BasBQ
Beef en Steak

Reverse offset smoker build samen met mijn vader

  • Onderwerp starter cyriellenting
  • Startdatum
C

cyriellenting

Gast
Hey,

Samen met mijn vader zijn we aan het project begonnen om een reverse offset smoker te maken. Mooie manier om elkaar vaker te zien met (als het goed is) een mooie smoker op de koop toe. Pa heeft heel vroeger in de metaal bewerking gezeten dus die heeft gelukkig het inzicht en na wat afstoffen weer de handigheid. Ik heb gewoon een doel en zie wel wat ik allemaal ga leren ;)

Op de oud ijzer handel heb ik een oude uitlaat demper gevonden van ongeveer 145 bij 60 cm. Het ding weegt 154 kilo en was maar net met zijn twee?n te verplaatsen. De wanden zijn 6mm dik dus perfect voor een BBQ. Het was best een gedoe om de binnenkant schoon te krijgen doordat hier een tussenschot in zat met kleinere buizen.






Ik heb even getwijfeld tussen een extra firebox maken of een deel van de cilinder te gebruiken. Aangezien hij voornamelijk voor thuis gebruik met wat vrienden is, heb ik het (extra) grill oppervlak helemaal niet nodig, dus heb ik besloten om de cilinder op te delen in ? voor de rookkamer en ? voor de firebox.
Ontwerp tekening van het vooraanzicht
Er is plaats voor 2 grill roosters in het rookgedeelte van ongeveer 95x55cm! Samen een vierkante meter dus :D
Boven de firebox komt een gietijzeren rooster om bv steaks om te grillen.



De online calculator heb ik omgezet van inch->cm. Verder heb ik wat moeten aanpassen voor het reverse flow type (kleinere doorgang firebox->cooking chamber).


Afgelopen weekend hebben we de start gemaakt met het uitzagen van de deur en het maken van de scharnieren.




Het is een hele klus om 6mm dik staal te bewerken met beperkte middelen. Maar het is super leuk om te doen dus ik verheug me ieder weekend weer om weer verder te mogen!

Groet
 
Leuk project. Succes en have fun!
 
Bedankt voor de reacties.

Hebben jullie goeie tips over thermometers voor in de deur?
Er zit nogal prijsverschil in namelijk. Op Aliexpress heb je ze al voor enkele luttele euro's binnen tot 30 euro per thermometer.
Ongetwijfeld zal er verschil in kwaliteit/accuratie zijn. Aan de andere kant, BBQ je voornamelijk rond de 100 graden en dat is makkelijk te ijken met kokend water. 2 graden verschil zal geen drama zijn.

Zie ik iets over het hoofd? Ik hoor het graag!
 
het is dat ik de ruimte en de tijd niet heb, anders zou ik het ook wel weten
 
Nice ziet er leuk uit. Ben momenteel met het zelfde bezig... ook met mijn vader dus we zitten in het zelfde schuitje.

Kwa thermometer denk ik dat je niet moet bezuinigen.
Tempetatuur is toch wel een belangrijk dingetje als je goed wilt werken en het zou zonden zijn om hem niet tot de max te gebruiken. Met die dingen uit china... tja je weet nooit wat je krijgt en goedkoop is dan vaak duur koop. Slechte materialen slechte aanduiding van je temperatuur etc.

Zelf heb ik thermometers van de black basterd weten te scooren. Deze koste mij 25 euro de stuk en heb er 3 aangeschaft. T is wel geld maar je hebt dan ook wat.mooi groot ziet er goed uit en hebt een mooi bereik.

Keep up de good stuff. En mocht je tips willen hoor ik het wel.

Gr tom
 
Mooi project hoor! Lijkt me ook gaaf om te maken. Ik hou het in de gaten dit draadje... laat die foto's maar komen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Denk dat plaats van de thermometer belangrijker is dan de prijs ;)
 
Travelling Crow zei:
Mooi project hoor! Lijkt me ook gaaf om te maken. Ik hou het in de gaten dit draadje... laat die foto's maar komen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

SilverFox zei:
Denk dat plaats van de thermometer belangrijker is dan de prijs ;)


Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk

 
Hey,

Bedankt voor de reacties!
Ok, ik zal gaan shoppen voor goede thermometers. Er komen 2 roosters met 20cm hoogte verschil. Is de beste plek voor de thermometers dan precies tussen de 2 roosters?

Little foekje zei:
Nice ziet er leuk uit. Ben momenteel met het zelfde bezig... ook met mijn vader dus we zitten in het zelfde schuitje.
Gr tom
Leuk om te lezen dat jullie hetzelfde doen! Heb je daar ook een topic van hier op het forum?

Van het weekend weer lekker aan de BBQ bezig geweest. Het was wel koud! Tot de zon in de tuin kwam, toen werd het wel lekker.

