BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork op WSM 37cm

 

Danny Phantom

Sprokkelaar
Berichten
40
Beste allen,

Morgen een leuk feestje vanaf 12.00u bij mij thuis waarvan ik de hele dag inloop ga hebben.

Nu ga ik deze mensen verwennen met een lekker broodje Pulled Pork met coleslaw.

Ik heb op dit moment alleen een Weber Smokey Mountain van 37cm tot me beschikking en een boston butt van 4,8 kg  :-O

IMG_8367_zpsj6tfdaat.jpg


Hier liet ik me niet door afschrikken natuurlijk het vlees uitgepakt;

IMG_8368_zpsra4zbqku.jpg


Het vet heb ik wat getrimd maar niet te veel, ik ga dit vet opvangen in een aparte lekbak die ik boven de waterbak plaats om een lekkere eindsaus vol vet van te maken voor de liefhebbers dan.

Ik heb ook het vlees geinjecteerd met een marinade van appelsap, honing en wat zout.

IMG_8369_zpsnyd9ecur.jpg


Hierna ben ik begonnen met de rub, ik heb een standaard BBQ rub gemaakt gelijk een hele bak vol zodat ik wat voorraad heb.

IMG_8370_zpsbbfhflqo.jpg


Toen kwam dus het passen en meten want in eerste instantie had het vlees niet lekker op het rooster en onder het deksel gepast dus wat doe je dan?

Juist, je pakt het rooster en het deksel erbij  :D

IMG_8372_zpsb8u0w4kc.jpg


IMG_8371_zpsdqwcw1fw.jpg
\\

Het vlees raakte aan beide kanten het deksel, dit is dus niet de lekker voor de rook die er omheen en erin moet trekken. Dus ik heb me knoop skill's die ik vroeger als kind heb geleerd heb bij de scouting in het bos toegepast en een paar meter slagerstouw later dit resultaat bereikt;

IMG_8373_zpshzkxg8sk.jpg


IMG_8374_zpswrrge5fr.jpg


Ik heb de butt tevreden ingepakt in plastic folie om nog even te laten marineren en terug geplaatst in de koelkast;

IMG_8375_zpsemrw4kr5.jpg


Ondertussen de BBQ aansteek klaar gemaakt, en nu is het wachten tot vanavond een uurtje of 10. Dan gaat de fik erin tot dat de wsm mooi stabiel draait en dan gaat het vlees erop.

IMG_8376_zps9bwn37d5.jpg



Ik zal er vannacht nog een keer uitgaan om te temperatuur te controleren en eventueel kolen bij te vullen. Omdat ik het vlees zo opgebonden heb denk ik ook wel dat ik een paar uur aan de bereidings tijd kan toevoegen.

Morgen avond zal ik ook wat BCC's maken omdat 1 van me vrienden niet van varken houdt. Ik ga dus voor een knorrie en een tokkie op 1 dag!

Reacties zijn altijd welkom  :)
 
Ik kijk eigenlijk wel uit naar het resultaat, en of het opbinden een impakt heeft op de gaartijd en het eindresultaat qua sappigheid.  Mooi brokje knorretje trouwens.  :D

Succes ermee vannacht!

Werner.
 
Blijf ff meekijken, suc6
 
lekker hoor, succes
 
Goedemorgen, ben erg benieuwd hoe het gegaan is vannacht. Nog last gehad van de regen?
 
Pfoe dit was me het nachtje wel zeg!

De wsm is tot 3 keer toe (bijna) uitgegaan om onverklaarbare redenen dus het resultaat is nu dat de butt nog maar een kern temperatuur heeft van 69 graden.  (edit op dit moment 70 graden)

De wsm heeft wel een constante temperatuur van 90 gehad heel de nacht, maar dit is natuurlijk 15 graden te weinig!

Ik denk dat de kolen of al vochtig waren, of vochtig zijn geworden want ik kreeg de gang er echt niet meer in.

