BasBQ
Beef en Steak

Reverse sear hamburger

 

Tijmen

Kooltjesharker
Berichten
151
Vanavond een hamburger gemaakt gebaseerd op een recept uit 'Meathead' (Rux Martin): The Great American Steakhouse Steakburger. Iets te weinig tijd voor genomen om alles perfect te maken maar de smaak was er niet minder om! Volgende keer in elk geval meer tijd voor uit trekken en de reverse sear mét rookhout (mijn zoon van 8 houd niet van de rooksmaak).

Ingrediënten voor de burger:
- 500 gram gehakt
- 1 gram uienpoeder
- 1 gram knoflookpoeder
- 1 gram versgemalen zwarte peper

Voor de rest gebruikt:
- Pide brood
- Rode ui
- Ijsbergsla
- Tomaat uit eigen tuin
- 3 mm dikke plakken bacon
- Noskos’ Sweet Smokey BBQ Sauce

Werkwijze:
1. Gehakt uitspreiden op plank en kruiden eroverheen strooien
2. Gelijke ballen maken
3. Burgers van "persen"
4. Burgers laten rusten in de koelkast (in mijn geval 5 minuten in de vriezer want ik was weer eens veel te laat begonnen 🤦‍♂️)
5. Brood aan de binnenzijde besmeren met (room)boter
6. BBQ op 110°C
7. 10 minuten burgers en bacon erop, snufje zout op burgers
8. Na 10 minuten burgers keren
9. Burgers eraf (in mijn geval 58°C kerntemperatuur), plate setter eruit, vuur opstoken
10. Beide zijdes hamburger afgrillen
11. Pides even met boterzijde naar vuur grillen zodat het brood iets geroosterd is
12. Broodje beleggen
13. Smullen maar

20200813_174942.jpg


20200813_182731.jpg


20200813_184421.jpg


20200813_185810.jpg


20200813_185825.jpg


20200813_185925.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een simpel gerecht maar het ziet er goed uit. Ik krijg spontaan trek in burgers :)
 
Nou, dat Is goed gelukt zeg.
Ziet er heerlijk uit
 
Wow, wat een feestje moet dat geweest zijn.wil ik ook wel eens proberen.
 
Heerlijke burger zo te zien, die had ik graag willen proeven.
Gehakt doe ik wel vooraf licht zouten (1 %) zout zorgt ervoor dat de eiwitten losgeweekt worden en er meer binding is in de hamburgerschijf.
Hij blijft dan beter heel, ook de reverse sear zorgt daarvoor, doe ik ook al jaren, hierdoor blijft de burger ook nog beter in vorm, de welbekende bult in het midden van een burger krijg je op deze manier niet, dus hoef je tijdens het vormen van de burgers ook geen kuiltje in het midden te maken.
Nice ook met dat Turkse brood, 100% streetfood(y)
 
Heerlijke burger zo te zien, die had ik graag willen proeven.
Gehakt doe ik wel vooraf licht zouten (1 %) zout zorgt ervoor dat de eiwitten losgeweekt worden en er meer binding is in de hamburgerschijf.
Hij blijft dan beter heel, ook de reverse sear zorgt daarvoor, doe ik ook al jaren, hierdoor blijft de burger ook nog beter in vorm, de welbekende bult in het midden van een burger krijg je op deze manier niet, dus hoef je tijdens het vormen van de burgers ook geen kuiltje in het midden te maken.
Nice ook met dat Turkse brood, 100% streetfood(y)
Thx!! Ik ga de volgende keer eerst beginnen met de burgers eerder te maken zodat ze nog een aantal uur in de koelkast kunnen liggen. Dat scheelt denk ik ook al enorm met het heel blijven. Voor wat betreft het zout ben ik uitgegaan van het onderstaande (komt uit hetzelfde boek).

Screenshot_20200815-135609_Kobo Books.jpg


Screenshot_20200815-135619_Kobo Books.jpg
 
Ja die ken ik, klopt ook maar je wil een balans, ik laat het gehakt in tegenstelling tot worstdeeg niet minimaal 8 uur in de koelkast staan.
En ja, een goede burger bevat slechts PeZo.
Maar ja ik ben ook gek want de lekkerste burgers maak ik van zelfgedraaid gehakt van grainfed Picanha.
Maar misschien ga ik de volgende keer eens de pattie zouten en peperen en niet het gehakt zelf.
Wij maken ook wel eens broodjes gegrilde tartaar en die zout ik ook aan het oppervlak.
 
Oei, zelfgedraaid gehakt is nog even out of my league maar ik geloof je direct! 👌
 
ik geloof dat ik weer wat op de lijst ga zetten. Ziet er heerlijk uit
 
Lekker burgertje. Kan me wel bevallen
 
Ja hoor! Heb ik weer wat voor op de lijst.

Reverse sear is een bereiding die ik heb geleerd toen ik dit jaar begon te werken met de kamado. Het is vaak heel geslaagd en ik ben benieuwd hoe het uitpakt met burgers.

Groeten van Robert
 
Lekkere burger! Reverse sear op een burger heb ik nog niet geprobeerd. Bedankt hiervoor! Ook een erg interessante discussie over het gebruik van zout 👍
 
THnx over het zout verhaal, ik deed er altijd wel wat door (was meer op gevoel en omdat mijn hoofd dat zei) maar nu zie ik ook dat dat echt nut heeft.
Ook flink aandrukken is dus een No Go.
Mooi broodje verder, jammie.
 
Beste burger zeg. Dat moet smullen geweest zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan