BasBQ
Beef en Steak

Q's eerste low & slow sessie

 

Q

Sprokkelaar
Berichten
46
  • Voordat ik me ga wagen aan PP's of BCC's ( jaaa, ik krijg de afkortingen al aardig onder de knie!) heb ik besloten om eens af te trappen met een beenhammetje. Ik zal hierbij mijn ervaringen en verbeterpunten aangeven. In de eerste plaats om ze zelf niet te vergeten  :-[. Daarnaast zijn ze mogelijk ook bruikbaar voor collega-startende-BBQers...

    Voorbereiding:

    Een paar dagen geleden heb ik kennis gemaakt met Martijn van "Vuur en Rook". Ik moest daar toch in de buurt zijn. Mijn voorgenomen aanschaf van een paar busjes "wrap en glaze", resulteerden in een halve kofferbak vol barbecue spullen.
    voor deze sessie uitgestald:

    Beenhammetje a 600 gram
    Big Bob Gibson BBQ rub
    Blues Hog BBQ sauce
    20 Ecosim briketten
    Handvol Jack Daniels rooksnippers

    Eerst het hammetje in de kruiden gezet:


    Briketten in de starter en wachten tot alles wit is. Briketten in bbq geplaatst ( indirect).
    Tot de conclusie komen dat ik beter had kunnen wachten tot de briketten echt wit en heet zijn. Wachten....
    Bij temperatuur van 150 graden, hammetje erop, kerntempmeter op 62 gaden ingesteld.
    Heeeeel erg m'n best doen om niet te kijken of alles goed gaat. ( gedeeltelijk gelukt  8)

    Na een uur tot de conclusie komen dat de kerntemperatuur bijna is gehaald, maar dat ik vergeten ben te glazen... Alsnog gedaan.
    Tijd om het vlees te laten rusten en herinneren dat ik er nog een foto van moet maken. ( moet maar even vlug met telefoon, geen denderende foto, dus)
    Hierbij het eindresultaat:


    Tijdens het rusten van het vlees vlug een salade in elkaar gedraaid en wat bruchetta's geroosterd. ( stokbrood, olijfolie, knoflook, oregano, basilicum)
    Weer rustig worden en... eten!



    Het was inderdaad smullen en smaakt naar meer. Hele hammetje is op gegaan! ( de rest ook, trouwens)
    Leerpunten ( in de eerste plaats voor mezelf, mogelijk ook bruikbaar voor anderen):

    Briketten heet laten worden. En het ook echt doen!
    20 briketten is ( in mijn BBQ) goed voor 150 graden
    Jack Daniel snippers ruiken echt naar Whisky. Zeker als ze roken!
    Op tijd glazen
    Kerntemperatuur volgende sessie eens op 60 graden zetten
    Aankomende week de buren uitnodigen voor sessie. Al was het maar om te voorkomen dat ze denken dat ik een illegale whisky stokerij ben begonnen!

    Aanvullende tips van de pro's zijn uiteraard van harte welkom!

 
Prima geregeld zou ik zeggen, had graag een stukje geproefd.

 
Ziet er toch prima uit dat beenhammetje, niks mis mee
 
Ziet er goed uit voor een eerste low and slow sessie.
Bordje mooi opgemaakt, dat zien we graag.Hammetje nog lekker mals?
Dat met die bruchettas ga ik ook maar eens proberen. De overige familieleden zijn nogal van het stokbrood namelijk :)
 
Leuke sessie ziet er goed uit dat beenhammetje.
 
Ziet er erg lekker uit. Ook maar eens een keer proberen
 
Ziet eruit als een perfect bordje!
 
Lekker hoor, dat lust ik ook wel!! :D
 
Q zei:
Weer rustig worden en... eten!

Zoooo herkenbaar! Ik zit soms met een verdwaasde blik aan tafel na een sessie, " ik hier?" Omdat het zo ontspannen is, dat BBQ-en ;)
Maar al met al een erg leuk stukje om te lezen dus, en gewoon doorgaan, de kop is eraf moet je maar denken.
 
Dat ziet r prima uit en lijkt me een goeie sessie geweest :)
 
Ziet er lekker uit .
Ze waren hier bij de supermarkt in de reclame dus heb er gelijk een paar ingeslagen.
Eens kijken of ik zeer ook zo lekker kan laten uitzien :p
 
Mooi man!!

ziet er zeer goed uit!
 
Dat lust ik vast wel ;)
 
Dank voor al jullie leuke reacties. Geeft inspiratie om op de ingeslagen weg door te gaan!~
Ik voel een nieuwe verslaving opkomen.......
 
Terug
Bovenaan Onderaan