BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork no1

speedof1

Tondelzoeker
Berichten
12
Mijn eerst pulled pork is een feit. Een leuk leerproces, met ongetwijfeld nog veel verbeterpunten. Maar voor een eerste keer ben ik niet ontevreden :).

Het stuk procureur wat erop ging was +- 2 kilo. Aangezien het idee vrij spontaan in mij opkwam, heb ik 'em verder niet droog gepekeld of ingespoten met een marinade injector. Aandachtspuntje nr1.

Daarna ging 'ie op de Grill Guru Large, met 3 grote apple wood chunks op de kolen. Temperatuur in eerste instantie gebracht richting de 100 graden. Daar bleef het wel wat balanceren tussen de 100 - 115 graden. Uiteindelijk heb ik de topvent 4 keer opnieuw afgesteld. Hieronder een grafiek van de Meater+, waarin je duidelijk mijn correcties kunt zien. Aandachtspuntje nr2.

WhatsApp Image 2022-11-06 at 09.54.36.jpeg


Ik was er op voorbereid dat het vlees zou stallen rond de 74 graden, echter gebeurde dit al rond de 69 graden (ook duidelijk te zien op de grafiek). Dus heb ik hem ingepakt en steeg 'ie gestaag door naar de gewenste 93 graden. Het totale proces duurde uiteindelijk 10u en 20 minuten, toch wel wat langer dan ik hoopte. Aandachtspuntje nr3: planning.

WhatsApp Image 2022-11-06 at 10.44.00.jpeg


WhatsApp Image 2022-11-06 at 08.56.09.jpeg

Over het resultaat ben ik voor een eerste keer wel tevreden. Het vlees is lekker sappig, goede rooksmaak en de bark zit er goed op (al zullen sommigen 'em nog wel wat donkerder wensen). Op naar de volgende!

Samengevat:
  1. Volgende keer experimenteren met ofwel een overnight dry brine en/of een marinade injectie. Benieuwd naar jullie ervaringen hierin.
  2. Het schommelen...Misschien heb ik de kamado niet genoeg kans gegeven te stabiliseren en zelf te snel ingegrepen. Of zijn deze kleine correcties normaal (4x in 10 uur is ook weer geen ramp)?
  3. Planning: totaal onderschat, dit nemen we zeker mee naar de volgende!
  4. Een laatste aandachtspuntje nr4. De rub. Ik ben hier vrij 'klassiek' gegaan, o.a. met bruine suiker, zout, uienpoeder, cayenne, paprikapoeder, knoflookpoeder. Maar voor een volgende ben ik op zoek naar smaken die het wat spannender te maken. Heeft iemand bijv. geëxperimenteerd met komijn of venkelzaad? Die vind ik normaal echt super met varken.

Vraag w.b. de left-overs
Wat betreft de left-overs, hoe vriezen jullie die in? Ik heb tot nu toe alleen maar het eigen vleessap gemengd met de pulled pork. Vacumeren en invriezen in sous-vide zakken en op die manier ontdooien?
 
Laatst bewerkt:
Mooi rapportage, met veel goede leermomenten.
Injecteren, wel of niet daar zijn vele meningen over. Zelf doe ik het niet (te veel gedoe) maar doe vooral wat je fijn vindt.
De temperatuur controle is iets wat je vanzelf in de vingers krijgt. Als ik naar je grafiek kijk ziet dit er prima uit, ik heb grotere verschillen.
Wel denk ik dat je met 100C laag zit in je temperatuur. Gevolg is dat het verschil tussen vlees en barbecue op het laatst wel erg klein wordt en het dus langer duurt. Zelf ga ik voor een temperatuur van 120-125 C dan duurt het met inpakken ongeveer negen uur.
Met de rub kan je alle kanten uit en is het eigenlijk nooit verkeerd. Je kan er ook een Aziatische of mediterraanse aan geven.

Btw heb je niet wat extra foto’s van het vlees op de bbq? We zijn hier zot op foto’s 😉
 
Mooi rapportage, met veel goede leermomenten.
Injecteren, wel of niet daar zijn vele meningen over. Zelf doe ik het niet (te veel gedoe) maar doe vooral wat je fijn vindt.
De temperatuur controle is iets wat je vanzelf in de vingers krijgt. Als ik naar je grafiek kijk ziet dit er prima uit, ik heb grotere verschillen.
Wel denk ik dat je met 100C laag zit in je temperatuur. Gevolg is dat het verschil tussen vlees en barbecue op het laatst wel erg klein wordt en het dus langer duurt. Zelf ga ik voor een temperatuur van 120-125 C dan duurt het met inpakken ongeveer negen uur.
Met de rub kan je alle kanten uit en is het eigenlijk nooit verkeerd. Je kan er ook een Aziatische of mediterraanse aan geven.

Btw heb je niet wat extra foto’s van het vlees op de bbq? We zijn hier zot op foto’s 😉

Dank voor de tip! Ik denk idd dat ik volgende keer wat meer richting de 110 - 120 ga.

De enige andere foto die ik heb gemaakt was net voor het inpakken, zit nu bij de post :)
 
Netjes gedaan!

En nog een hoop geleerd ook.
 
Het leerproces is gaande. Succes.

Hev je ook een foto van het stuk porky op de Q?
 
Terug
Bovenaan Onderaan