf kwam.

IMG_20180128_175056.jpg


Rib_run_-_Share_My_Cook.jpg


Ik vond de temperatuur balans vrij grillig vandaag (geen woordgrap), er waren duidelijk een paar overshoots te zien en dat terwijl ik de deksel niet open had op dat moment, zie bijv rond 14:45. Ik vermoed dat dit vooral komt omdat ik nodig het "stock" vilt op de Bastard moet vervangen, er wordt denk ik toch valse lucht aangezogen nu. Op een van de foto's is het duidelijk te zien.

Daarnaast had ik rond 12:45 een plotselinge daling van de temperatuur, bij dit probleem denk ik dat ik toch de magrietschijf toch te ver gesloten heb op dat moment, de fan stond op ruim 60% met een verse bak kolen. Iets verder open bleek leek beter te werken, maar helemaal logisch vind ik deze verklaring niet, iemand een betere?

De buikribben waren heerlijk!

Het recept van de short ribs wil ik nog iets aanpassen, ik ben er nog niet helemaal uit wat ik er van vond eerlijk gezegd. De ribben waren lekker en in ieder geval wel perfect gaar, volgende keer een dunnere laag proberen of minder koffie en meer peper.

Op naar de volgende.

 
Ziet er goed uit  :) lekkerrrrr
 
Ziet er lekker uit,  die short ribs staan op mijn to-do lijst
 
Ziet er lekker uit
 
Ziet er allemaal heerlijk uit.
De Beef Short Ribs zijn Australian Grainfed, beter kun je bijna niet krijgen.
Je hebt dus pech gehad met het vleesloze stukje.
Al moet ik bekennen dat ik dat ook wel eens heb met short ribs. (ik koop ook altijd de Australian Grainfed bij Hanos)
 
Dat is smullen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ewald zei:
De Beef Short Ribs zijn Australian Grainfed, beter kun je bijna niet krijgen.
Je hebt dus pech gehad met het vleesloze stukje.

Het vlees is inderdaad super goed bevallen, vandaag (aan de late kant) het restant opgegeten, opgewarmd in een vacuumzak.
Ik moet zeggen dat de rub nu minder heftig was dan van het weekend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan