BasBQ
Beef en Steak

Rag? a la Bolognese uit de DO

 
 
 
 

Jappert

Gemarineerd
Berichten
1.041
IMG_5898_zps0d734c4c.jpg


Wat in Nederland spaghetti bolognese genoemd wordt is meestal een soort tomatensaus met daar in gehakt. De Italiaanse rag? alla bolognese is echt een vleessaus. Zeker zitten er tomaten in het recept maar na lekker lang sudderen vind je geen stukje tomaat terug.

Ook is spaghetti met bolognese saus als vloeken in de kerk. De Italianen eten rag? alla bolognese met tagliatelle, niet met spaghetti. Maar goed als je de moeite neemt de authentieke ragu bolognese te maken mag je wel een klein beetje vloeken.

Met dit recept kom je zo dicht bij de echte Italiaanse bolognese-saus als mogelijk is zonder in Itali? boodschappen te doen.

Recept Bolognese saus

200 g spek, zonder zwoerd
500 g rundergehakt
100 g ui (1 grote)
150 g winterwortel
1 stengel selderij
500 ml runderbouillon
250 ml passata di pomodoro
125 ml rode wijn
nootmuskaat

Bereiding

Snij het spek fijn en bak in wat olie goudbruin. Snij in de tussentijd de ui, wortel en selderij heel fijn (stukjes van enkele millimeters) en fruit vijf minuten mee met het spek. Haal de groente en spek uit de pan en bak het gehakt op hoog vuur bruin en rul. Voeg de groente weer toe met de bouillon, wijn, passata en nootmuskaat. Minimaal drie maar liever een uur of vijf zachtjes laten sudderen. Eventueel wat bouillon toevoegen als het vocht te snel verdampt.

Serveren met pasta en parmezaanse kaas.

Opmerkingen

Deze saus is perfect om in grotere hoeveelheden te maken en in te vriezen. Als je kleine porties invriest kun je deze gebruiken om een boterham Bolognese te maken. H??rlijk als snack.

In het oorspronkelijke recept staat witte in plaats van rode wijn. Met rode wijn is de smaak wat intenser en vind ik hem beter passen bij gedroogde spaghetti of op brood.

Passata di pomodoro zijn gezeefde tomaten. Een blik tomaten kan ook als je er even de staafmixer in zet en de kernen van de tomaten verwijderd.

Gebruik geen half-om gehakt. Bolognese saus hoort niet (te) vet te zijn. Het spekvet laat ik voor de smaak wel in de saus maar het vet dat vrijkomt bij het bakken van het gehakt giet ik weg. Als de saus klaar is schep ik het overtollige vet dat achter gebleven is ook nog af.

Er staat geen zout in het recept. Het spek en de bouillon bevatten al genoeg voor mijn smaak. Als je het spek weg laat of van wat zouter houdt voeg het zout dan pas op het einde toe. De smaken zijn na het inkoken een flink stuk sterker en je kunt dan dus pas bepalen hoeveel zout nog nodig is.

Je kunt tien tot vijftien minuten voor het serveren nog melk toevoegen en dit meekoken voor een romigere smaak. Een klein klontje roomboter kan ook.

Ik heb dit recept gemaakt in de DO op een mooi open vuurtje bij mijn schoonmoeder in de tuin nabij Bremen. Met 30 graden in de schaduw was het toch nog een beetje Italie  ;)

IMG_5825_zps549a3c06.jpg


IMG_5829_zpsbc50a927.jpg


IMG_5830_zps87d992fe.jpg
[/URL]

IMG_5832_zps9662bd58.jpg


IMG_5834_zpse993b8dd.jpg


IMG_5835_zps1277b4b4.jpg


IMG_5837_zps6d287e0b.jpg


IMG_5891_zps690d48fe.jpg


IMG_5898_zps0d734c4c.jpg


Buen Appetito!
 
Mooi om te zien dat er nog mensen zijn die de echte ragu alla
Bolognese waarderen, in plaats van de waterige "grand Italia" zooi uit een potje. De spaghetti vergeef ik je dan maar ;)

Leuk stekje trouwens, zowel die tuin als Bremen..
 
Mooi hoor!! Lekker recept!
 
Lijkt erg veel op de ragu die mijn meisje Jet gisteren nog heeft gemaakt, dit maken wij overigens vrij regelmatig
Ziet er erg lekker uit.
Wij laten de worteltjes weg maar doen er wel altijd kappertjes, citroenschijfje, gewone selderij, peterselie, basilicum, oregano, champignons super fijn in, en het geheim een streepje ansjovis pasta uit een tube.
In plaats van wijn gebruiken wij een scheut droge sherry en er gaan 2 blikken tomaten in zonder bouillon.
Het gehakt malen wij zelf van goed doorregen runder riblappen en malen ontbijtspek met de riblappen mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan