BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork vragen

Marc17960

Kooltjesharker
Berichten
116
Als ik alle sessies lees over Pulled Pork gaat iedereen inpakken op een bepaalde temperatuur en bij de voorbereiding van het vlees wordt al het overtollige vet weggesneden .
Wat is hiervan de meerwaarde op het eindproduct.
Ik heb nog maar een paar keer Pulled Pork gemaakt en telkens niet ingepakt en de laatste keer zelfs een 1.5 cm dikke vetlaag, want het was duroc varken, laten zitten. De eerste sessie die ik had was een stuk van 1.150 kg , zeer weinig vet aan de buitenkant en heeft 12 uur op het ei gelegen aan 105?. De laatste was er eentje van 2.5 kg en dit heeft een 17 tal uur geduurd.
Het eindproduct is super mals, enorm sappig en ik voeg mijn sauzen toe na het uit elkaar trekken van het vlees. Dus iedereen kan kiezen wat voor saus hij eventueel zou willen hebben.
 
Het vet aan de buitenkant kan ervoor zorgen dat zich op die plekken geen bark vormt doordat het vet wegsmelt en de kruiden meeneemt.
Door het vlees in te pakken voorkom je dat het vlees uitdroogt en je kan de lengte van de sessie veel beter bepalen. Dat is wel handig als je gasten krijgt.
 
Ik maakte het ook wel eens van een hele schouder, zonder inpakken, en dat werkt ook prima. Maar het is wel wat Frits zegt: duurt dan wel 15+ uurtjes... En ingepakt ben je met 8 klaar en is het ook heerlijk. Dus qua brandstof en planning pak ik tegenwoordig ook liever in.
 
hier het zelvde.. inpakken omdat het anders veel langer duurt, eindresultaat is goed
 
Inpakken doe ik ook, niet alleen voor de snellere bereiding maar veel belangrijker het vlees wordt veel malser en sappiger!
Dat de bark niet meer krokant is boeit me eigenlijk niet, na het pullen wordt hij sowieso zachter als het met de rest van het vlees vermengd wordt
 
Ik maak ook altijd gebruik van nosko's zijn recept.
Scheelt tijd en het vlees is een stuk sappiger.
 
ik begrijp het wel. Ik begreep er namelijk niets van dat mijn picnic (schouder en nek) na 16 uur nog niet klaar was.

ok? ok?, het was een stuk van 4500 gram.

Maar ik ga volgende keer ook voor een procereur van Noskos... ;)
 
Frits zei:
Het vet aan de buitenkant kan ervoor zorgen dat zich op die plekken geen bark vormt doordat het vet wegsmelt en de kruiden meeneemt.
Door het vlees in te pakken voorkom je dat het vlees uitdroogt en je kan de lengte van de sessie veel beter bepalen. Dat is wel handig als je gasten krijgt.
Ik moet zeggen dat er zich op het vlees een mooie laag vormt van de kruiden en de restanten van het vet. Dit zorgt er ook voor dat je vlees enorm sappig blijft en eigenlijk niet kan uitdrogen. Toen ik na de sessie van 17 uur in het vlees prikte om het eraf te halen en in te pakken voor te rusten, liep het vocht eruit. Als je weet dat een sessie bv 16-17 uur duurt zie ik geen enkel probleem.
Ik ga er misschien ver in maar heb je dit artikel al eens gelezen?
http://www.huffingtonpost.com/craig-goldwyn/physicist-cracks-bbq-mystery_b_987719.html
 
Volgens mij is deze stelling al lang bekend bij de meeste BBQ-ers en daarom wordt bij wedstrijden het vlees in alu-folie gepakt om het verdampen van oppervlakte-vocht te voorkomen.

Volgens het door jou aangehaalde artikel is een harde bark zelfs het bewijs van te hard geroosterd vlees (even los van de voorkeur van de eters...).

Dus, volgens mij en vele anderen zoals Noskos: Piggie inpakken, wellicht lakken/sauzen voor de smaak, en genieten.

Lekker old-skool 17 uur of langer BBQ-en is natuurlijk top, maar voor velen niet te doen.

