BasBQ
Beef en Steak

rib eye indirect

 

Hein

Kooltjesharker
Berichten
100
maandag staat er een rib eye op het menu. Het stuk weegt ongeveer een kilo dus ik ben van plan om indirect tot een graad of 50 te brengen en daarna te searen. ik heb alleen geen idee hoelang ik ongeveer moet rekenen voor het indirecte deel. altijd fijn als alles ongeveer tegelijkertijd op tafel komt.
 
45min tot uur klopt inderdaad wel wanneer het vlees volledig ontdooid is. Maar afhankelijk van de dikte en sear methode kies ikzelf meestal voor lagere kern temperatuur. Ik bereid zeer regelmatig een cote de boeuf (ribeye met bot 5 tot 6cm dik. 900gram tot 1,3kg) die laat ik indirect tot zo’n 40 - 44 graden garen, dan kamado op stoken en searen boven de kolen waarbij de kern temperatuur tot zo’n 50 graden oploopt. Dan onder alufolie laten rusten tot de kern temperatuur zo’n 54- 56 graden (medium rare) bereikt heeft.
Wanneer ik het sear op een plancha of speksteen laat ik het vlees indirect iets warmer worden omdat searen met direct contact met steen of ijzer een stuk sneller gaat.

En met timen, vergeet ook niet dat opstoken van je bbq en het searen zelf ook tijd kost. Ik reken meestal zo’n 90min totaal inclusief rusten wanneer het vlees al helemaal ontdooid is wanneer ik het erop gooi, langer wanneer het nog gedeeltelijk bevroren is.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een mooie tip, lekker gedetailleerd. Ik grill hem af op een skillet. Bedankt voor je verhaal.
 
@Just Vodka geeft een heel goede richting aan.

Ga je de steak op een Q of Kamado garen/ searen ?
Ik zoude Q rond de 130 C afregelen en indirect garen tot 45 C.
Daarna met heet hiutskool opstoken tot 250 C en afsearen.
 
Tot 50° indirect en dan searen komt al snel op 56 a 58° kern. Smaken verschillen natuurlijk, maar dat is al wat voorbij medium. Hou daar rekening mee moesten jullie liever medium-rare verkiezen.
 
Bedankt voor de reacties, ik ga er morgen mee aan de slag. Uiteindelijk leer je toch het meeste van het zelf doen. Maar met deze tips komt het wel goed.
 
Qua tijd neem ik altijd 75 min in gedachte. :D
- 45 min roken
- 10 min om op te stoken
- 4 min searen
- 10 min rusten
 
Prima gelukt, bedankt voor de tips allemaal. Laatste tip voor mezelf, zet even een alarm voor het moment dat de q aan moet, anders vergeet je dat als je gezelschap hebt.
 
Prima gelukt, bedankt voor de tips allemaal. Laatste tip voor mezelf, zet even een alarm voor het moment dat de q aan moet, anders vergeet je dat als je gezelschap hebt.
Foto’s als bewijs materiaal.. anders is het niet gebeurd ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan