BasBQ
Beef en Steak

Raar gedrag dome thermometer

 

Huisje_boompje_barbeque

Kooltjesharker
Berichten
112
Goedemiddag,

Mijn dome thermometer van mijn large kamado vertoont mijn inziens raar gedrag.
Ik meet met een aparte thermometer de rooster tempratuur met een indirecte opstelling met platesetters.
Bij low en slow temperaturen +/- 120 graden lopen deze temperaturen gelijk.
Ga ik naar hogere temperaturen 180/220 dan is mijn rooster tempratuur +/- 30 graden hoger. Gezien het eindresultaat van het vlees vermoed ik dat mijn dome thermometer een realistischere waarde aangeeft.
Rooster tempratuur meet ik op dezelfde plek met een ikea fantast thermometer
Is dit normaal en weet iemand waarom lage en hoge temperaturen zo afwijken in een gelijke opstelling?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou op de thermometer van het rooster vertrouwen. Dan is ook nog de vraag tot welke temperatuur deze kan, maar 200 graden zou toch goed moeten zijn.

Andere wat in afvraag is over welke tijd je dit meet. Het kan even duren voor de temperatuur overal constant is omdat het keramiek geleidelijk moet opwarmen.

Het enige moment dat ik mijn rooster thermometer niet vertrouw is wanneer ik mijn product in aluminiumfolie verpak. Ik krijg dan vaak onverklaarbaar hoge pieken terwijl de temperatuur al uren constant was en de dome thermometer onveranderd is gebleven.
 
Als ik je verhaal een beetje begrijp heeft het met de kwaliteit van de thermometer te maken.

Stel; je thermometer heeft een afwijking van 10 % , dan zit de marge op 100 graden tussen de 90 en 110 graden.
Als je nu naar de 200 graden gaat zit het bereik ineens tussen de 180 en 220 graden.

Hoe beter de thermometer hoe minder deze marge is.

Wat je zou kunnen doen is de thermometer kalibreren op een door jou gewenste temperatuur.

Je meet met een andere (digitale) thermometer de roostertemperatuur en stelt de dome thermometer hier op af.
Meestal kan dit met een moertje of boutje achterop de thermometer.
 
Thermometer in kokend water steken en kijken wat hij daar aangeeft.
Evt bijstellen naar 100°C

FYI: je gaat altijd een (klein) verschil hebben tussen rooster en dome.
 
De dome thermometer heb ik trouwens al eerder gekalibreerd in kokend water en geeft dan perfect 100 graden weer. Dan blijft de vraag of de afwijking zit in de dome of in de digitale thermometer. Ik zal het eens testen met een andere fantast thermometer.
 
Als ik je verhaal een beetje begrijp heeft het met de kwaliteit van de thermometer te maken.

Stel; je thermometer heeft een afwijking van 10 % , dan zit de marge op 100 graden tussen de 90 en 110 graden.
Als je nu naar de 200 graden gaat zit het bereik ineens tussen de 180 en 220 graden.

Hoe beter de thermometer hoe minder deze marge is.

Wat je zou kunnen doen is de thermometer kalibreren op een door jou gewenste temperatuur.

Je meet met een andere (digitale) thermometer de roostertemperatuur en stelt de dome thermometer hier op af.
Meestal kan dit met een moertje of boutje achterop de thermometer.
Bedankt voor je antwoord. Het instellen van de dome thermometer is lastig omdat deze dus bij verschillende temperaturen verschillende afwijkingen heeft. Ik zal dit eens meten met een andere thermometer op het rooster.
fantast al in kokend water gestoken?
De fantast nog niet inderdaad. Goede tip.
 
Bedankt voor je antwoord. Het instellen van de dome thermometer is lastig omdat deze dus bij verschillende temperaturen verschillende afwijkingen heeft. Ik zal dit eens meten met een andere thermometer op het rooster.

Dat is eigenlijk de hele clou van mijn verhaal,
Hoe hoger de temperatuur hoe groter de afwijking wordt.
 
Als ik je verhaal een beetje begrijp heeft het met de kwaliteit van de thermometer te maken.

Stel; je thermometer heeft een afwijking van 10 % , dan zit de marge op 100 graden tussen de 90 en 110 graden.
Als je nu naar de 200 graden gaat zit het bereik ineens tussen de 180 en 220 graden.

Hoe beter de thermometer hoe minder deze marge is.

Wat je zou kunnen doen is de thermometer kalibreren op een door jou gewenste temperatuur.

Je meet met een andere (digitale) thermometer de roostertemperatuur en stelt de dome thermometer hier op af.
Meestal kan dit met een moertje of boutje achterop de thermometer.
Bedankt voor je antwoord. Het instellen van de dome thermometer is lastig omdat deze dus bij verschillende temperaturen verschillende afwijkingen heeft. Ik zal dit eens meten met een andere thermometer op het rooster.
fantast al in kokend water gestoken?
De fantast nog niet inderdaad. Goede tip
Dat is eigenlijk de hele clou van mijn verhaal,
Hoe hoger de temperatuur hoe groter de afwijking

Dat zal heel goed kunnen. Blijf het alleen gek vinden dat bij 100 graden de afwijking max 1 a 2 graden is en bij 200 gelijk een graad of 30. Thanks anyway voor het meedenken.
 
Blijf het alleen gek vinden dat bij 100 graden de afwijking max 1 a 2 graden is en bij 200 gelijk een graad of 30

Dat komt omdat de temperatuur bij die omstandigheden (direct en indirecte gloei) door de kamado heen ook verschillend is en de thermometers zich verschillend gedragen, reactietijd etc. Richt je alsjeblieft vooral op dekern temperatuur van je produkt, da's veel belangrijker exact te meten.
 
Laatst bewerkt:
@Huisje_boompje_barbeque , Sander72 + 1. Kijk je niet blind op die thermometers.
Het enige wat echt van belang is, is de kerntemp en de garingstijd.
Tevens leuk of je indirect, of direct aan het werk bent.
Wind, regen, buitentemperatuur, inhoud vd Q, type kolen etc. Alles heeft invloed.
Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan