BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork "per ongeluk"

 
 
 

Bart1978

Pitmaster
Berichten
715
Na een radioreclame voor een bekende veilingsite ben ik daar eens gaan kijken en leek een koopje te hebben gescoord. 2.5kg procureur voor slalechts 7 euro. Helaas kwamen daar de veiligkosten en transportkosten bij, waardoor ik alsnog €30 kwijt was.... maar ja, het vlees was besteld dus een goede kans om mijn Weber summit kamado eindelijk eens voor een echte low en slow sessie te gebruiken.

Ik heb het vlees laten ontdooien en de avond voor de bereiding in een rub gezet. Deze keer gekozen voor een rub met minder zout en minder paprika.
Ook de bbq klaargezet voor een vroege start.

Om 03:30 mijn bed uit, hond uitgelaten en de bbq aangestoken. Wat is de gas ontsteking van de S6 summit toch heerlijk!
1 blok appelhout in de gloeiende kolen gelegd. Op dit tijdstip kan dit lekker roken zonder dat de buren gaan klagen.

Om 04:00 lag de procureur er op, meater+ er in en gaan.

Ik merk dat de temperatuur controle nog wel moeite kost, ik ken de summit nog niet goed genoeg om deze mooi stabiel te houden. Maar ik heb nog een paar uur om te spelen tot de procureur gaar is. Zelf pak ik mijn procureur nooit in, laat deze lekker liggen.

Inmiddels is het 08:00, en heb ik de glaze klaar staan. Deze heb ik gemaakt van ketchup, witte wijnazijn en honing waaraan ik nog wat extra rub heb toegevoegd.
419a3890dc4f8ede30153bedea2bb7e4.jpg
c674ab758bc539b677a21e1759757984.jpg
f207f04cfe7aa2fe91babdb8e391c4d9.jpg
777462f8aabe1fdab83754ff40b65b5c.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Inmiddels 7 uur onderweg, al een tijdje in de stall beland op 68 graden. Na 5 uur en nu twee uur later nog een keer ingesmeerd met de glaze.
6df3a3942209b320c5b70d0e7f645f65.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Ziet er goed uit! Maar gezien de investering in tijd en brandstof had ik het rooster maar gevuld met nog een paar stukken.
Een voorraad pulled pork is altijd handig.

Je pakt nooit in? Heb je daar een speciale reden voor?
 
Ziet er goed uit! Maar gezien de investering in tijd en brandstof had ik het rooster maar gevuld met nog een paar stukken.
Een voorraad pulled pork is altijd handig.

Je pakt nooit in? Heb je daar een speciale reden voor?
Helaas had ik geen andere stukken, en niet genoeg ruimte in de vriezer.

Ik merk weinig verschil met inpakken qua smaak en vind het eigenlijk leuk om de zone door te maken. Inmiddels zit hij al 4 uur op 68 graden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Na 13 uur en 10 minuten van de bbq gehaald.
000fd354ddf92b7064bcfee9c82d2772.jpg
301ec67f4c9497b51540427d843f3f76.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
En helemaal gepulled uiteraard nog.
De smaak was geweldig, heerlijk mals en de bark was niet zo hard als ik op mijn Weber mastertouch altijd heb. Dus geslaagd, maar nog aandacht voor de temperatuur controle.
175c78275c07e35258ac288a90337c5b.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Lekker man.

Netjes dat je “the zone” hebt uitgezeten.
 
Oh, en na de eerste lange run op de summit ook een leuk resultaat, ik heb nog bijna de helft van de kolen over na 13 uur op gemiddeld zo'n 115 graden!
712df09d7a8d6c46c6f5a6104f847936.jpg
a03675548f0e397a0358807d69fc63ec.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Ener
Mooie run! Gefeliciteerd met je Knorrie!
 
Mooie run! Gefeliciteerd met je Knorrie!
Dank je! Knorrie heb ik al even in mijn bezit, maar ik vond het leuk om mijn eerste run op de summit kamado te delen. Wel hoop ik dat iemand me kan uitleggen waarom de bbq zo heftig reageert op de kleinste instelling verandering. Tijdens de 13 uur is de temperatuur nooit lekker stabiel geweest, en met de meest minuscule verandering schoot de temp weer de andere kant op. Dit was niet wat ik verwachtte van mijn kamado, maar neem aan dat het probleem bij mij ligt en niet bij de bbq.
0b9f761c30337d2257bec6835a752de7.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
13 uur...zo lang kan ik echt niet wachten 😄
 
Als ik naar een weber summit kijkt werkt deze globaal gezien wel hetzelfde als een master touch. Zou je onderste schuif niet te ver open hebben gestaan waardoor de temperatuur heftig reageert op beweging van je bovenste schuif? Wat ik indertijd bij mijn master touch gedaan had was bij de onderste schuif 4 streepjes gezet wanneer deze 25,50,75,100% open stond. Dat was wat makkelijker afregelen toen.
 
Als ik naar een weber summit kijkt werkt deze globaal gezien wel hetzelfde als een master touch. Zou je onderste schuif niet te ver open hebben gestaan waardoor de temperatuur heftig reageert op beweging van je bovenste schuif? Wat ik indertijd bij mijn master touch gedaan had was bij de onderste schuif 4 streepjes gezet wanneer deze 25,50,75,100% open stond. Dat was wat makkelijker afregelen toen.
Ik had de onderste op de rookstand staan, dat is ongeveer 25% kopen volgens mij. Nog verder dicht zou al heel dicht tegen compleet gesloten aan zitten. Maar ik ga binnenkort met een lege bbq eens spelen denk ik. Dan hoef ik niet bang te zijn dat er iets met het vlees verkeerd gaat. Ik ga dan zeker eens proberen of ik de onderste verder kan sluiten. Bedankt voor het idee

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Toch zijn die pieken geen ramp hoor. Je resultaat was goed en daar draait het om!
 
Toch zijn die pieken geen ramp hoor. Je resultaat was goed en daar draait het om!
Klopt. Maar van een kamado (en van mezelf) had ik beter verwacht. Maar al doende leert men. Dus ik blijf veel oefenen, waar niemand in mijn omgeving bezwaar tegen heeft!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Stond de wind er niet op toevallig?
Met windvlagen wil dat nog wel eens schommelen.
 
Vroeg uit de veren en een heerlijk resultaat zo te zien. 👏
 
Stond de wind er niet op toevallig?
Met windvlagen wil dat nog wel eens schommelen.
Nee, niet echt. Zon speelde gisteren ook geen rol. Dus ik tast een beetje in het duister. Binnenkort maar eens aanzetten zonder vlees om te kijken hij dan reageert. En kijken hoe ik het beter krijg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Ik heb de Summit ook, maar ervaar deze “problemen” niet. Ik hoef tijdens een sessie weinig aanpassingen te doen. Als ik het doe, doe ik het in kleine stapjes. De Summit reageert snel op aanpassingen, zowel naar boven als beneden. Ik zet de onderste schuif op de rookstand en blijf daar verder vanaf. Fluctuaties vang ik op met, hoe heet dat ding, de uitlaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan