BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork van Gilles

 
 

Gilles

Stoker
Berichten
279
Bij deze het resultaat van de run.

Vlees van 4.5kg kwam woensdag middag bevroren binnen van Beef & Steak; Allereerst een dag + nacht in in een bak met water in de magnetron gelegd en donderdag ochtend verhuisd naar de koelkast. Vrijdag ochtend was hij gelukkig ontdooid. Donderdag avond de rub gemaakt;

2015_07_02_17_54_18.jpg


2015_07_02_17_58_21.jpg


2015_07_02_17_58_11.jpg



Vervolgens vrijdag ochtend het vlees voorbereid (+/- 500 gram vet weggesneden) en ingesmeerd + geinjecteerd met de rub:

2015_07_03_08_19_23.jpg


2015_07_03_08_31_32.jpg



Toen de BGE Large in elkaar gezet en de temperatuur sensor gecalibreerd;

IMG_20150703_WA0001.jpg


2015_07_03_13_55_09.jpg



Vlees uit de koelkast gehaald, helaas was veel van de injectiemix eruit gelopen...

2015_07_03_17_01_37.jpg



Op goed geluk toch maar op de bbq gezet en uiteraard de glaze en eindsaus gemaakt (geen foto's van);

2015_07_03_16_57_54.jpg


2015_07_03_21_22_02.jpg



Om 00:15 was het vlees klaar volgens de heatermeter, maar 's ochtends pas getrokken.

2015_07_04_07_48_20.jpg


2015_07_04_08_31_18.jpg


Resultaat; 2.5kg vlees over!



Wat zou ik volgende keer anders doen?

De bbq later aanzetten; nu weet ik dat een stuk van 4.5kg in dit geval er 7 uur over deed ipv de 16 uur die ik berekend had. Nu kwam ik midden in de nacht uit en dat is best vervelend. Gelukkig was het mooi weer en heb ik lekker buiten kunnen zitten met wat vrienden, maar de volgende keer gaat het dus ongeveer 8-10 uur voordat het klaar moet zijn pas op de bbq.

Betere houtskool gebruiken; ik had black ranch en netjes de grootste stukken op het rooster gelegd, en de kleinere stukken eromheen. Toch is de houtskool niet recht omlaag opgebrand maar schuin omlaag, misschien komt dat door de heatermeter.

Niet met een mixen 'pullen'; na het grof pullen met de vorken had ik met de mixer alles klein gemaakt, te klein welliswaar want zoals je ziet is het vrij klein vlees geworden.

Noskos recept beter volgen; ik heb wat dingen anders gedaan. Ik had bijvoorbeeld geen uienpoeder meer voor de injectiemix want het laatste restje uienpoeder had ik door mijn rub gedaan. Als vervanger maar ui heel fijn gesneden en die even laten 'trekken' in de injectiemix.

Niet alle appelsap opdrinken; we hadden die avond een bbq en toen is alle appelsap op gegaan. Door de eindsaus moest ook appelsap dus heb ik maar een pakje 'perzik-appelsap' van mijn zoontje opgeofferd ;)

Ook zilverfolie in de druippan doen; wat een rotwerk is dat schoonmaken!



p.s. ik heb ook een screenshot van de heatermeter graph, maar die ligt nog thuis.
 
Gilles,

At your service ;) en gefeliciKnorried. Ik denk zomaar dat je een Knorretje gaat krijgen.
 
maar was het lekker?

je eerste PP is iig een feit. en mooi dat er wat te verbeteren blijft.
Kan je het nogmaals maken  :D
 
Hoe was ie. ??? :D
Blijft lekker PP en als je het iedere keer net niet goed genoeg vindt kun je blijven oefenen. ;)
 
ziet er lekker uit hoor
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!

De volgende keer het ge?njecteerde vlees in keukenfolie wikkelen, dan blijft het vocht er in.
Het stukje over in een bak met water begrijp ik niet helemaal.... Waarom niet in de koelkast laten ontdooien, ivm de voedselveiligheid?
 
Nice, gefeliciteerd met je knorretje!
 
Bedankt voor het varkentje!

Eas zei:
Hoe was ie. ??? :D
Blijft lekker PP en als je het iedere keer net niet goed genoeg vindt kun je blijven oefenen. ;)

Hij was overduidelijk toch sappig toen ik hem uit elkaar trok, heerlijk dat geluid en hij smaakte naar (appel)rookhout.

Nog een dingetje wat ik zal verbeteren de volgende keer.. Rookhout verder van de eerste kolen wegleggen, nu ging de bbq als een stoomboot tekeer voor een half uur, terwijl er nog geen vlees op lag.. beetje jammer :)

Ceriel zei:
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!

De volgende keer het ge?njecteerde vlees in keukenfolie wikkelen, dan blijft het vocht er in.
Het stukje over in een bak met water begrijp ik niet helemaal.... Waarom niet in de koelkast laten ontdooien, ivm de voedselveiligheid?

Bedankt voor de tip! Het vlees kwam bevroren binnen en was gevacumeerd, dus ik moest het snel ontdooien. In een ander topic vond ik de tip om het dan in een bak met water in de magnetron te leggen. Hierdoor gaat het niet (te) snel maar toch sneller als buiten de koelkast en minder snel als helemaal uit de koelkast want het water is ook gewoon koud. Dat bleek wel, want vorige week donderdag ochtend toen ik het vlees uit de magnetron haalde (daar had ik het neergezet, omdat de magnetron ook nog een isolerende werking heeft) zat er een dun laagje ijs in de bak met water. Temp was 4 graden!

Toen heb ik de bak met water verversd en het vlees daarin naar de koelkast verhuisd zodat het (rustiger) kon door ontdooien. Kerntemp van het vlees was 3.5 graden toen ik het op de bbq gooide.
 
lekker hoor, gefeliciteerd met je knor
 
Ziet er goed uit hoor. Mooi gedaan. En wat is er mooier dan het nogmaals willen doen!
 
mooie foto's Gilles!
was er nog wat over lol!


B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan