Beef en Steak

Pulled Pork - omdat het moest :)

D_Reamzzz

Kooltjesharker
Nieuwe vriezer gekocht, dus de oude moest leeg. Met nog een stuk van 2 kg procureur EN de Belgen die op een onmenselijk vroeg uur moesten voetballen, van de nood dan maar een deugd gemaakt. Meteen ook een poging om aan die knor te komen. 😁
Rond een uur of 8 de Weber aangemaakt.

Daags voordien de procureur al bewerkt met de injectievloeistaf uit het boek van Noskos en rijkelijk in de rub gezet met Dry Rub Varken van Van Beekum.
1000034798.jpg

Van zodra de Weber op temperatuur was mocht het vlees op het rooster. 2 blokjes appel toegevoegd aan het begin van de snake. Na 2 uur waren deze er al door, dus toch nog maar een extra blokje toegevoegd.
1000034797.jpg

Al bij al bleef de dometemperatuur vrij constant rond de 130 a 140 graden gedurende de hele sessie. Ik heb (nog) geen probe voor de temperatuur op het rooster maar had ergens gelezen dat er een verschil van 20 graden kon opzitten. Dus zou ik ergens tissen de 110 en 120 graden moeten zitten op het rooster. Na een uurtje of 6 gaf de probe aan dat ie 70°C kern had, dus ff deksel omhoog en tot de vaststelling komen dat de bark nog niet helemaal goed was. Na nog een half uurtje was hij volgens mij ok.
1000034795.jpg

Inpakken in een dubbele laag folie, de probe weer in z'n poeperd en terug op het rooster. Aangezien de temp al de hele dag goed zat durfde ik het wel aan om met vrouwlief ff naar de winkel te rijden om wat broodjes en coleslaw (had deze keer geen zin om zelf te maken 🙈).
Bij thuiskomst was de temp nog altijd stabiel, maar schrok wel dat de kerntemperatuur al op 87°C zat. We waren amper een dik uur weg geweest. Toen de probe aangaf dat hij 90 °C was ff voorzichtig prikken met de thermopen. Nog niet mals genoeg, dus ff door. Elke graad erbij opnieuw prikken en bij 93 was hij goed. En toen ging het (bijna) helemaal mis. In mijn enthousiasme prikte ik per ongeluk los door de folie en hoorde de jus (alvast een deel ervan) recht in de lekbak lopen. Op 1 minuut 2 belangrijke lessen geleerd. 1. Dat je NOOIT door de folie moet prikken en 2. Dat in halve paniek je nog wil redden wat er te redden valt je niet met je blote klauwen dat vlees moet vastpakken. 🤣🙈. Gelukkig geen brandwonden.
Anyway... In een braadslede de folie van het vlees gehaald en er bleek toch nog wel wat jus over te zijn. Gelukkig net genoeg bleek na het pullen. Het vlees opnieuw ingepakt in folie en dan lekker in een dekentje van badhanddoek de koeltas (of in dit geval de warmhoudzak) in voor een uurtje. In tussentijd de broodjes afgebakken, waarna het tijd was om te pullen.
1000034794.jpg

De vleesklauwen er in, zachtjes trekken en een mooie rookring liet zich aanschouwen.
1000034793.jpg

1000034792.jpg

Na het pullen het restje van de jus erdoor, broodjes opmaken en smullen maar. De overschot na afkoelen geportioneerd en onder vacuum de vriezer in. Al bij al een goede dag. Weer wat bijgeleerd en wijzer geworden. En vooral, lekker gegeten.
1000034799.jpg

Mooie sessie hoor! Alvast gefeliciteerd met de knor!

Leuke en mooie reportage, de PP ziet er zeer goed uit, een welverdiende Knor dus.
Voor een Belg: Procureur en geen Spiering, toe maar :ROFLMAO:
Kijk wel uit met rook, het is als zout of kruiden teveel is niet meer terug te draaien, ik hanteer altijd het volgende.
Het hout moet direct gaan roken, de rook is na 10 tot 20 minuten verdwenen. na bepaalde tijd neemt vlees toch nagenoeg geen rook meer op
dan kun je je beter focussen op het begin als het vlees nog rauw is. (Just my 2 cents). Oh ja, en deze autist weegt zijn rookhout.:giggle:
Gefeliciteerd met je Knor!

Terug
Bovenaan Onderaan