Ik had nog een doos staan met lange kokos sticks daar heb ik er vanacht 4 van opgegooid en flink op gestookt zodat ze goed aan waren. Dat heeft gelukkig een goed resultaat opgeleverd want hij draait (nu pas  X() eindelijk stabiel op 110/115 graden.

Met de regen had ik al rekening gehouden, ik heb de wsm gewoon in me schuur gezet met de deur open  :)

IMG_8385_zpsmgjk4xme.jpg


IMG_8386_zpshumldtwb.jpg


Word later in de middag vervolgd
 
Net de 77 graden aangetikt! Dus van het rooster af en ingepakt.

Tot mijn grootste verveling bleef er een stukje aan het rooster plakken, dat vond ik helemaal niet erg :p

Hij smaakt in ieder geval al goed! Nu wachten tot de 88 graden, uurtje rust en dan pullen maaaar  :D
 
Mooi gevecht met je WSM!

Danny Phantom zei:
De wsm is tot 3 keer toe (bijna) uitgegaan om onverklaarbare redenen dus het resultaat is nu dat de butt nog maar een kern temperatuur heeft van 69 graden.  (edit op dit moment 70 graden)

De wsm heeft wel een constante temperatuur van 90 gehad heel de nacht, maar dit is natuurlijk 15 graden te weinig!

Ik denk dat de kolen of al vochtig waren, of vochtig zijn geworden want ik kreeg de gang er echt niet meer in.

Ik had nog een doos staan met lange kokos sticks daar heb ik er vanacht 4 van opgegooid en flink op gestookt zodat ze goed aan waren. Dat heeft gelukkig een goed resultaat opgeleverd want hij draait (nu pas  X() eindelijk stabiel op 110/115 graden.

Super irritant,  heb ik ook al een paar keer gehad. Geen idee waarom, maar soms komt de trek er gewoon niet in.
Wat bij mij meestal het beste werkt, is het deurtje open zetten, en werkt dat niet dan help ik hem even met de onkruidbrander
 
Dat doosje utp kabel zal wel lekker ruiken nu  :D
 
Gisteren om 14.00u heeft die de 88 graden bereikt. Daarna uurtje laten rusten en toen kon het pullen beginnen;

IMG_8390_zpsaimqpdnx.jpg


IMG_8391_zpsbf7uhj9m.jpg


IMG_8392_zpse7u0wy3h.jpg


IMG_8394_zpsl56psnnz.jpg


Zoals je ziet op de foto's heeft de rook van het appelhout een mooie rook ring achter gelaten :)

In totaal zijn er 40 broodjes doorheen gegaan en 3 BCC's van 1,5 kilo per stuk.

Het feestje was hectisch, veel mensen dus ik ben helemaal vergeten foto's te maken van de kippen die ik klaar heb gemaakt.

 
Zo'n WSM 37 heeft toch ook gewoon twee roostertjes? Kon je niet het onderste rooster gebruiken daarvoor? Dat moet toch passen?

Verder ziet er allemaal lekker uit... op die vieze asbak ernaast na dan natuurlijk... of geeft die ook zo'n mooie rode rookring?  :p
 
Lekker. Had graag meegegeten.
 
Sander72 zei:
Zo'n WSM 37 heeft toch ook gewoon twee roostertjes? Kon je niet het onderste rooster gebruiken daarvoor? Dat moet toch passen?

Verder ziet er allemaal lekker uit... op die vieze asbak ernaast na dan natuurlijk... of geeft die ook zo'n mooie rode rookring?  :p

Ik neem aan dat je met de 2 roostertjes op de BCC's doelt? Die was tegen die tijd al uit, die heb ik uit laten branden.

En tja, roken is een slechte en goede gewoonte van me  :-O

Ligt er maar net aan over welk roken je hebt ;)



Kleine edit: Waar moet je je varkentje ophalen? Of krijg je die vanzelf als dit goedgekeurd word?
Hier nog een foto van het vlees net op de WSM, foto van een tussentijds resultaat heb ik helaas niet.

IMG_8382_zpswsyc9aae.jpg


Thnx voor de leuke reacties trouwens!
 
Terug
Bovenaan Onderaan