Gr. Erwin
 
eamesz zei:
Volgens het door jou aangehaalde artikel is een harde bark zelfs het bewijs van te hard geroosterd vlees

Lekker old-skool 17 uur of langer BBQ-en is natuurlijk top, maar voor velen niet te doen.

Gr. Erwin
Ik heb nooit gezegd dat de bark die ik heb hard was, ze was zacht, zeker waar het vet zat en helemaal niet hard waar er geen vet was.
Wat de 17 uur betreft, heb ik ook gezegd dat als je dit weet, dit eigenlijk geen enkel probleem kan zijn.
Mijn vraag was eigenlijk wat zou de beste smaakmethode zijn, onafhankelijk van de tijd, want wat primeert is toch wel de smaak als je iets maakt, zelfs moet ik dit dan 17 uur of meer op het ei leggen. De beste stews en stoofpotjes kun je ook niet forceren zonder smaak in te boeten, toch???
 
Marc, ik ben blij om te lezen dat je PP na 17 uur, zonder inpakken, lekker mals is en nog vol met vocht is.

Maar het artikel dat je aanhaalt zegt eigenlijk hetzelfde als ik. Tijdens de zone verdamt er vocht in je vlees dat verdampen kost energie en daardoor blijft de temp van je vlees gelijk, net zoals bij ons als wij transpireren.

Dat vocht komt uit je vlees en is vocht wat je nodig hebt om niet uit te drogen.

Door inpakken heeft het zweten geen 'nut' daar het vocht niet meer kan verdampen hierdoor blijft het vocht in je vlees en houdt je een sappiger resultaat over.

De beste stews en stoofpotjes kun je ook niet forceren zonder smaak in te boeten, toch???

Als inpakken hetzelfde is als forceren dan kan ik je zeggen dat het niet aan smaak in boet, sterker nog het resultaat is beter! Dat vind ik niet alleen, bijna iedereen op het wedstrijd circuit pakt zijn butt in, en dat zou niemand doen als de smaak er ook maar ietsjes minder van werd.

Er heerst hier in Nederland, op sommige plekken, het hardnekkige idee dat je niet moet inpakken, dat de bark hard moet zijn, dat inpakken hetzelfde is als koken (btw. bij spareribs zien ze dat dan weer niet ;) ).
Deze mensen zijn in mijn ogen blijven stilstaan. Ook ik heb sessies gedaan van meer dan 16 uur, maar de resultaten van die sessies kunnen niet tippen aan de resultaten behaalt met de wedstrijdmethode.

Je zou het een keer kunnen proberen.
 
Heeft het  inpakken op wedstrijden niets te maken met een betere controle van de tijd?
Hier ben je gebonden aan een tijd waarop je je vlees moet inleveren, en wanneer je niet inpakt heb je hier geen of bijna geen vat op?
 
Tijd is een factor, maar taste en tenderness is de belangrijkste. Bij de wedstrijden heb je meer dan 24 uur dus inpakken hoeft niet vanwege de tijd
 
Ik ga met Frits mee, gewoon een keer proberen. Vind je het niks dan kun je toch gewoon de volgende keer weer de hardcore variant doen...
Dat is toch het leuke van deze hobby, je kunt lekker vari?ren en vergelijken...
 
Bij niet inpakken deed ik altijd zo'n 18 uur over een sessie, dus ook dat is prima te timen. Maar wat Frits ook al aangeeft met inpakken krijg je een hardere buitenkant, dit omdat al het vocht daar is verdampt. Een korstje op mijn vlees vind ik lekker, maar niet een dikke uitgedroogde laag. Met inpakken krijg je een zachtere bark en sappiger vlees. En om nog maar eens met Frits mee te gaan, als je in de VS $10.000 kunt winnnen bij een wedstrijd, dan ga je echt niet op op smaak beknibbelen omdat het eerder klaar is ;)
Ook mijn eigen ervaring, en ik heb tientallen keren pulled pork gemaakt op beide manieren, is dat de ingepakte sappiger en lekkerder is.
 
Ik zal weer even lekker tegen de stroom in gaan :D

Want mijn (!) idee is dat inpakken bij wedstrijden wel voornamelijk (!) gebruikt wordt om meer controle over het bereidingsproces te hebben.

Je hebt een planning en dan wil je dat vlees gewoon uiterlijk op een bepaalde tijd klaar hebben en niet afhankelijk zijn van hoe lang 'the zone' duurt aangezien dat met ieder stuk vlees anders is.
Ja, er blijft met inpakken meer vocht in het vlees maar dat is met name aan het oppervlak aangezien inpakken het verdampen daar juist tegen gaat. En doordat het vlees zweet, hangt de temperatuur en duurt het langer. MAAR malsheid en smaak wordt m.i. niet bepaald door de hoeveelheid vocht maar grotendeels door het vet wat in het vlees zit. En vet verdampt niet. Als vocht voornamelijk bepalend zou zijn voor malsheid van vlees dan zou de plofkip heerlijk moeten zijn.

Met niet inpakken verdampt het vocht aan de oppervlakte en dan krijg je daar dus een stevige bark, die wat mij betreft lekkerder is dan een zachte buitenkant. Zeker wanneer je deze mengt met het sappige vlees van de binnenkant.

Wil niet zeggen dat vocht niet belangrijk is voor de algemene malsheid, want zou je al het vocht eruit halen dan is het ook niet te eten. Maar inpakken zorgt bij dit soort (!) grote stukken vlees dus alleen voor behoud van vocht aan de oppervlakte; niet meer niet minder.

Dan komen we aan bij smaak; tja, een subjectiever onderwerp kan je niet hebben volgens mij. Bij een wedstrijd wordt er wel heel anders met smaak omgegaan en naar gekeken en dit is niet te vergelijken met een smaaktest in b.v. priv?-sfeer.

Als ik thuis PP maak, dan gebruik ik met name procureur of Boston Butt. Pekel ik deze een avond van te voren met alleen fijn zeezout. Was en droog ik deze de volgende dag en kruid vervolgens alleen en enkel met versgemalen 4-seizoenen peper. Daarna op de WSM met rookhout en zonder inpakken wacht ik rustig tot deze klaar is.

Ongeacht wat ik vind, maar vrienden/familie/kennissen hebben inmiddels allemaal meerdere wedstrijden bezocht en PP bij meerdere wedstrijdteams kunnen proeven en dit is incl. teams die bij de betreffende wedstrijd in de top 10 zijn ge?indigd.
Maar 1x raden welke PP ze tot op de dag van vandaag het lekkerst vinden :)

Een hele tijd terug heb ik twee procureurs tot PP klaar gemaakt; eentje op mijn manier en eentje op de wedstrijd manier met inpakken. Die zonder inpakken duurde uiteindelijk ruim 3 uur langer (beide ongeveer hetzelfde gewicht), maar bij een blinde smaaktest door het bezoek werd ook hier de niet ingepakte als lekkerder ervaren.

Advies is om dit zelf ook een keer te proberen en dan zelf te bepalen wat voor jou het beste resultaat geeft. De mensen uit je omgeving blind laten proeven en hun mening laten geven kan daarbij helpen. Maar zoals al gezegd is smaak heel subjectief en kan het bij jou een heel andere resultaat geven. Wat bij de ??n wel werkt hoeft bij een ander niet altijd hetzelfde te zijn. Mooi dus dat jezelf alle controle hebt :)
 
Je haalt twee dingen door elkaar Danny malsheid en smaak. Een plofkip is heerlijk sappig en mals omdat ze daar 25% extra vocht in jassen, smaak is een ander iets.
Zoals ik al zei,alle niet ingepakte stukken vlees waren nagenoeg rond de 18 uur klaar,  dus ook dat is prima te timen.

Het is gebruikelijk om magere stukken vlees te pekelen omdat deze van nature weinig vocht bevatten, op die manier zorg je dat ze minder snel uitdrogen op de BBQ, denk aan een varkenshaasje en kipfilet. Een avond van te voren een butt in de pekel hoeft dus niet, het vlees is vet genoeg van zichzelf en in ??n nacht zul je nooit met je pekel het midden van je vlees bereiken, denk maar even aan een stukje buikspek als je bacon maakt, dat lukt ook niet in een nacht en dat zit vol in het zout.

Blind proeven is een goede methode om erachter te komen wat je lekkerder vindt. Je vrienden vragen welke pulled pork ergens het lekkerste is niet ;) En wat is het referentie kader van de mensen die proeven. Iedereen maakte tot voor kort PP met een harde bark en het lijkt erop dat men dat dus verwacht. Maar bark hoort niet knapperig te zijn, een halve cm uitgedroogd vlees is mijns inziens niet echt smakelijk.
Just my 2 cents...
 
Ik heb al heel wat PP geproefd en ben het 200% met Dennis en Frits eens, een ingepakte PP is malser en sappiger dan de Old school.
Mijn meisje vond PP nooit zo bijzonder, totdat ik ging inpakken, nu vind ze PP helemaal te gek.
En ze is een ZEER kritische Tante qua eten!!
Ik begrijp dus echt niet waarom mensen de Old school lekkerder vinden, ook als je al ziet wat er aan smaakvol vleesvocht in de alu folie zit na uitpakken die je weer bij je PP voegt na het pullen.
Op Tony Stone ook heel wat PP geproefd en ik weet dat bijna iedereen hem inpakt, die van de Sea Side Smokers was heerlijk maar die van de titelverdediger LLS vond ik niet lekker ik weet niet of LLS inpakken maar hij was droog en er zat een nare bittere nasmaak aan (sorry LLS)
 
Mmhhh...volgens mij worden er wat dingen door elkaar gehaald maar niet door mij als ik mijn verhaal zo terug lees :)

Zoals al gezegd is smaak subjectief. Wat de ??n lekker vindt dat vindt de ander niet. Daar heb je geen referentiekader voor nodig want iets vindt je lekker of niet. Wat ik in mijn verhaal aangeef is dat mijn kennissenkring/familie/etc. mijn PP prefereren boven een PP die op wedstrijdmanier klaar gemaakt is. Wat andere mensen daar van vinden is totaal aan hun en die hebben dan een andere smaak dan mijn groep waar ik het over heb.
Bottomline; je zal zelf beide manieren moeten proberen om voor jezelf te bepalen wat je het lekkerst vindt ongeacht wat wij hier allemaal roepen.

Ik pekel trouwens niet in de veronderstelling dat het hele stuk vlees daardoor beinvloed wordt maar wel om vocht te onttrekken aan de buitenkant zodat ik een stevige bark krijg. Nu weet ik niet op wat voor temp de meeste hier PP maken maar ik heb nog nooit in de bijna 10 jaar dat ik het maak een bark cq. droge buitenkant gehad van 2 cm.

Dus old school of niet; de ene vindt een natte PP-bark lekker, de andere een droge bark. En het vocht wat je opvangt met inpakken.....ach, met een kwalitatief goed stuk vlees waar voldoende vet in zit heb je dat helemaal niet nodig.
Prima mss voor wedstrijden maar zoals al gezegd kijkt een jury heel anders naar het vlees dan dat mijn bezoek thuis doet. En thuis Q ik toch echt voor het bezoek en niet wat een jury op een wedstrijd het zal vinden.

Enne Dennis....je wilt toch niet beweren dat plofkip lekker is vanwege het vocht wat ze daarin pompen enkel om het gewicht te verhogen. Al dat vocht komt er weer net zo hard uit bij het bereiden van de kip. Zelf pekelen werkt natuurlijk wel goed, maar een goede vette niet-plofkip staat wat mij betreft toch wat hoger op de ladder :)

Dus lang verhaal kort; zelf beide methoden proberen en bepalen wat jij en/of je bezoek het lekkerst vindt.
 
Inpakken, niet inpakken en of pekelen....
Ik zeg: we doen een blindproeverijtje op de volgende meating!
(Zorg ik wel een keer voor de sat? Danny ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan