BasBQ
Beef en Steak

Pulled turkey

ranonkel

Vuurmaker
Berichten
68
Gister van een vriend 2 kalkoen poten gekregen. Aangezien ik geen ruimte in de vriezer had voor deze knotsen vandaag meteen maar gemaakt.
Het was voor mij de eerste keer dat ik kalkoen gemaakt had. Wist eerst niet echt wat ik er nou mee aan moest dus toen maar voor pulled turkey gekozen.

Ik heb eerst het vel er af gehaald aangezien daar de meeste smaal in gaat zitten. er bleek een stevig vlies onder te zitten dat ik er niet echt vanaf kreeg zonder het vlees mee te trekken. Dit dus grotendeels laten zitten en bestrooid met piri piri kruiden.

Vervolgens op de bbq op 110 graden met een paar blokjes appelhout. Het duurde langer dan verwacht voor dat de poten 85 graden hadden bereikt. Ze hebben er uiteindelijk van 12 uur tot ongeveer half 8 op gelegen. Tot ongeveer 63 graden ging het snel, toen kwam de stijging vrijwel tot stilstand. Ik ken dit van pulled pork maar had het niet verwacht bij kalkoen.

Uiteindelijk de poten een half uurtje laten rusten en toen uit elkaar getrokken. Wist niet dat er zo veel pezen in zitten. Maar toen het vlees daar eenmaal tussen uit was ging het pullen prima.

Al met al best een smaakvol stuk vlees. En leuk om een keer te maken.

20230328_115653.jpg

20230328_120523.jpg

20230328_130136.jpg

20230328_202812.jpg

20230328_211358.jpg
 
Dat ziet er heerlijk uit.
 
Grappig. Zou je het aanraden?
 
Het ziet er lekker uit en het is weer eens wat anders (y)
 
Altijd lekker.
Als tempstijging stopt inpakken in alu folie dan gaat het sneller.
 
Mooi experiment!

Ziet er lekker uit.
 
Grappig. Zou je het aanraden?
Ik vind het zelf lekker. Het heeft in vergelijking met kip een heel uitgesproken smaak.
Ik zou een volgende keer wel proberen het vlies er vanaf te krijgen. Het is heel taai geworden en het was best een werk om het vlees daar vanaf te krijgen.
 
Altijd lekker.
Als tempstijging stopt inpakken in alu folie dan gaat het sneller.
Dit is iets voor de volgende keer inderdaad. Nu niet gedaan omdat het best een lekkere korst leek. Die korst bleek achteraf zo taai dat die niet te eten was.
 
Ziet er wel erg heerlijk uit hoor..
 
Terug
Bovenaan Onderaan