BasBQ
Beef en Steak

Receptje voor EK-gekke Nederlanders: Gegrilde burgers met wortelsaus

 
 
 

Grimlord

Gemarineerd
Berichten
1.412
Ik zag net onderstaand recept passeren op mijn Facebook-tijdlijn en moest meteen denken aan EK-gekke noorderburen.
Het is een recept van een supermarktketen (vandaar de vermelding van de 'bio butchers burgers), je kan gerust aan de slag met zelfgemaakte/aangekochte burgers lijkt me.
Ik heb het wel nog niet zelf geprobeerd, dus kan geen verdere info verstrekken.


Gegrilde burgers met wortelsaus​

  • 20 g rucola
  • 1 rode ui
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 4 takjes tijm
  • fleur de sel
  • 1 grote tomaat
  • 2 cm gember (voor de wortelsaus)
  • 1 teentje knoflook (voor de wortelsaus)
  • 1/2 rode peper (voor de wortelsaus)
  • 2 takjes tijm (voor de wortelsaus)
  • 2 el olijfolie (voor de wortelsaus)
  • 1 kleine rode ui (voor de wortelsaus)
  • 1 el sojasaus (voor de wortelsaus)
  • 200 g wortelen (voor de wortelsaus)
  • 4 biohamburgerbroodjes met sesamzaadjes
  • 800 g grote aardappelen
  • 4 bio butchers burgers

Begin met koken​

Bereidingstijd: 35 min.
  1. Verwarm de oven voor op 180°C. Snijd de ongeschilde aardappelen in 8. Bedek een ovenplaat met bakpapier en verdeel er de aardappelen over. Meng ze met 2 el olijfolie, 4 geriste takjes tijm en fleur de sel. Schuif ze 30 min in de oven.
  2. Maak de wortelsaus: schil de wortelen en snijd ze in dikke schijfjes. Hak de rode ui, de ontpitte rode peper, de knoflook en de gember. Doe al deze ingrediënten in een steelpan. Overgiet ze volledig met koud water, voeg de tijm toe en breng aan de kook. Laat 20 min sudderen. Giet af en mix tot een homogene saus met de olijfolie en de sojasaus.
  3. Snijd de tomaat en de rode ui in plakjes.
  4. Smeer de hamburgers lichtjes in met olie. Gril ze ± 2 min per kant in een hete braadpan, zodat ze nog saignant zijn, en houd ze warm.
  5. Snijd de broodjes in 2 en gril ze kort in dezelfde braadpan. Vul elk broodje met een burger, rucola, saus, tomaat en rode ui. Geef er de aardappelen en de rest van de saus bij.
Tip:
Opgelet, deze saus is hotter than hot! Niet echt je ding? Verminder de hoeveelheid rode peper …
 
Terug
Bovenaan Onderaan