Het maken van de luchtinlaat was een heel karwij met een boormachine, haakse slijper, decoupeerzaag en hand! vijlen :) Niet super strak, maar goed genoeg. Met een plasma snijder was het waarschijnlijk een koud kunstje geweest. Maar ja die heb ik helaas niet. Ik ga nog wel kijken voor een metaal frees voor een dremel. Wellicht dat ik het daarmee nog wat strakker krijg.






Verder met de deur van de firebox begonnen. De scharnieren werken en het gat voor de as lade is gemaakt. Volgende stap is hier ook de luchtgaten in maken..




Dit was een gaaf moment: het maken van de deur. Na het vastlassen van de scharnieren konden we de deur uitzagen. Gelukkig trok de deur niet krom. Alleen zakte de deur iets uit waardoor deze nu net te laag hangt. Dit lossen we de volgende keer op. De bouten zijn denk ik net te klein voor het gat waardoor deze kan uitzakken. Dus opzoek naar iets grotere bouten en dan zal het wel opgelost zijn.



Van de week weer wat onderdelen halen en van het weekend weer lekker verder.

Groet
 
Je kan de thermometers tussen de roosters plaatsen natuurlijk dat geeft een indicatie van de temperatuur, of gewoon meer meters plaatsen.
Misschien 4 stuks; 1 bij het bovenrooster boven aan de kant van de firebox, 1 bij het onderrooster aan de kant van de firebox. En de andere twee aan de andere kant (van de firebox weg, boven en onderrooster).
Misschien een beetje overkill, maar je weet dan wel altijd de temperatuur op alle plekken. (Aangezien die nog wel eens kan verschillen)
 
SilverFox zei:
Je kan de thermometers tussen de roosters plaatsen natuurlijk dat geeft een indicatie van de temperatuur, of gewoon meer meters plaatsen.
Misschien 4 stuks; 1 bij het bovenrooster boven aan de kant van de firebox, 1 bij het onderrooster aan de kant van de firebox. En de andere twee aan de andere kant (van de firebox weg, boven en onderrooster).
Misschien een beetje overkill, maar je weet dan wel altijd de temperatuur op alle plekken. (Aangezien die nog wel eens kan verschillen)

Ja dat kan natuurlijk ook. Je schreef ook dat de plaatsing belangrijker is dan de prijs. 4x30 euro bv vind ik een beetje gortig worden. Weet jij een fatsoenlijke thermometer voor een goede prijs?

 
Mijne staat niet ver onder jou project :) zal binnen kort (denk vanavond) ff een update plaatsen.

Ik heb mijn meters gekocht bij harlem bbq a 25 eur de stuk. Deze zijn van de black basterd. Ligt er natuurlijk aan wat je wilt. Ik kan niet in je portomonee kijken maar ik vond het wel belangrijk goeie te hebben. Je kan natuurlijk ook kijken voor wat kleinere goedkopere modelen of gewoon wat minder er op doen. T is wat je zelf mooi en het waard vind.
 
Misschien zou je zelfs die ikea fantast kunnen inbouwen op de roosters (aan de achterzijde of iets dergelijks). Geen idee, ik noem maar wat. Kost.... 7,99? (per stuk) Weliswaar niet z'n dingetje als een klokje, maar denk wel super qua prijs / kwaliteit. En handige magneet aan de achterzijde. Sowieso handig ook voor het meten van de kerntemperatuur van hhet vlees.
Ach, en het ligt er ook maar net aan hoe gek je het wil maken allemaal ;)
 
Hmm dat idee van de ikea fantast is ook wel wat. Misschien zet ik wel 2 el cheapo meters voor het zicht er op en dan twee ikea's voor de echte temp. Kan meteen als core temp functioneren.

Gelukkig duurt het nog wel even voordat we zover zijn dat we de temperatuur meters erop zetten dus ik kan nog even nadenken  ;)
 
Afgelopen weekend kon mijn pa helaas niet meehelpen. Dus ben ik weer onderdelen op maat gaan maken. Heb de RF plaat gemaakt en de zijplaat waar de firebox komt. De zijplaat is 1 geheel zodat de firebox zonder problemen netjes recht komt te hangen. Ik heb ook de lucht gaten in de firebox deur gemaakt alleen heb ik daar geen foto's van gemaakt.





Pa kwam in de middag nog wel even langs om de deurstroken vast te lassen. Hij zij: waarom las je zelf niet wat dingen vast? Eh ok, kan nooit zo moeilijk zijn dus heb wat geprobeerd te lassen. Nou daar ga ik dus mooi geen foto's van plaatsen!  :-O Gelukkig is de boel door de slijptol weer redelijk netjes geworden  ;) S'avond even wat instructie video's bekeken, en ik deed natuurlijk alles fout. Anyway, komend weekend eerst maar de nieuwe kennis op wat proefstukjes uitproberen op horizontale lassen ipv verticale!


Oh ja, door lassen wordt metaal heet en dan zijn lijmklemmen met plastic dopjes niet zo handig  :)


Stapje voor stapje verder in dit leerzame project  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan