BasBQ
Beef en Steak

Recept Rendang Daging Sapi (Indisch stoofvlees van rund)

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.623
img_4436-jpg.17307


Zoals het alles bestaat het echte recept niet. Ik heb rendang altijd in de stoofketel in de oven gemaakt. (lekker 6 tot 8 h op 95C) gemaakt.
Het roken van het vlees komt uit het recept van Huub Hamar de la Brethoniere. (ere wie ere toekomt)

Recept voor 1,5 kg runderriblappen. Alles een beetje naar eigen smaak aanpassen bij meer of minder vlees.

Voor het kruiden van de riblappen:
- 1,5 kg runderriblappen
- Rubje maken van gelijke delen knoflook-, gember-, djintan-, & koenjit poeder. Aangevuld met een ½ deel ketoembar (koriander)

Voor de boemboe (zelf maken van verse ingrediënten - de kant en klare bestaan vooral uit zout en vet)
- 4 tot 6 sjalotten (afh. van de grote)
- 3 rode Spaanse peper, middel groot (naar eigen smaak)
- 6 teentjes knoflook
- Gember 4 tot 6 cm3
- 1 limoen uitpersen
- 10 kruidnagels kneuzen
- 3 tl koenjit (kurkuma)
- 2 tl djahe (gemberpoeder) of laos (galangapoeder)
- 3 tl djintan (komijnpoeder)
- 1,5 el black soy
- 4 el olie (2 sesamolie, 2 olijf- of arachide olie)

IMG_4425.JPG


Voor in de saus na aanbraden van het vlees
- 1 stengel sereh, kneuzen en in de knoop leggen
- 1 runderbouillonblokje
- 4 tot 6 laurierblaadjes
- 2 pakjes Kokosmelk (ff aankijken. Vlees moet net onder staan, anders minder en later nog wat toevoegen)

AKTIEPLAN
De riblappen kruiden en een nacht laten intrekken. Tijdig uit de koeling halen.
Q Dome temp 140C. Indirect roken met beetje hickory voor 1h. Evnt draaien.
Daarna in stukken snijden van 2 x 3 cm snijden. Laat niet afkoelen.

IMG_4428.jpg
IMG_4433.jpg

Boemboe maken. Alles klein snijden en in de blender.
Dutch oven op Q voorwarmen tot 180 C. Boemboe bakken. Let op de ogen en neus. Als boemboe gebakken is beetje bij beetje het gesneden vlees erbij en steeds goed doorroeren en doorwarmen.
Als vlees goed doorgewarmd is de ingrediënten voor de saus erbij. Zie volgorde. Dan alles goed doorwarmen en roeren tot het kookt. ‘

Als kookt dan de Q terug regelen naar een dome van 130 C. DO indirect zetten. Beste is als de temp in de DO gaat zakken tot een temp van pakweg 95 C.
Door laten sudderen tot bijna gaar. Dan het deksel van de Q en rustig laten verdampen tot de gewenste dikte van de saus. Vlees valt verder uit elkaar.

IMG_4436.jpg

Tips:
Neem de tijd. Bij mij was het na 5,5 uur klaar. Ik heb met twee Q’s gewerkt. Roken gaat samen met het opwarmen van de DO en bakken van de boemboe
Optie is om eerder te maken en pas tijdens het eten in porties warm te maken.
Kijk uit met de kruiden en de pepers. Is maar wat de eigen smaak prettig vind.
Doe hier bv een zoet gekruid bijlage recept, een scherp sambal gerecht, neutrale nasi goreng en/of gewokte groenten bij.

Succes. 😋 😋
Vergeet niet om na de corona voldoende gasten uit te nodigen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een mooi recept. Ik ben dol op rendang! 😋
 
bedankt voor het delen ! mooie beschrijving, heb het opgeslagen en ga het zeker een keer maken. Ziet er zo goed uit.
 
Meneer Peter, U snapt echt hoe het zit!
Deze gaat met stip op de lijst. Heerlijk!
 
Wauw!!!!
Deze gaat meteen op de todo
Wat lijkt me dit een heerlijke rendang.

Of we gasten gaan uitnodigen weet ik niet. Denk dat we lekker alles zelf opeten.
Wat een feest moet dit zijn zeg.
Dank voor het delen Peter (y)
 
Vandaag gemaakt met sucadelappen 👌🏼
Heerlijk recept!
 
Hij is erg lekker @Peter64 . Gisteren thuis bereid en vandaag in het strandhuis lekker van genoten
Dank voor het recept. Is een blijvertje

IMG-20210403-WA0000.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan