Beef en Steak

Pulled pork te droog/vast

Ghost

Gemarineerd
Ik start dit draadje om wat makkelijker oorzaak van vaster/drogere PP dan gewoonlijk te vinden.
Normaal heb ik zeer mooi losse en sappige PP. Valt dan bijna vanzelf uit elkaar. Nu was het echt lostrekken.
Ik bereid steeds volgens Noslos wedstrijd recept.
Bijna alle andere keren heb ik gewerkt met verse procureur van slager, Lidl, Hesehesp.
Nu had ik ook procureur van Lidl, dat heb in na aankoop direct ingevroren 2 stuks tegelijk.
Ik denk dat daar het probleem zit.
Bij het uit de vacuüm zak halen na ontdooien viel het me al op dat er redelijk wat vocht in de verpakking zat.
Misschien omdat een vriezer thuis te lang doet om 2 x 2.5 kg te bevriezen.
Vlees was 60 uur vooraf van vriezer naar koeling gegaan.
Dat had iets meer moeten zijn, was nog niet volledig ontdooid.
Heb 's avonds geïnjecteerd volgens Noskos recept. 's morgens 5 uur vlees uit koeling, opnieuw vrij veel vocht in de folie. Heb ik anders ook.
6u de kamado aangestoken met de inkbird controller erop. Die deed perfect zijn job, temperatuur steeds rond 120 met 2 uitschieters tot 125 als Q open geweest was.
Ik zet steeds de controller in pauze, koppel darm af en steek een kurken Wijnstop in aansluiting voor ik de Q open.
Na sluiten darm terug plaatsen nadat de temperatuur voeler terug de Q temperatuur heeft.
6u30 vlees erop.
Om 11u vlees met de glaze ingesmeerd, PP was toen 72 gr, iets te vroeg maar wilde nog naar de winkel.
Dan 13u ingepakt zonder toevoegingen.
Om 15 u was de temperatuur 92 en 96 grC, temperatuur sondes verwijderd om alufolie niet teveel te scheuren voor de priktest, dus grafiek stopt daar.
PP leek mij nog niet gaar.
15 minuten later nog niet.
30 minuten later nog niet zachter, en eraf gehaald, kwartier uit de folie laten afkoelen. Bij uitpakken gaf Thermapen toen temperatuur van 95 en 98. Dan terug ingepakt voor een uur en dan gepulled. Vocht in folie was minimaal, 120 ML van de 2 samen.
Zoals eerder geschreven was het vlees droger dan wat ik gewoon ben.
Na toevoegen van de saus werd het natuurlijk wel sappig.
Nog steeds lekker maar toch wat meer kauwen 🙂
Door het wat tegenvallend resultaat en hongerige gasten geen foto's van het resultaat. Gasten vonden het lekker.
Er bleef niet echt veel over 🙂
Nu nog wat foto's of niet gebeurd.

IMG_20250801_160022030.jpg

IMG_20250801_062428788.jpg

IMG_20250801_060107854.jpg

Raar verhaal, ik zou eerden denken aan vriesbrand van je vlees.

Zat er veel sneeuw op toen je het uit de vriezer haalde?

Vriesbrand kan ook wanneer je vacuüm nog goed is, maar zie je gelijk zodra je het uit de verpakking haalt. Stukjes of geheel de buitenkant zijn harder, wat uitgedroogd en grauw van kleur. Dit had je zeker opgevallen.
Dat vocht schrik ik niet van het de vriezer laat het vlees altijd vocht los. Dit zou meer kunnen zijn wanneer er van te voren vocht is toegevoegd (dit staat op de verpakking of het zo is).

Ik denk dat je gewoon pech hebt of toch niet lang genoeg doorgegaard. Geen twee varkens zijn hetzelfde.

Mijn ervaring is dat Procureur een zeer vergevingsgezind stukje vlees is. Ik heb het in het begin van ingevroren vlees gemaakt en naderhand steeds voor vers gekozen omdat het ontdooien erg lang duurt. Verder is het altijd zo dat vlees dat je ontdooit vocht verliest, dat heeft niets met kwaliteit te maken. Ik heb bij het eindresultaat tussen bevroren en verse procureur geen wezenlijke verschillen kunnen constateren. Ooit had ik een procureur die grotendeels gaar was en waar nog een harde plek in zat. Bij het pullen heb ik dat stuk verwijderd. Is het niet gewoon zo dat vlees een natuurproduct is waarvan het resultaat wel eens wisselend kan zijn?

Ik denk dat je net niet lang genoeg (of ver genoeg) hebt gegaard. Merkte je bij het injecteren dat de kern nog hard bevroren was?

Laatst bewerkt:
Vandaag de druippan uit de Q gehaald voor de after party afwas☹️
Daar ligt ook meer in dan wat ik anders zie. Ik ga in de toekomst of vers of diepgevroren aankopen.
Zelf te traag invriezen, dat risico neem ik net meer.

IMG_20250802_191656044.jpg

IMG_20250802_191648313.jpg

Terug
Bovenaan Onderaan