BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork van een eigenwijs biggetje

 
 
 

BearGrills

Sprokkelaar
Berichten
41
Als beginnende Qer droomde ik al een tijdje van mijn eigen Pulled Pork op de Weber OTP57. Afgelopen woensdag was het zover!

Ik heb alle staten van emoties die er zijn beleefd: enthousiast, blij, energiek, verbaasd, gefrustreerd, teleurgesteld, opgewekt, voldaan, en de rest Haha

Uiteindelijk veel geleerd van de dag, het ging met vallen en opstaan maar ik sloot af met en voldaan, goed gevoel over de bbq sessie.

Mooi stukje procureur bij de lokale slager gehaald. Gemarineerd in de rub(recept Smart BBQ Julius Jaspers)En de coleslaw gemaakt.
9122c14698b140aa01b59998fd4f7980.jpg

2161a795b96d42829dc4833e957543ba.jpg

9c571813754d42e36bd64b50def4b396.jpg


De bedoeling was om de PP om +-18:00 te eten (ik heb een kleine van 3 dus er zat niet veel flexibiliteit in) ik rekende een tijdschema voor van 12 uur bereiding met ruimte voor een beetje uitloop.

Om 04:30 lag het vlees op de Q
ad8217a2287685880cbaecb6d951f984.jpg

fff6241018e39bbdda5070c8df8bf171.jpg


Langzaam steeg de temperatuur, zo rond 10:00 zat de KT op 60 graden.
4bcafa54b55540b00b31d0c63b5a8bc1.jpg

3fbed6fd0b443fe2d0b1ef3472aa4e35.jpg


Resultaat tussentijds rond 11:00
a51e053519e12b879574ddb2f973d93c.jpg


En toen: steeg de temp al een tijdje niet meer, ok? het vlees zit dus in de zone... Ik moet geduld hebben.
11uur: 65 graden
12uur: 65 graden
13uur: 65 graden
14uur: 65 graden
Hoe lang duurt die zone nog??

Even ge-appt met een ervaren Qer, die wees me op een fout die ik een paar foto's hierboven had gemaakt.

De ingebouwde thermometer van Weber wijkt af van de realiteit,(ongelofelijke rookiemistake!) zodoende een 2e FANTAST in gebruik genomen voor de werkelijke temperatuur. Verschil was meer dan 20 graden! Ik zat de PP tussen de 75 en 80 graden te Qen ipv 100-110.

Balen balen, maar gedane zaken nemen  geen keer, dus doorgaren naar 88 graden KT.

De temperatuur liep verder goed op maar om 18:00 ver verwijderd van de uiteindelijke temperatuur en heb met een verslagen gevoel voor de kleine jongeman en vrouw een snelle hap gehaald bij de cafetaria . (Hebben ze in ieder geval lekker gegeten, kinderen en frietjes zijn altijd een goede combinatie)
9f00c2bc9088795ebaa643dc5ee55e89.jpg

38dbba2e502e9d7aaf6e9a5f998deb5e.jpg


De aanhouder wint, het varkentje had me bijna verslagen. Om 21:00 had ik mijn broodje PP! En natuurlijk smaakte hij geweldig!

80b531924c13e53f235210a7b949699b.jpg

7226da1fdacb023e89abedcc3e790554.jpg

1f71e1b22adbb98d22872e9d1b7623c6.jpg



Geleerde lessen:
-bij dergelijke sessie de juiste temperatuur volgen (2e fantast werkte prima)
-het varken doet wat hij wil, geen tijdschema hanteren maar de dag / avond ervoor. Helemaal met kinderen erbij.
-geduld is een schone zaak
-Zelfgemaakte PP is altijd goddelijk!

Bedankt voor het lezen



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Oja: ik had het rookhout pas rond 9uur erbij gedaan want ik wilde de buren niet het bed uitroken, dat had weinig zin meer en las later pas dat het effectief is bij de eerste 2uur.
-nog een les erbij


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Desalniettemin lust ik dat wel, gratz!
 
Gewoon direct rookhout erbij doen. Dat geeft een zalige geur! Ik zou voor minder wakker worden!

Maar volgende keer beter met het rooster temperatuur!
 
Overigens ziet het er zeer smakelijk uit! Zelfs mijn vrouw, die over mijn schouder meekeek, liet een stille hint vallen.
 
Gewoon lekker blijven oefenen... inpakken in alufolie versneld die zone fase... maar super goed en dapper hoor 04:30
 
BearGrills zei:
Oja: ik had het rookhout pas rond 9uur erbij gedaan want ik wilde de buren niet het bed uitroken, dat had weinig zin meer en las later pas dat het effectief is bij de eerste 2uur.
-nog een les erbij


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Overkomt mij ook vaak, eerst dingen doen en als er niet gebeurt wat je verwacht de recepten lezen om er achter te komen dat het toch iets anders had gemoeten.  :D !
Maar het ziet er lekker uit, lusten wij hier ook wel. :) !
 
Ziet er goed uit, gefeliciteerd met je knorretje.
 
Lekker bezig geweest Bart! Al doende leert men. En je eerste pp, dat is er een die je altijd bij blijft!
Bedankt nog voor 't bakkie om te proeven, smaak is erg lekker. Even wat gesnoept, rest voor morgen bij de lunch.. als ik niet blijf snoepen vanavond
 
mooie foto's mooie reportage, leuk beschreven.
De eerste pp zal je inderdaad altijd bij blijven, pracht ervaring om nooit meer te vergeten.

gefeliciteerd met je knor
 
Zo herkenbaar, mijn eerste PP waren er eigenlijk 2 van ieder 2,5 kilo, die hebben er met z'n tweetjes 23 uur over gedaan (old school op een weber OT57), daarna heeft het even geduurd voordat ik er weer aan begon.
De Primo Oval XL was er intussen en de wedstrijdmethode die zo mooi door Noskos is beschreven was bekend.
Sinds die tijd alleen nog maar PP met de Texas Crutch (inpakken in alu folie). door de tijdwinst en het betere resultaat maak ik regelmatig PP.
Laat ik het zo zeggen, er ligt altijd wat gevacumeerde PP in de vriezer om er lekkere gerechten mee te maken.
Leuk verslag en goed dat je de eerste op de old school methode hebt gemaakt, zo leer je je ketel kennen en houdt je zenuwen voor de volgende keer in bedwang. ;)

 
Klinkt heel bekend :) Afgelopen week enigszins dezelfde lijst met frustraties doorgelopen (met het verschil dat ik al wist dat de analoge temp niet echt goed klopte)

Zoals al gezegd schijnt het inpakken een stevige tijdswinst te zijn. Ik heb het afgelopen week zelf ook gedaan en heb er een krappe 9 uur over gedaan (was maar 1 kg stukje trouwens).
 
Altijd leuk je eerste PP. congrats met knorrie
 
leuk verslag en proficiat met je piggy

BearGrills zei:
Verschil was meer dan 20 graden! Ik zat de PP tussen de 75 en 80 graden te Qen ipv 100-110.

Balen balen,

ook wel weer massel dat ie naar beneden afwijkt,,gaart ie lekker langzaam en wordt t vlees alleen maar beter van.
had ie naar boven afgeweken was je helemaal in de stress geraakt :D
 
Gefeliciteerd hoor. De eerste Is altijd spannend en vooral leerzaam.
Gelukkig heeft het gesmaakt.
Tip voor volgende keer: wedstrijd recept van noskos volgen en dubbele batch maken om in te vriezen. Je moet de run toch doorlopen, dus of je nou 2 of 5 kilo maakt....  Invriezen gaat prima en het smaakt overal bij en op
Broodje,  wrap, in een loempia, gewoon bij de friet, in de nasi, enz.
 
Ridevi71 zei:
Gefeliciteerd hoor. De eerste Is altijd spannend en vooral leerzaam.
Gelukkig heeft het gesmaakt.
Tip voor volgende keer: wedstrijd recept van noskos volgen en dubbele batch maken om in te vriezen. Je moet de run toch doorlopen, dus of je nou 2 of 5 kilo maakt....  Invriezen gaat prima en het smaakt overal bij en op
Broodje,  wrap, in een loempia, gewoon bij de friet, in de nasi, enz.


Dikke + !.
 
Uiteindelijk toch een mooi resultaat! Hoe heb je de tweede temperatuurmeter gebruikt om de temperatuur in de bbq te meten? Heb je die in een ui ofzo gedrukt? Ben zelf namelijk ook een pp sessie aan het voorbereiden en weet nog niet goed waar ik de tweede thermometer moet laten.
 
Gewoon door een aardappel prikken (helemaal erdoor, puntje moet erbuiten steken) en op het rooster leggen.
Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan