BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork op de Kamado Joe Jr.

 

Apie!

Kooltjesharker
Berichten
115
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst Pulled Pork op m'n KJJ gemaakt van een stuk nek van 2,5 kilo van het Hollandse Wroetvarken. Ik kende dat varken niet, maar ze verkopen 'm bij B&S.

Vrijdag in de 'dry brine' gezet:

Zaterdagochtend zag ie er zo uit:

De rub (LetzQ pork rub) en touwtje er om heen:


Hij (of zij) is er om 9.30 op gegaan met een handjevol apple wood. Helaas zag ik toen dat de buuf de was buiten had hangen... Daarna heb ik er maar geen extra hout meer bij gegooid. (was ik eigenlijk wel van plan). Ik ben nog wel even langsgegaan bij de buren dat de bbq aan stond terwijl hun was buiten hing, maar blijkbaar stond de wind een andere kant op, want hun was rook nog prima!

Vlak daarna  kreeg ik te horen dat we niet alleen een taartje gingen eten bij de schoonfamilie, maar dat we ook bleven eten. Dat is normaal hartstikke leuk, maar schoonmama heeft de vervelende gewoon om de hoeveelheid vlees voor alle aanwezigen op het feestje per persoon in te kopen en dat moet zo veel mogelijk op (en vervolgens  aan het eind in paniek, omdat ze nog met kilo's vlees zit dat al ingevroren is geweest)(elk feest hetzelfde  :()
Nouja, dan maar hopen dat we op thuis zijn en niet te vol zitten van al dat vlees...

Ik was om 17.45 thuis met een volle buik en de interne temp zat op 209F. Ik mikte op 203F dus de 'schade' viel nog mee.


Ik heb 'm een uur in aluiminiumfolie laten rusten en vervolgens voor het eerst m'n bear paws gebruikt:

Wat een uitkomst zijn die paws, en ondanks dat de temperatuur  'al' op 209F zat, was het vlees nog heerlijk mals!

Ik heb van die avond geen foto's van de broodjes, maar ik heb gemerkt dat ze het ook prima als ontbijt doen:
Met Stockyard Southern Blues en gebakken uitjes:

Met Yil'driz mosterd-dille saus en gebakken uitjes:


Om het vlees de volgende dag weer lekker mals te maken gebruik ik overigens bottenbouillon. Dat herinnerde ik me alleen pas weer nadat ik die twee broodjes op had :D (het was een vroege zondagochtend) Toch waren het lekkere broodjes.

Ik weet niet of het nou aan het nekvlees lag, of het vlees van het Hollandse Wroetvarken in het algemeen, maar ik vond 't niet zo bijzonder om eerlijk te zijn. Ja, het was mals, maar er zat geen bijzondere smaak aan. De volgende keer weer Iberico of Livar. Tenminste, als ik iets kan vinden dat op de Junior past. De meeste picnics en butts zijn namelijk meestal te groot voor de Jr.
De rub die ik heb gebruikt was ook niet verkeerd, maar op de een of andere manier miste ik iets. Ik heb 'm eerder gebruikt op een ribrack en toen was ie wel lekker. De volgende keer Meathead's Memphis Dust weer eens proberen, denk ik, en ik hoop dat de buren dan hun was niet buiten hangen zodat ik wat meer kan roken :)

Ik heb overigens meteen een pond in de vriezer gedaan en van een pond bapao gemaakt :

Niet slecht voor een eerste keer bapao maken (die met het vlees aan de buitenkant zijn van m'n zoontje(4)  =D> )

Zo, al met al leuk om te doen en de enige spijt die ik heb is dat ik niet meteen een grotere kamado heb gekocht, maar dat is all part of the plan ;)
 
dat ziet er heerlijk uit, doe mij maar een broodje
 
Voor mij ook een :)
 
Voor mij ook
 
Mooi verslag!
 
Aangezien ik zelf heel benieuwd was over hoe lang ik nou met een lading houtskool kon doen op zo'n 'kleine' kamado nog even twee plaatjes van de houtskool (Black Ranch, Rode Quebracho) :

Voor:

De stukken kwamen tegen de heat deflector aan. Dus hij zat goed vol.

Na:

Het verbaasde me hoeveel houtskool er nog in lag na 8+ uur op 225F. Ik denk dat daar nog aardig wat uurtjes ligt om te verstoken op die temperatuur. Ik had een filmpje van Kamado Joe gezien dat de Junior na 12 uur in begon te kakken en ik denk dat dit daar redelijk bij in de buurt had kunnen komen.

Ik had deze Black Ranch ook gekocht voor low&slow en ze vallen me helemaal niet tegen. Ik had het niet verwacht - zei de leek -, maar er zit echt een verschil tussen deze en bijvoorbeeld Dammers. Er zitten alleen wel giga stukken in de zak die ik op de een of andere manier nog kleiner moet zien te krijgen :)
 
De inspiratie voor de bapao PP had ik uit dit topic.

Wat een geweldig idee was dat! Het heeft me zelfs ge?nspireerd om een keer echte bapao te gaan maken. Die kant-en-klare fabrieks-bapao zijn de afgelopen jaren echt achteruit gegaan en een voorraad lekkere bapao-tjes in de vriezer voor de snelle hap tussendoor is nooit weg :p
 
Ziet er goed uit, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Die ziet er inderdaad netjes uit.
Je hebt de PP er dus aan 1 stuk door op laten liggen zonder in te smeren met een 'mop saus'?
Is dat dan niet nodig?

Ik vraag dit eigenlijk voor als ik 'weer' een PP ga plannen. Dat zou het allemaal wat gemakkelijker maken  :D
Beetje lastig om 8-12 uur vrij te maken  :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan