BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork: vraagje over wedstrijdrecept.

 
 

Dabok

Kooltjesharker
Berichten
149
Zaterdag is de dag. Dan ga ik voor mijn eerste Pulled Pork. Bij B&S een Picknick besteld en die is vandaag bezorgd. Ze hadden alleen de zwaardere Picknick's op voorraad, dus er ligt nu een homp vlees van bijna 5 KG te wachten om gerookt te worden. Veuls te veel vlees voor 2 personen, maar ik las al eerder dat je het bereidde vlees prima kunt invriezen, later kunt eten of andere dingen mee doen. Dus die 5 KG komt wel een keer op, schat ik in  :p

Ik wil het bereiden volgens het zogenaamde wedstrijd recept. Dit recept gaat echter uit van een procureur van 2,5 - 3 KG. Nu neem ik aan dan 'mijn' 5 KG Picknick  langer nodig heeft dan 3 KG procureur. Wat moet ik doen? Gewoon vlgs recept 5 uur aanhouden op 121 graden, 2 uur met glaze en dan inpakken tot 88 graden kerntemperatuur, waarbij het laatste stadium dan vermoedelijk langer gaat duren dan bij minder zwaar vlees? Of moet ik het eerste stadium verlengen naar (ik noem maar wat) 7 uur en de rest hetzelfde doen?
 
De hoemp vlees doormidden snijden en de rest invriezen :D
Dan heb je nog veel te veel voor 2 personen
 
Ik zou het wedstrijd recept aanhouden, hij zal waarschijnlijk anderhalf ? twee uur langer over doen
 
Check.
Dan wordt het dus 5 uur op 121 graden, 2 uur in de glaze en ingepakt de 88 graden kerntemp afwachten.

Veel dank voor de reacties! Foto's van de sessie volgen zaterdag.
Ben zo benieuwd hoe PP nou smaakt....
 
leuk, benieuwd naar je fotos, en natuurlijk hoe het smaakt als het klaar is.
 
zit trouwens te denken, de opmerking over in 2 stukken snijden lijkt me om meerdere redenen niet zo gek.

1. je hebt gewoon een stuk van 2,5 kilo en wat in de vriezer

2. als je wel besluit ze tegelijk te maken heb je stukje meer bark, altijd lekker zou ik zeggen.
 
Derooie zei:
zit trouwens te denken, de opmerking over in 2 stukken snijden lijkt me om meerdere redenen niet zo gek.

1. je hebt gewoon een stuk van 2,5 kilo en wat in de vriezer

2. als je wel besluit ze tegelijk te maken heb je stukje meer bark, altijd lekker zou ik zeggen.

Toen ik die post van Mitch01 las, dacht ik hetzelfde. Echter: de homp Picknick lag al in de vriezer en om het te halveren zou ik het moeten ontdooien. En daarna onbereid weer invriezen lijkt me onverstandig. Dan maar in 1 stuk op de Q en het resultaat invriezen. Wel iets om te overwegen bij een volgende homp....
 
Door je picnic loopt ook nog eens een groot bot, dat snij je niet even zo door ;)

Gewoon recept volgen, na vijf uur insmeren, twee uur later inpakken en dan door garen tot 88-90?C.

Wat er overblijft invriezen en je hebt een stuk meer ruimte in je vriezer ;)
 
Edwin zei:
Derooie zei:
zit trouwens te denken, de opmerking over in 2 stukken snijden lijkt me om meerdere redenen niet zo gek.

1. je hebt gewoon een stuk van 2,5 kilo en wat in de vriezer

2. als je wel besluit ze tegelijk te maken heb je stukje meer bark, altijd lekker zou ik zeggen.

Toen ik die post van Mitch01 las, dacht ik hetzelfde. Echter: de homp Picknick lag al in de vriezer en om het te halveren zou ik het moeten ontdooien. En daarna onbereid weer invriezen lijkt me onverstandig. Dan maar in 1 stuk op de Q en het resultaat invriezen. Wel iets om te overwegen bij een volgende homp....

Ja als ie al in de vriezer lag, goed punt.
 
noskos zei:
Door je picnic loopt ook nog eens een groot bot, dat snij je niet even zo door ;)

Gewoon recept volgen, na vijf uur insmeren, twee uur later inpakken en dan door garen tot 88-90?C.

Wat er overblijft invriezen en je hebt een stuk meer ruimte in je vriezer ;)

En ook het bot lijkt me inderdaad lastig. Bij picnic zit bot dus echt in het stuk? Bij procureur die ik bij slager haalde zat ie aan buitenkant.
 
Derooie zei:
En ook het bot lijkt me inderdaad lastig. Bij picnic zit bot dus echt in het stuk? Bij procureur die ik bij slager haalde zat ie aan buitenkant.
Een picnic is een amerikaanse snit, procureur een Europese, die beestjes worden dus gewoon op een andere manier in stukken gesneden
 
Ja dat vond ik op google ook idd. Nu de hamvraag, is er een algemene concensus over welk stuk het best gebruikt kan worden? Picnic, boston butt of procureur? Of is er misschien al eens een leuk draadje voor opgezet?
 
In de VS wordt voornamelijk butt gebruikt bij wedstrijden. Voor mijn eerste PP heb ik bij de slager een varkenspoot besteld. Na wat onderzoeken kwam ik op procureur.
Barbecue is in essentie van een goedkoop stuk vlees waar je niet zoveel mee kunt toch iets lekkers maken. Bij die filosofie past procureur prima. Het is hier vrij goedkoop te krijgen en zit net als een butt hoog op het varken.
Alleen voor een butt moet je een hoop moeite doen om hem te vinden. Daarbij kost het nog eens een berg extra.
Tuurlijk er lopen wat andere spiergroepen door, maar voor pulled pork is het een prima stuk vlees.
Als je wedstrijden gaat doen dan moet je butt of picnic gebruiken, dat zijn nou eenmaal de regels. Maar voor gewoon thuis gebruik trek ik een mooie, goedkope procureur uit het schap.
 
Terug
Bovenaan Onderaan