BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
Pulled pork, vrijdag gestart in de stro-men-de regen. Vrienden van mij gaven een feestje en toen ik vroeg of ik iets kon meenemen (dat moet je dus NOOIT vragen!!!!) was het antwoord, ja misschien kun je pulled pork maken? hmmm... hoeveel mensen komen er dan? nou dat weten we niet, doe maar 6kg. oh, en neem bbq saus mee. en coleslaw. broodjes regelen we zelf wel. jaja...

Dus ik had een goede 6.5 kg varkensschouder gehaald, en in de rub gezet. Ik had nog zelfgemaakte rub liggen. Ik zag wel dat die begint te klonteren, vooral het knoflookpoeder dat ik zelf fabriceer klontert graag. Misschien toch eens uitpluizen wat dat antiklontermiddel is dat ze er in de winkel bij doen, en of daar een leuk diy alternatief voor is...

oFwteNkl.jpg


aqiTgPll.jpg


Het regende dus zowat de hele dag...

EzXlKXhl.jpg


Vrijdagavond toen er vanalles niet gebeurde (geen foto's) had ik een mooie bark en regende het in via de top vent, toen heb ik een paraplu boven de bbq gestald. En pasta gemaakt voor het avondeten... onder heel veel luid protest. Ik had de bbq voor de open serredeur geparkeerd zodat ik de regen niet in hoefde, dus kennelijk rook het bij de voordeur al naar pulled pork. Toen het tijd was de boel in te pakken, heb ik de hele zwik overgeheveld naar mijn oven. Die heeft een nachtje op 80 graden gestaan, en de volgende dag heb ik de oven op 120 graden gezet. Dat beviel wel goed! Keurig volgens plan om 2 uur klaar, in een paar handdoeken wikkelen, mee naar de party en daar om een uur of 4 de boel gepulled, was nog netjes heet  en zo hadden we 'verse' pulled pork. Het was zo top sappig dat ik er niet eens saus doorheen gemengd heb, zo konden de mensen zelf een beetje kiezen.

Voor op het broodje had ik een ananas-melasse bbq saus (ik heb inmiddels zoveel ingredi?nten vervangen uit het recept van Domi's n?4 Sweet BBQsauce dat ik het nauwelijks meer zo durf te noemen ; ) en ik had er deze coleslaw van amazing ribs bij. Die vond ik wel goed! voor mezelf doe ik meestal dikke griekse yoghurt met mayo door de coleslaw en dat ga ik ook niet zomaar omgooien, maar een scheutje azijn uit de augurken pot vond ik wel een slimme toevoeging aan de dressing.

En omdat ik er zelf van hou had ik ook north carolina azijn chili saus gemaakt. Dat was wel grappig, sommige mensen waren wild enthousiast daarover en liepen rond op zoek naar dat zwarte flesje en anderen vonden het he-le-maal niks die azijn op hun lekkere pulled pork.

Het feestje was in elk geval een mega succes! Maar in de hectiek heb ik ook weer vergeten om plaatjes te schieten...

Dus ik heb alleen een leftover broodje van vandaag gekiekt. nou eigenlijk niet, ik had hem op voor ik er aan dacht. manlief (die zijn pulled pork verdrinkt in MISDADIG veel saus maar daar zeg ik natuurlijk niks van) heeft wel een foto gemaakt:

TIwymvZl.jpg


En dan is er nog genoeg voor een broodje, ik sta echt wel weer paf hoeveel mensen hebben weggezet...  :p





 
Leuk verslag en leuk dat je zelf je sauzen en rubs maakt.
Ziet er heerlijk uit.
Maar vertel eens: hoe maak je zelf knoflookgranulaat?
Lijkt mij leuk om te doen.
 
Bonnie f zei:
Leuk verslag en leuk dat je zelf je sauzen en rubs maakt.
Ziet er heerlijk uit.
Maar vertel eens: hoe maak je zelf knoflookgranulaat?
Lijkt mij leuk om te doen.

eigenlijk heel simpel, je neemt knoflook en droogt dat. kan in de oven (laagste stand) of in een dehydrator als je die zou hebben. omdat het lang duurt en de oven stroom trekt had ik er gelijk vanalles in gedroogd, ook uien. en ik droog zo ook wel eens pepers als er teveel tegelijk rijp zijn en ik heb zelfs wel eens paprikapoeder gemaakt.

oh kijk, ik heb mijn eigen post teruggevonden waar ik het een keer in heb laten zien, het staat onder de runderrib. :p handig toch zo'n forum.

ik vind de smaak veel beter, als je knoflookpoeder of paprikapoeder proeft... sommige merken smaken echt niet zo lekker vind ik. maar ik ben dan ook nogal een extreem moeilijke eter  :D

in bbq sauzen gebruik ik het trouwens niet, daar gooi ik verse knoflook in, of verse ui.
 
Lekker hoor, lust ik wel!

(Drogen kan uiteraard ook in de bbq . Geeft je eveneens de mogelijkheid om rooksmaak toe te voegen als je dat zou willen. )
 
Terug
Bovenaan Onderaan